Jag tror inte heller det finns något märkbart flex i en 8S.
De lilla jag klämt och känt på en 8 märktes inge sånt.
Samma 'princip' som 10S. :)
 
FredrikR skrev:
Jag tror inte heller det finns något märkbart flex i en 8S.
De lilla jag klämt och känt på en 8 märktes inge sånt.
Samma 'princip' som 10S. :)
Stämmer överens med min 8S i varje fall.
 
Har varit inställd på att inhandla en GCM 8 S med GTA 3700 stativet ett tag nu, men så råkade jag hamna på en affär som hade både GCM 8 S och GSM 10 SD uppställda bredvid varandra.
Skapade ångest av vad man ska välja, GSD 10 SD verkar vara en rejäl och robust såg i jämförelse med GCM 8 S. Nackdelen är väl tyngden på GCM 10 SD, 28 kilo, mot GCM 8 S som väger 15 kg.
Kommer att användas till allt mellan listkapning/gerning till altanbyggen, stombyggen m.m. Kommer att fraktas runt en del vilket ger GCM 8 S en fördel.

Nån som har lite tips på hur de olika maskinerna funkar för olika ändamål vore jag tacksam.

/Mats
 
Mikael_L
Första frågan du ska ställa dig är "Kapar du tjockare än 45mm, någonsin?". ;)
 
Mikael_L skrev:
Första frågan du ska ställa dig är "Kapar du tjockare än 45mm, någonsin?". ;)
Dom flesta kapar nog 95 stolpar då-o-då
men kör man med 8:an så får man bara såga från 2 håll.
 
Mikael_L skrev:
Första frågan du ska ställa dig är "Kapar du tjockare än 45mm, någonsin?". ;)

Ska vara ~50 mm nån enstaka gång då, ohyvlat. Men det ska den ju klara också så.
 
såg att dom sålde 10 sd med 3700 bordet för 7300 tror jag det var på ahsells och det är ju svin billigt. tänkte att det var kul och veta om nån letar efter det
 
RobertC skrev:
såg att dom sålde 10 sd med 3700 bordet för 7300 tror jag det var på ahsells och det är ju svin billigt. tänkte att det var kul och veta om nån letar efter det
Risken är dock att man som privatperson får problem att handla på Ahlsell :(
Men med lite tur kanske man känner nån som man kan handla igenom osv. :)
Om inte ja minns helt fel så gav ja 6000 ex moms för ovanstående kombination på Ahlsell för 2 år sen?!
 
Mikael_L
RobertC skrev:
såg att dom sålde 10 sd med 3700 bordet för 7300 tror jag det var på ahsells och det är ju svin billigt. tänkte att det var kul och veta om nån letar efter det
+ moms antar jag.
 
Mikael_L
Ja då är inte priset någon anledning att avstå från att köpa en 10SD. :D

Då kan jag bara invända mot vikten -> mobilteten... ;)

En fantastiskt duktig maskin, och om man lyckas köpa från Ahlsell, till ett fantastiskt pris, eller hur.
 
Mikael_L skrev:
Ja då är inte priset någon anledning att avstå från att köpa en 10SD. :D

Då kan jag bara invända mot vikten -> mobilteten... ;)

En fantastiskt duktig maskin, och om man lyckas köpa från Ahlsell, till ett fantastiskt pris, eller hur.
Precis min tanke att det skiljer så lite i pris. 4995:-+moms hade dom GCM 8 S på kampanj Jan-Feb, och som sagt 5795:- för GCM 10 SD inkl stativ nu.
Känns ju knappt motiverat att köpa en 10 för att gera list, kapa 45x95 då den troligen är klumpig att frakta.
Men ska man till att kapa grövre saker så skulle jag föredra 10:an.
Kan handla på Ahlsell så de är de priserna som gäller för mig.

Svårt att bestämma mig kanske skulle ta en av varje...:)
 
Blev en GCM8S till slut, klarar mig med den till de finare jobben. Till de grövre jobben (stommar) får jag använda min Proofy, den tar 305 mm i alla fall och stommar har ju inte samma noggrannhet i snitten så då räcker den till. Ska komma på nått bra sätt att få fast den i GTA 3700 bänken bara, någon som har tips ?
 
Helt klart intressant disskussion!

Hade lite tur, lokala woody hade GCM8S för 2995 inkl moms så utan att ens prova blev det en sådan. Har problemet med bordet kvar dock...
 
Realmuppen skrev:
Blev en GCM8S till slut, klarar mig med den till de finare jobben. Till de grövre jobben (stommar) får jag använda min Proofy, den tar 305 mm i alla fall och stommar har ju inte samma noggrannhet i snitten så då räcker den till. Ska komma på nått bra sätt att få fast den i GTA 3700 bänken bara, någon som har tips ?
Jag vet inte hur varken bordet eller sågen ser ut i detalj, men jag antar att hålen inte riktigt passar av någon anledning. Kanske kan det i så fall fungera med en plywoodskiva där du kan skruva fast både såg och sågbord?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.