Jag var och köpte ett elverk idag för att ha till stugan när det krisar och för att koppla en del elhandverktyg.

Elverk - Firman 2,2kw
Länk till Elverket

Tanken är enkel.. (Bilden är en skiss, ej 100% färdig)
elverkf-C3-B6rr-C3-A5d

Till vänster kommer ett dass att stå. Så där kommer det vara en tät vägg. De andra, två, redan befintliga väggarna kommer att ljudisoleras med liknande material som man använder i motorutrymmen. Likväl kommer jag göra likadant med taket. Det kommer ha 10cm öppet på sidorna, 25 cm öppet uppåt och helt öppet bakåt där avgaserna fritt kan flyga ut.

Elverket kommer att stå på en skena som gör det enkelt att dra ut det. På vintern kommer jag sätta dit en isolerad lucka som ska skydda mot väder och vind.

Utifrån sett:
Panel -> Plast -> Markisoleringsplatta -> Dämpmaterial (På vintern kommer dettta finnas från alla håll)

Sedan går det en nätkabel in i stugan där det sitter ett uttag med lucka och lås.

Ser ni några speciella risker med detta? Elverket kommer stå lika säkert där som i vilket garage som helst. Dock utan fast värme men väl isolerat från alla håll när det krävs.

Tror ni den står för trångt?

Är det något annat jag bör tänka på?

/Christian

• elverk garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Notis: Den där byggnationen är inte högre än ~70cm!

Chrissofsweden skrev:
Jag var och köpte ett elverk idag för att ha till stugan när det krisar och för att koppla en del elhandverktyg.

Elverk - Firman 2,2kw
Länk till Elverket

Sedan går det en nätkabel in i stugan där det sitter ett uttag med lucka och lås.

Ser ni några speciella risker med detta? ...
Om du tänker göra några former av "elinstallation" i stugan, d.v.s. dra uttag, installera säkringsskåp, etc. var medveten om att elverket lämnar "mittjordad 230V/tvåfas-115V". Det betyder att om du mäter utspänningarna relativt jordstiftet kommer du mäta 2*115V och du måste därmed säkra/bryta/etc. båda faserna från elverket.

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Tack för den infon! Bruksanvisningen från Jula själva är minst sagt i minsta laget. I den står det kort och gott; "Gör inte det här, den kan bli strömförande".

/Christian

Glöm inte oljebyte, har haft mitt i två år, har stått och brummat hundratals timmar och bytte olja först nu. Gamla oljan var en kolsvart sirap, ganska bra betyg för ett billigt kina-elverk att det inte skurit tycker jag. Fick ett mycket "mjukare" motorljud nu med ny olja. Drog också av startsnöret nyligen, ett nytt "startaggregat" som reservdel på Jula kostar bara 140:(!) och då är det hela "plattan" med snörmekaniken, kanske något att lägga i reservdelslagret redan nu så det finns till hands.

GoEk skrev:
Glöm inte oljebyte, har haft mitt i två år, har stått och brummat hundratals timmar och bytte olja först nu. Gamla oljan var en kolsvart sirap, ganska bra betyg för ett billigt kina-elverk att det inte skurit tycker jag. Fick ett mycket "mjukare" motorljud nu med ny olja. Drog också av startsnöret nyligen, ett nytt "startaggregat" som reservdel på Jula kostar bara 140:(!) och då är det hela "plattan" med snörmekaniken, kanske något att lägga i reservdelslagret redan nu så det finns till hands.
"Startaggregat" uppskrivet på "att köpa-listan"

Den dricker ju inte så mycket olja åt gången så en halvårsservice kan ju vara idé :)

/Christian

Hur tror du om ventileringen? Kommer det bli problem?

Angående ljudnivån, så står det 69db på Julas hemsida, i katalogen och i annonsen. På kartongen står det 93db? Låter den som ett slagfält eller tror du det går att dämpa bort en del?

/Christian

Chrissofsweden skrev:
Den dricker ju inte så mycket olja åt gången så en halvårsservice kan ju vara idé :)/Christian
Tror jag räcker mer än väl om du inte kör 5-10 timmar varje dag.

Chrissofsweden skrev:
Hur tror du om ventileringen? Kommer det bli problem?

