Utan att ha studerat någon av maskinerna så kan jag bara gissa men min gissning är iaf att det helt enkelt skiljer sig på motorernas tjocklek alternativt placering (en del dyrare maskiner brukar ju ha motorn flyttad upp/bakåt för att ge möjlighet till djupare snitt samt att man kan luta dem åt båda hållen eftersom motorn inte tar i arbetsstycket).

//Unigas
 
Okej, nu har i alla fall järnhandlar'n bekräftat med Bosch att det är informationen på hemsidan som stämmer, alltså stödjer PCM 8S följande:

Kapkapacitet 45° snedsågning: 45 – 282 mm

/ Marex
 
Jag har väl gjort något fel, men jag har kapat både en vanlig 45a i 45° vinkel och 45x70 stående med en GCM8S. Missade nog att läsa den tekniska specifikationen för vad som var möjligt.
Jag hade lite bråttom så jag tittade inte så noga, men det var inget som tog i som jag reagerade på i alla fall. Fick möjligen dra ut sågen något innan jag sänkte ner den, men minnet är något vagt.
 
Visar till innlägg ifrån adde. Boschs Blå GCM8S är förta val så länge en inte ska kapa extremt tjocka saker, då är Boschs Blå GCM10S första val.

För mig - GCM8S ROCKAR -- PCM8S is for loosers.................

Nok en gång tack adde!
 
Mikael_L
Nu måste jag rapportera.
Var ute och gick med barnvagnen idag och kunde bara inte hålla mig från att slinka in på Beijer bygg här i Uppsala och kolla om dom hade ngt roligt på g, då jag ändå gick förbi. :)

Och JA, visst hade dom något kul, dom hade fått in Bosch GCM8S !!

Jäklars läcker liten pjäs, den börjar helt klart likna något som kan kallas mobilt med massor av precision och kvalitetskänsla. *vill ha*

Sen tyckte jag väl att det inte alls verkade så pjåkigt med sågdjupet, jag har ju kritiserat att den inte ska klara mer än 42mm vid 45° vinkling.
Jag högg en tumstock och försökte mäta, och jag kan inte se att det på något vis skulle vara omöjligt att såga en 45mm i 45°. Det verkade tom finnas lite marginal kvar, klarar nog 48mm med. Det som verkade vara närmast att ta i var väl nedre hörnet av skyddshuven, där den är infäst runt axelcentrumet.

Och den här på Beijers var utrustad med laser + arbetslampa och kostade 4900:- inkl moms, klart prisvärt. Iom att den trots allt klarar 45mm i alla gerpositioner så skulle jag nog hellre satsa på den här istället för GCM10S som går på 4995:- på t.ex. Jula.
Undrar om den även finns utan laser + lampa, hur mycket sparar man på det?

På Beijers hade dom även PCM8S för 3400:-, med tanke på att det endast är 1500:- som skiljer så skulle jag inte tveka på GCM8S istället för PCM.

Dom hade faktiskt satt upp en hel liten kap/ger utställning med ett flertal bosch och deWalt -maskiner.
Och nu måste jag faktiskt backa lite på min inställning om DeWalts DW707, att den har så dålig kvalitetskänsla. Den som stod här hittade jag t.ex. inte det minsta glapp i bordet. Undrar om dom var sönderklämda på, på de butiker där jag tyckt 707:an varit lite rapplig. :confused:

Jaja, men GCM8S var alltså en trevlig bekantskap, och dom som vill klämma lite på en sådan i Uppsala, vet nu var!
 
Mikael_L
Vill också tillägga att jag tror inte att jag någonsin kommer ha anledning att lägga in något som är tjockare än 45 i min gersåg, så därför sätter jag nog punkt för mitt eget kapacitetskrav där, dvs klara 45mm i 45°.
 
Mikael_L
GCM8S + bosch stativ (GTA370, är det rätt namn?) för 4995 + moms på Maskin & Verktyg i Uppsala. 6250:- för kombinationen såg+stativ är väl ett schysst pris?
 
Har själv just gjort all listning (golv, tak, foder etc) i hela huset, läggning av Siljan trägolv i övervåningen och diverse annat smått och gott för ett nybyggt hus med en Bosch PCM8S. För 2395:- kampanjpris hos Bauhaus (tror dom tar 2995:- normalt) känns det som en mycket bra investering.
Snickarna vi anlitat för övriga snickerier har "givetvis" haft en gul DW707 på plats. Den känns lite "smäckigare" även om den är lite smidigare att transportera.
Lasern i Boschen är klart användbar för att undvika idiotmisstag när man börjar bli trött efter många sågningar...
 
Jag har en GCM 8S och är mycket nöjd hittils.

Lasern är mycket trevlig att ha så man slipper trycka ner klingan och kolla och så behöver man ju inte rita streck över hela arbetsstycket. Lampan har jag dock inte haft användning för än.

Jag ska testa att 45 snekapa en 45regel så kan jag berätta om det funkar bra. Men det får bli imorron så svågern har snott sågen.

/J
 
P
var in idag på krauta o klämde på en GCM 8S... vilket ha begär den har :( har köpt en GCM 10SD för inte så länge sen som inte ens e testkörd :p o nu vill man ha denna... hemskt de här med blåa prylar
 
lovade att berätta om hur det gick att svekapa 45grader.

jag gav mig på en 45x195 i 45 graders vinkel. funka skitbra.

/J
 
Jag är i färd med att köpa en kap/gersåg och har funderat på endera gcm8s eller gcm10s. Enligt Bosch hemsida har gcm8s kapkapacitet vid 45° snedsågning: 42 × 270 mm. Men enligt gcm8s ägare på forumet klarar sågen mera än specifikationerna. Vilket är anledningen till att jag lyfter denna tråd!

Mathlas snedsåga ju 45*190 utan problem.

Nu undrar jag om det är någon GCM8S ägare som testat att snedsåga i 45° en vanlig 2*4 tums planka på liggande. Går det?

Klarar sågen detta blir det en gcm8s för mig annars får jag välja storebror.
 
Totte_S
Du skriver ju att du uppfattat att mathlas sågade en 45*195 i 45 graders vinkel och det gick bra. Alltså, om det funkar i den dimensionen , så måste det funka i en klenare 2"*4" (45*95).

Ett tips till dig blir att i så fall handla på DUAB i Mönsterås, där kostar den 3995 kr, bästa priset jag hittat på den. Skall dit en dag och handla, jag väljer 8:an före 10:an pga att den är mycket mindre och smidigare att hantera, skönt när man jobbar inne i huset och behöver flytta runt den ibland.
 
1 tum är väl ca 25,4 mm eller något liknande så 2" är ju ca 51mm. Det jag tänkte på var, klarar gcm 8s att snedsåga ca 51mm (en vanlig ohyvlad 2*4tums planka)
 
fhjulfor skrev:
1 tum är väl ca 25,4 mm eller något liknande så 2" är ju ca 51mm. Det jag tänkte på var, klarar gcm 8s att snedsåga ca 51mm (en vanlig ohyvlad 2*4tums planka)
Syftar du på köpevirke typ råplanade reglar så finns det finns olika sorters tummar.
Brädgårdstummar är inte som vanliga tummar.
En 2"x 4" regel är sålendes inte 2 imperial Inch x 4 imperial Inch.

Den är 45mm x 95mm vilket är "fel mått" och inte motsvarande tummåttet. Dessutom borde den logiskt vara 45x90 men den är 45x95 ?????. En tum är alltså olika stor vid olika tillfällen, detta är troligen en anpassning till isoleringsstandarden.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.