Installatörer och husägare vittnar om hemlarm som inte fungerar

Larm som inte löser ut i skarpt läge och installatörer som ljuger om att produkterna fungerat när de inte har det, kritiken mot Verisure är tuff.

I programmet 200 Sekunder berättar husägare och installatörer om ett utbrett larmfusk hos Sveriges största larmföretag Verisure.

I programmet 200 Sekunder berättar husägare och installatörer om ett utbrett larmfusk hos Sveriges största larmföretag Verisure. Foto: Marlén Eskilsson

Larmföretaget Verisure kritiseras kraftigt i Aftonbladets webb-tv-program 200 sekunder. Flertalet husägare berättar om larm som inte fungerat i skarpt läge, utryckningar som inte blivit av, kompensation som uteblivit när larm inte har fungerat som avsett och komponenter som trillar ner från väggarna efter vad man sagt är en professionell installation.

Verisure har en halv miljon kunder i Sverige. Företagets VD säger i en längre intervju att de bara hade ett tjugotal larm som inte löste ut 2021. Men anonyma installatörer på företaget berättar om hur de uppmanas att ljuga för kunderna om att deras larm har fungerat trots att det inte har gjort det.

En av installatörerna berättar exempelvis att den fått säga till kunden att larmet fungerat trots att sim-kortet varit terminerat i flera månader. Installatörens chef ska ha pressat på om lögnerna för att månadsbetalningarna från kunden inte skulle behöva betalas tillbaka.

Andra säger att de kompenserar kunderna men att det handlar om väldigt många husägare de varit ute hos där man sett att larmet inte fungerar som det ska. Det kan exempelvis handla om att det installerats på fel sätt.

– Det är klart att vid varje av de här enskilda tillfällena så har vi ett enormt stort ansvar att både se till att vi lär oss från det och förbättrar oss, men naturligtvis också att försöka ställa saker till rätta. Men det är viktigt att ställa det i relation till att vi förra året faktiskt avbröt 3 500 inbrottsförsök. I samarbete med polisen bidrog vi till 650 gripanden av gärningspersoner och vi vidareförmedlade 700 skarpa larmincidenter till räddningstjänsten, säger Verisures vd Daniel Särefjord till Aftonbladet.