Angående ljudnivån, så står det 69db på Julas hemsida, i katalogen och i annonsen. På kartongen står det 93db? Låter den som ett slagfält eller tror du det går att dämpa bort en del?
/Christian
Kan tyvärr för lite om ventilering, själv tänker jag bygga en lite elverkskoja i plåt (inbrottsskydd och brand) och ljudisolera ordentligt på insidan med utgång för avgasslang, intag för friskluft och någon form av termostatstyrd fläkt för att trycka in luft om det blir för varmt. Elverket är förvånansvärt tyst, bara genom att rikta avgasröret från dig och ställa en skiva framför blir det mycket tystare, räknar med att en välisolerad koja 25m från huset ska göra det mer eller mindre ljudlöst men det återstår att se.

Det är säkert viktigt att jordanslutningen på elverket ansluts ordentligt till någon jordning ner till marken. Det kanske följer med ett jordspett att slå ner i marken, på samma sätt som man gör med elstängselaggreagat. Annars kan det bli en viss spänning i metallhöljet på anslutna apparater.

keja01 skrev:
Det är säkert viktigt att jordanslutningen på elverket ansluts ordentligt till någon jordning ner till marken. Det kanske följer med ett jordspett att slå ner i marken, på samma sätt som man gör med elstängselaggreagat. Annars kan det bli en viss spänning i metallhöljet på anslutna apparater.
Bra påpekande! Finns en jordskruv på verket, följer inte med jordspett, själv köpte jag det hos en hästprylhandlare billigt. I min fasta installation har jag dock jordat hela anläggningen med ett jordtag.

Jag kommer köra med jordspett.

GoEk: Jag har faktiskt missat en vital punkt på min elkoja, stöldrisk...! Tillbaka till ritbordet...
Du har ingen ritning på det du funderar på? Jag är lite intresserad av hur du ska driva fläkten, ventilering, tilluft- och avgasfrågan :) Avgasslangen kan nog inte vara allt för lång, eller?

Sen tror jag den måste ha ganska så rejält med tilluft för att inte bli överhettad en sommar. Å andra sidan, så kommer laddningen vara riktigt hög under sommarhalvåret. (Jag syftar på att elverket kanske inte måste nyttjas, ur synvinkel "laddning") Kolla sida 55 i sunwindkatalogen så har ni en kalkyl över strömproduktionen i mellansverige. LÄNK

Det kan vara värt att kolla på följande som dämpmaterial

Hälsningar
Christian

Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Jag kommer köra med jordspett.
Jordspett är si och så när det gäller permanent installation, om du får "jordtaget" i mark med tjäle förlorar du sannolikt jordningen, den ska ligga under tjäldjupet.

Chrissofsweden skrev:
GoEk: Jag har faktiskt missat en vital punkt på min elkoja, stöldrisk...! Tillbaka till ritbordet...Du har ingen ritning på det du funderar på?
Nja, finns än så länge bara i huvudet men jag utgår från "elkojor" man brukar se ute, tänkte gjuta en liten platta, c:a 1,5x2m och gjuta fast hörnstål i den som jag sedan fäster väggar i. Sedan blir det någon form av tak på gånggärn som "lock" som är låsbart.

Chrissofsweden skrev:
Jag är lite intresserad av hur du ska driva fläkten, ventilering, tilluft- och avgasfrågan :) Avgasslangen kan nog inte vara allt för lång, eller?
Tänkte göra det väldigt enkelt med 230VAC bimetall termostat som t.ex.:

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/catalog/getAtpInfo.do?display_scenario=query

kopplad till 220VAC fläkt direkt från elverk. Exakt hur stor fläkt det behövs är jag inte helt klar på. Avgas kopplas ut genom avgasslang någon meter så att avgastempen inte riskerar antändning.

Chrissofsweden skrev:
Å andra sidan, så kommer laddningen vara riktigt hög under sommarhalvåret.
Kommer också köra solel men har bara ett 150Ah batteri så verket kommer nog att få tjänstgöra året runt.

Chrissofsweden skrev:
Det kan vara värt att kolla på följande som dämpmaterial
Tackar, kan vara ett alternativ!

Var i Dalarna finns du? Har själv fritidshuset i Orsa.

Varför skall man jorda elverket? Vad är det för spänning som kan uppstå på apparaters metallhöljen? Ett elverk fungerar väl ungefär som en skyddstrafo dvs man har ingen potential till jord över huvudtaget. Tänker mig att uttagen i huset är ojordade.

Vetgirig!

Jag håller på att bygga i natursköna Bjursås. Det blir nog att kolla över ritningarna rejält vad gäller allt.

Jag hör av mig med idéer och ritningar när det är klart! d^_^b

/Christian

PS Jag har köpt ett fritidsbatteri på 260Ah och en panel på 110watt :) Bör nog räcka gott och väl till min lilla norskinspirerande timmerstuga :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.