Tänkte bara berätta om mina erfarenheter av Bosch och deras service.

Tidigt i våras skaffade jag mig en billig kap/gersåg av något lågprismärke då jag behövde en såg med slide för att kapa lite bredare skivor och panel. Maskinen visade sig vara urusel då det inte gick att göra ett lutande snitt utan att det såg ut som om det var tillyxat för hand. Maskinen lämnades tillbaka direkt.

Efter lite undersökning av maskiner på marknaden bestämde jag mig för en Bosch PCM8s som såg ut att ha rätt bra kvalite och dessutom ligger i en prisklass som börjar närma sig proffsmodellerna. Maskinen verkade ha minimalt med glapp i lager och slidemekanismen verkade rejäl. Kollade dessutom med Bosch som sa att det inte är någon skillnad på lagringar osv mot deras dyrare maskiner (sånt ska man ju ta med en nypa salt men det är intressant att höra vad dom säger). Maskinen visade sig göra fina snitt i både ek och furu och allt var väl bra med det.

Ungefär samtidigt skaffade jag mig en Bosch GST 135CE sticksåg då den fått bra rekommendationer och såg välbyggd ut.

Här börjar problemen...

Sticksågen har en s.k "Precision Control" funktion som innebär att två styrbackar trycks in mot bladet för att förhindra att bladet böjer sig i sidled. Detta för att kunna göra vinkelräta snitt i tjockare material... Dock inte på mitt exemplar. När "Precision Control" knappen trycks in går dom in snett och får bladet att luta sig så att det absolut inte blir vinkelrätt. Nåja, tillbaka med maskinen som skickas i väg på service. Under tiden får jag låna en GST 85'a.

Under sommaren användes kapsågen till att kapa lite ytterpanel och reglar och allt fungerade bara bra. Den lånade GST 85'an funkade även den kanon och vid den här tidpunkten var jag fortfarande rätt så nöjd.

Månaderna gick och tre månader senare hade jag fortfarande inte fått tillbaka sticksågen från service. Ingen vet vart den har tog vägen så till slut fick jag en ny och 85'an lämnades tillbaka. Tyvärr visade det sig att den nya hade andra problem... mer om det senare.

När jag nu senast skulle använda kapsågen för lite "finkapning" av ek visade det sig att den gör väldigt grova snitt. Ok, på med en ny kvalitetsklinga vilken inte heller den
ger bättre snitt. Maskinen hade blivit glapp. Förmodligen är det klingans / motorns lagring som har slitits då klingan går att "vicka". Snitten blir i allafall väldigt ojämna
hur försiktigt jag än försöker såga.

Ok, dags för en ny servicerunda. Åker till återförsäljaren och har med mig ett par provbitar som visar hur illa maskinen sågar. Jag frågar om man kanske ska skicka med dom men det skulle inte behövas - "Bosch märker vad som är fel". Maskinen skickas till Tysklad och jag blir rätt så förvånad när jag "bara" två veckor senare får besked om att den är tillbaka (Bosch lovar 5 dagars service...).

Här kunde historien om kapsågen slutat men...

Bosch i Tyskland anser att det inte är något fel på maskinen. I butiken packar vi upp maskinen för provkörning och även i en mjukare träbit (furu) blir snitten ojämna. Säljaren säger att om Bosch säger att det inte är något fel på maskinen så är det inte mycket mer att göra, Han säger att det inte är någon ide att skicka iväg den igen. I min mening är detta oacceptabelt vilket jag meddelar säljaren. Till slut säger säljaren säger att jag nog kan få pengarna tillbaka - han ska bara prata med sin säljare (på Bosch). Några dagar senare erbjuder man mig att köpa tillbaka maskinen för 80% av priset. Jag har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra. Maskinen är i nuvarande skick oanvändbar för mig men det känns surt att "förlora" 20% bara för att Bosch i mitt tycke saknar kvalitetskänsla och ansvar mot kund då dom vägrar reparera maskinen.

Nu till problemet med den nya sticksågen. På detta exemplar fungerar "Precision Control" rätt så bra. Bladet lutas bara en aning när knappen trycks in men det går att justera fotplattan så att snittet kan bli vinkelrätt. Däremot går det inte att köra sågen efter ett anhåll då den "drar" åt ena hållet (även med nya blad). Axeln som bladet sitter i är förmodligen vriden i förhållande till maskinen. När man kör för hand är det lätt att kompensera för detta men med ett anhåll blir det svårare... Det får väl bli en servicerunda till.

