Jag vet att detta har varit diskuterat förut, men jag kommer före påsk att investera i en av dessa maskiner och behöver lite snabb input. Jag är en hobbysnickare som jobbar mest innomhus och behöver en maskin som är "transportabel". Jag vill köpa en maskin jag kan ha i 30år, så därför kan jag tänka mig satsa på en blå Bosch, men är livslängden och kvaliten så forskjellig mellan blå och grön? GCM 10 har inte laser - kommer jag att sakna detta?
 
GCM 10 har ingen teleskop funktion vilket gör att du inte kan kapa lika stora arbetsstycken, tror att det är max 144 mm. Tror du kommer sakna det mer än lasern.

För att göra valet ännu jobbigare tycker jag att du ska fundera på Dewalt 707. Prismässigt ligger den väl runt 3500 vilket är lite dyrare än de gröna men billigare än de blå maskinerna. Den väger 15,5 kg och är riktigt smidig att flytta på.

/Kalle
 
Just det, valet står nu mellan PCM8S, GCM 8S og GCM 10S event. DW707.
 
Hallå pethans! Jag är i samma läge (ska köpa någon av dessa modeller inom en snar framtid). Detta är vad jag hittills kommit fram till:

Bosch lämnar 100h garanti på de gröna maskinerna medan man får 300h på dom blå. = Blå är det som gäller om man vill ha något som står sig ett tag!

Från början var jag inställd på att köpa DeWalt 707, men om man jämför den med GCM 8S är Boschen mycket mer lättarbetad (teleskop-funktionen glider bättre). MEN: nackdelen med både GCM 8S och 707 är de som mest kapar 60 i höjd, medan PCM 8S tar 70mm.

Just nu funderar jag på om man kan motivera kostnaden för GCM 10S, vilken absolut verkar vara den bästa av dessa maskiner. Den enda nackdelen med 10S är att den kräver djupare arbetsyta än 8S och 707 då teleskoparmarna går bak mer.
 
jag köpte 10 sd och måste säga att jag är mycket nöjd och jag skulle rekomendea bordet till med då det är jäkligt smidigt att kapa sake är man ä själv. har känt lite på dewalten 707 såg den på hjem o fix och den kändes inte alls fin men jag har en förkärlek till blå bosch
 
Mikael_L
Jag vet inte riktigt vad du menar med transportabel, om det är en viktig egenskap så måste vi tänka till:

Bosch GCM10S
Bra maskin, hög precision. Ganska tung, kanske inte ett bra val om mobiliteten är viktig.

Bosch GCM10SD:
Underbar maskin, har allt MEN med sina 30kg kommer du flytta den så sällan du kan.

Bosch GCM8S:
Nu börjar vi snacka mobiltet med 15 kg och nätta mått.
Men på minussidan har vi främst kapaciteten, tekniska data på Bosch hemsida säger max 60mm hög regel, och allra allvarligast, du kapar inte en vanlig 45a i 45° vinkel, då GCM8S tar max 42 mm.

DeWalt 707:
Många hantverkare använder denna, och jag misstänker att populariteten beror mycket på vikten och formatet, väldigt smidig att bära omkring på.
Själv tycker jag dock att 707:an känns småkass, dom jag har inspekterat hos olika handlare har vertikalt glapp i gerbordet och reglagen känns öht inte riktigt bra.
Då tycker jag att DeWalts andra kap/ger har betydligt mer kvalitetskänsla, men dom är nog alla tyngre och större.

Metabo/Elektra beckum verkar göra några fina maskiner som dessutom är hyggligt prissatta, dom är inte jättetunga, men ingen är heller någon riktig lättviktare.
Startsida - Metabo Sverige - Elektriska proffsverktyg för yrkesmän

Om nu flyttbarheten verkligen är en viktig egenskap för dig så tycker jag du ska fundera på Makita LS0714, med sina 12,5 kg så tar du med lätthet två med dig i trappen, och åtminstånde en uppför stegen :D
Jag tror att det dessutom körs en kampanj på den här maskinen, du kan kanske hitta den för runt 5000:- inkl moms just nu.

Vik ihop den så här, så blir den en smidig smal "väska".
 
  • LS0714_portabel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en Makita LS0714 Mikael_L? Den verkar ha riktigt bra spec., men är inte motorn lite klen (1010W mot ex.vis GCM 10s 1800W) eller är det missvisande siffror från Bosch?
 
Mikael_L
SAC skrev:
Har du en Makita LS0714 Mikael_L? Den verkar ha riktigt bra spec., men är inte motorn lite klen (1010W mot ex.vis GCM 10s 1800W) eller är det missvisande siffror från Bosch?
Jag har nyligen köpt en begagnad sån, ja. Men jag har faktiskt inte provkört den något än, annat än ett snabbt kap hos säljaren. :surprised:
Det är mindre diameter på klingan än GCM10, så den behöver inte lika hög effekt av den anledningen. Men den kanske veknar lite, jag får se.
Det här med effekt... Jag antar att det är ineffekt som menas, motorerna har kanske olika verkningsgrad. En kompis till mig, fd snickare, berättade att han inte gav så mycket för effektsiffrorna på framförallt icke proffsmaskiner, han märkte att ibland kroknade den med på pappret högre effekt mycket tidigare.

