Jag vet att detta har varit diskuterat förut, men jag kommer före påsk att investera i en av dessa maskiner och behöver lite snabb input. Jag är en hobbysnickare som jobbar mest innomhus och behöver en maskin som är "transportabel". Jag vill köpa en maskin jag kan ha i 30år, så därför kan jag tänka mig satsa på en blå Bosch, men är livslängden och kvaliten så forskjellig mellan blå och grön? GCM 10 har inte laser - kommer jag att sakna detta?
 
GCM 10 har ingen teleskop funktion vilket gör att du inte kan kapa lika stora arbetsstycken, tror att det är max 144 mm. Tror du kommer sakna det mer än lasern.

För att göra valet ännu jobbigare tycker jag att du ska fundera på Dewalt 707. Prismässigt ligger den väl runt 3500 vilket är lite dyrare än de gröna men billigare än de blå maskinerna. Den väger 15,5 kg och är riktigt smidig att flytta på.

/Kalle
 
Just det, valet står nu mellan PCM8S, GCM 8S og GCM 10S event. DW707.
 
Hallå pethans! Jag är i samma läge (ska köpa någon av dessa modeller inom en snar framtid). Detta är vad jag hittills kommit fram till:

Bosch lämnar 100h garanti på de gröna maskinerna medan man får 300h på dom blå. = Blå är det som gäller om man vill ha något som står sig ett tag!

Från början var jag inställd på att köpa DeWalt 707, men om man jämför den med GCM 8S är Boschen mycket mer lättarbetad (teleskop-funktionen glider bättre). MEN: nackdelen med både GCM 8S och 707 är de som mest kapar 60 i höjd, medan PCM 8S tar 70mm.

Just nu funderar jag på om man kan motivera kostnaden för GCM 10S, vilken absolut verkar vara den bästa av dessa maskiner. Den enda nackdelen med 10S är att den kräver djupare arbetsyta än 8S och 707 då teleskoparmarna går bak mer.
 
jag köpte 10 sd och måste säga att jag är mycket nöjd och jag skulle rekomendea bordet till med då det är jäkligt smidigt att kapa sake är man ä själv. har känt lite på dewalten 707 såg den på hjem o fix och den kändes inte alls fin men jag har en förkärlek till blå bosch
 
Mikael_L