Tack för en bra förklaring angående missförståndet.

Tänkte på virke som kommer direkt ur sågverket. Det som jag använt är 50-51mm tjockt. Kanske enklast att prata om mm. :)

För att förtydliga frågan, någon som vet om GCM 8s klarar av att snedsåga 50*100? Eller kanske man ska satsa på gcm 10s, fast den saknar lampa och lasersikte :)
 
Totte_S
Vi får väl snällt be mathlas eller annan ägare av sågen, en gång för alla, genom praktiska tester utröna vilka max-dimensioner sågen klarar av. Både gerning och snedkapning, (eller vad det nu kan kallas när man lutar klingan)!
 
Det vore verkligen toppen! :)
 
Oj då, bäst att jag ger sågen en riktig lektion mao.

Jag är dock inte hemma utan i sommarstugan just nu. och tyvärr fick inte min favvo-såg plats i bilen :( Frugan envisades med att det skulle sitta nån jäkla unge på sågens plats.

Jag ska ordna fram bilder och en utförlig test, beroende på hur mycke virkes-dimensioner jag har hemma. Har precis rensat tomten hemma från spillvirke men lite smaskens ska nog gå att få fram.

/M
 
Låter kungligt mathlas :D
 
Fortsätter stickspåret lite:

En 2-tum-4 skall hålla måtten 50,8 x 101,6 mm när den är sågad och torkad. Nu är det inte möjligt att såga med sådan precision av flera skäl. Dels sågar man virket rått, dvs innan det har torkat, dels kan man inte såga med med tillräcklig precision samtidigt som man har rimlig produktivitet. Därför planhyvlar man i praktiken allt virke som finns på brädgårn. Det hyvlas då ned till 45 x 95 mm.

Jag vet faktiskt inte om man planhyvlar direkt efter sågning, eller om man torkar först.
Eftersom det heter "råplan", gissar jag att man planar virket rått. Jag antar att ett modernt sågverk kan räkna ut till vilken dimension de skall planhyvla virket rått för att det skall krympa ned till rätt dimension vid torkning.

Lite kuriosa: amerikanskt virke har inte samma dimensioner som vårt, trots att även de utgår från samma sorts tum. Deras 2 by- håller i verkligheten 38 mm, eller 1½ tum. Sågverken säger att det har med hyvlingen att göra, men det är ganska genomskinligt att det har med sågverkens vinstintresse att göra.

Problemet är att de kallar virket för exempelvis 2" by 4", samtidigt som de faktiskt mäter i tum. Det är ungefär som om våra 45 x 95 egentligen hade måtten 38 x 90.

Vi har det ganska bra trots allt...
 
Hej! Alla ni som går och funderar på GCM8s

Måste även jag bege mig in i diskussionen om GCM8s begränsningar, precis i som någon av de tidigare inläggen så har även jag varit in på den lokala handlaren i Örnsköldsvik och måttat.

Jag har svårt att se varför begränsningarna är satta som de är på denna såg.
Den lägsta punkten (om man bortser från den svasta metallbygeln vid klingan), är ju metallklumpen där gejdrarana är fästa närmast sågen.
Höjden där verkar vara bra precis 70mm och vid snedsågning så minskar naturligtvis höjden men man borde fortfarande kunna snedsåga 45mm regel.

Det som jag däremot reagerade över var ljudnivån!

Jag står och väljer mellan GCM8s och Metabo KGS303 Plus!

Så resultatet av "mathlas" verklighetstester blir spännande att höra ( suveränt att du tar dig tid att delge oss info)
 
Totte_S
Borde inte mathlas behöva lämna sommarstugan och åka till huset en vända och hämta posten och vattna blommorna ? :D
 
Haha jo jag har tänkt den tanken osso.. men solstolen är förbannat skön, till och med så skön att jag inte än fått upp hängrännorna som har väntat sen förra sommaren.
 
Mikael_L
mathlas skrev:
Haha jo jag har tänkt den tanken osso.. men solstolen är förbannat skön, till och med så skön att jag inte än fått upp hängrännorna som har väntat sen förra sommaren.
HELT rätt !!!
Hängrännor behövs ju inte förrän det regnar ! :D :D :D
 
somelvis skrev:
Syftar du på köpevirke typ råplanade reglar så finns det finns olika sorters tummar.
Brädgårdstummar är inte som vanliga tummar.
En 2"x 4" regel är sålendes inte 2 imperial Inch x 4 imperial Inch.

Den är 45mm x 95mm vilket är "fel mått" och inte motsvarande tummåttet. Dessutom borde den logiskt vara 45x90 men den är 45x95 ?????. En tum är alltså olika stor vid olika tillfällen, detta är troligen en anpassning till isoleringsstandarden.

Mvh
Det är inte en anpassning till isolering utan en en anpassning som gjorts på hyvlerierna. En 2"x4" är i sågat mått ca 50x100 mm och i hyvlat mått 45x95 mm, man hyvlar alltså bort ca 2,5 mm på varje sida. Isoleringen har anpassats till regeldimmensionen. Är inte lika i alla länder, i Norge är en hyvlad 2"x4" 48x98 mm och en 2"x3" är 48x68 mm. 68 mm är där anpassat till en standarddörrkarm 2x12 mm + 68 mm = 92 mm = bredd dörrkarm
 
GCM8S beställd, kom över den för 3700.-.
 
Ville bara säga att jag har köpt bosch GCM 8S och Bosch GTA3700 och är MYCKET NÖGD. Jag tyckte att GTA3700 (Arbetsbord till kap- och geringssåg) var dyrt då jag köpte det, men nu tycker jag det var en UTMÄRKT investering. Det är så enkelt att montera sågen att själv en gör-det-självare blir en proffs!

Till dom som fortfarande tycker DeWalt DW707 är den bästa såg i världen: Prova Bosch GCM8S!!!!!

PS! Laseren är praktisk - och om ni inte tycker om den...det går att stänga av den.....
PS2! Jag köpte mitt sätt i Norge, till en pris av 6500 svenska kronor inklusiva moms (5600 norska kronor)
 
Glebster skrev:
GCM8S beställd, kom över den för 3700.-.
Var köpte du den ??

/ Patrik
 
PatrikJ skrev:
Var köpte du den ??

/ Patrik
Hos en leverantör till företaget jag jobbar för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.