Hej, jag ska koppla in dimmer och undrar om någon kan ge mig en enkel förklaring hur jag kopplar ?

• dimmer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver
1) Fjädrande tryckknapp (eller montera fjäder i befintlig knapp)
2) Nolla

ok,,tack, fjäder finns men nolla ???

Nolla får du "hämta" dra fram till strömbrytardosan ifrån kopplingsdosan där den svarta och bruna tråden kommer ifrån.

Dock krävs elbehörighet för att ändra i elinstallationen..

Det finns vanliga dimmer som kan monteras i befintlig installation utan komplettering med nolla.

ok, hur kopplar man in den utan nolla ??

mvh

Nej, den kräver en nolla. Jag beskrev varför dimmer för LED behöver en nolla i en annan granntråd idag. Du behöver alltså fiska fram en nolla till den plats dimmern ska installeras på. Det kan ju finnas någon som klarar sig utan nolla, men jag vet ingen.

Vet inte om det är korrekt, jobbar inte med hemma-el, utan jobbar på industrisidan.

Men hemma där jag satt liknande puckar, och ej haft NOLLA, så har jag ibland satt själva pucken vid takdosan (eller dosan där lampan) sitter. Dock är det ofta lite tightare med kablar där, men det har gått.

Då använde jag helt enkelt NOLLAN i takdosan direkt. Och fast FAS, och tändtråd från brytaren.

mvh/David från Halmstad ;)

OBS. Vet inte om det är godkänt, så vänta svar från nån annan på den biten.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tackar alla för svaren, jag har inga ledpuckar utan vanliga spots med gu10 led lampor.

Nexa är egentligen mottagare för deras fjärrkontroll, men kan även styras av strömbrytare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.