Nu tror jag inte att Bosch och Makita är så långt ifrån varann, så jag hoppas att Bosch har överdimensionerat ... ;)

Byggputte har väl också köpt en sån här såg, han har kanske använt den lite nu?

Sen är ju den här Makitan lite klen i alla siffror, inte bara motoreffekt och klingdiameter utan även vilka kapdimensioner den klarar (men lyckligtvis 45mm hur man än gerar) och dess vikt och storlek. ;)
 
Hej,

Precis som ni andra håller jag också på och laddar för sommarens projekt, altan och staket bland annat...

Som ni andra i tråden så har jag kikat närmare på Bosch's sågar... bl.a. GCM 10S och PCM 8S... jag tycker inte jag ser något tungt vägande skäl att välja GCM 10S framför PCM 8S? Är det något jag missat? Visst, GCM 10S klarar ju lite större stycken men ingen avgörande skillnad? Antar att minsta kravet är att klara 45'or vid snedsågning men att mervärdet att klara 53mm vid snedsågning är begränsat?!?

Här är klipp från Bosch hemsida:

GCM 10 S

Kapkapacitet 0°: 87 × 305 mm
Kapkapacitet 45° geringssågning: 87 × 216 mm
Kapkapacitet 45° snedsågning: 53 × 305 mm
Geringsinställning: 52 ° vä / 62 ° hö
Lutningsinställning: 47 ° vä


PCM 8S

Kapkapacitet 0°: 70 – 282 mm
Kapkapacitet 45° geringssågning: 70 – 200 mm
Kapkapacitet 45° snedsågning: 45 – 282 mm
Geringsinställning: 47 ° vä / 47 ° hö
Lutningsinställning: 45 ° vä
 
Tjena Marex.

Skillnaden mellan GCM 10s och PCM 8s är att det är en blå Bosch mot en grön Bosch, alltså "industri" mot "hemmafixare"

Jag har valt DeWalt i andra sammanhang, men vad det gäller kap/gering-såg tror jag att det får bli en Bosch då Dewalts 707:a känns sämre än GCM 8/10s. PCM 8s är nog ok, men jag vill ha något som man kan räkna med en längre tid. Däremot tror jag att 707:an är att föredra framför en grön Bosch!
 
Jag kör med en DW 712 som jag är mycket nöjd med. Det är också ett alt mot en blå bosch.
 
Mikael_L
Japp, kapacitetsmässigt är Bosch PCM8S ganska perfekt för den med "normala" arbetsstycken.
Jag tycker den sågen känns rätt lagom i många andra avseenden också, t.ex. vikt och pris.
Det som är största anledningen till att välja en GCM10S är att då går du upp från en konsumentmaskin till en proffsmaskin. Hur mycket det i realiteten betyder vet jag inte. Du kan läsa den här tråden, som gäller en PCM8S, annars har jag inte hört någon annan klaga på PCM8s, så om det var ett ovanligt dåligt måndagsexemplar eller inte vet jag inte.

http://www.byggahus.se/forum/verkty...bosch-kvalite-och-service-pcm8s-gst135ce.html

Om du ändå väljer en GCM10S och sen väljer att sälja den om något år så har den säkert ett hyfsat bra restvärde jämfört med en PCM8, så det kan man möjligen väga in också.
GCM10S finns på K-rauta och Jula för 5000:- tror jag, Drift & underhåll i mönsterås tror jag är ännu lite billigare. Vad går en PCM8S på? 3000:- ?
Det är som vanligt svåra val...
 
Ja, lokala järnhandlar'n (Järnia) har erbjudane på Bosch PCM8S och säljer den för 2995:- Känns prisvärt.

Blev dock lite konfunderad när jag tittade på sågen i butiken... såg att specen på sågens kartong skiljer sig från specen på hemsidan... På hemsidan står "Kapkapacitet 45° snedsågning: 45 – 282 mm" medans det på sågens kartong står 35 mm i stället för 45 mm stycken... gör ju onekligen en viss skillnad...

Är det någon som kan bekräfta vad som stämmer?

Undrar också om någon vet om PCM 8S passar med Coop's Kellen stativ?

Mvh / Marex
 
Är det någon som vet hur det kommer sig att sågdjupet är begränsat till 60mm hos vissa maskiner.

GCM 8s borde kunna ta samma tjocklek på virke som PCM 8s, om man utgår från klingans diameter vilken verkar vara den samma.

Om man ser till makitas modell med 190mm-klinga (ca 3cm mindre än GCM 8s) så kan den ta upp till 70mm!? Jag fattar inte hur detta hänger ihop!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.