I och med detta har jag tappat förtroende för Bosch. I fortsättningen ska jag hålla mig till Makita och Festool som hittils inte gjort mig besviken.

Är det några fler här som har liknande erfarenheter med Bosch?
 
Hej!

Har läst Din tråd och tänkte genast, att jag vill, och om möjligt tillsammans med några andra på forumet, hjälpa Dig. Jag vill kontrollera vad Du säger, göra en praktisk utvärdering och dokumentera.

Flera personers samlade intryck borde leda fram till "facit", antingen är Du överkänslig eller har Du rätt. I senare fallet bör Bosch kunna ställas till ansvar med krav på ersättningsleverans eller full återbetalning.

per
 
Bra, då köper jag en Makita sticksåg
 
Jag hade en GSR 10,8V-LI, där skalet hade delat sig i skarven mellan höger och vänster sida. Den skickades in på garanti. Efter en vecka hade den inte kommit tillbaka. Efter två veckor var det samma sak. Då sa jag till dem i affären (K-Rauta i Västerås) att jag tar deras utställningsex, så kan de ta min maskin när den kommer. De gick de med på. All heder åt K-rauta och skit till Bosch i det fallet.

Jag föreslår att du säljer tillbaka sågen för 80% och lär dig läxan. Köp japanskt eller Festool i fortsättningen. Makita har en liten gersåg med som heter LS0714. Kolla här:
http://www.hundt-direkt.de/katalogseiten/KAT300165.html

Jag har en DeWalt DW700 som jag är arg på

 
Tyvärr så har jag aldrig haft någon av mina Bosch-maskiner inne på service, det har aldrig behövts så jag kan inte uttala mig om deras service, skulle något hända sen så köper jag nog hellre delarna och fixar det själv men men...

Det jag däremot kan uttala mig om är Bosch's kvalitet och den litar jag till 100 % på.

Angående "Precision Control" så är jag lite småskeptisk till den efter lite erfarenheter med Festo's 200+ eller vad den nu heter (föregångaren till EQ300). De där små hårdmetallbackarna slits nämligen och börjar de styra fel så kan man kasta allt vad precision heter. Där är ett problem och där tror jag mer på Bosch's lösning så länge de går in parallellt.

Jag kör helst inte med dem inkopplade, det behövs nämligen inte förutom vid undantagsfall, en bra klinga klarar mycket mer än man tror och jag har kört med föregångaren till 85'an i mer än 18 år nu och aldrig haft problem och den har bara en styrrulle. T o m nu i slutet när stången slår ca 1-2 mm i sidled så kör den vinkelrätt om jag vill, det är bara att ta det lugnt och låta bladet skära, pressar man på så går allt åt helvete oavsett styrklackar, ny såg, Festo, Makita, Bosch mm.

Nej, jag säger inte att det var skit bakom spakarna i ditt fall men vi är rätt många som enbart har positiva erfarenheter av Bosch. Personligen så tycker jag det låter som om firman som "reparerat" maskinerna helt enkelt misslyckats totalt och säljaren har ju definitivt gjort det.

/Kent

 
pernitta skrev:
Hej!

Har läst Din tråd och tänkte genast, att jag vill, och om möjligt tillsammans med några andra på forumet, hjälpa Dig. Jag vill kontrollera vad Du säger, göra en praktisk utvärdering och dokumentera.

Flera personers samlade intryck borde leda fram till "facit", antingen är Du överkänslig eller har Du rätt. I senare fallet bör Bosch kunna ställas till ansvar med krav på ersättningsleverans eller full återbetalning.

per
Jag är ganska petig men de problem jag upplevt anser jag ligger långt utanför "normala" kvalitetskrav. Exempelvis så gav den första sticksågen ca 3-4 graders lutning på bladet när Precision Control kopplades in. Det är inte direkt vinkelrätt.
 
mattiasp skrev:
Jag föreslår att du säljer tillbaka sågen för 80% och lär dig läxan. Köp japanskt eller Festool i fortsättningen. Makita har en liten gersåg med som heter LS0714. Kolla här:
[länk]
Det är faktiskt en av de maskiner jag har funderat på då dess kapacitet ligger i närheten av PCM8'ans trots den mindre klingan. Jag måste bara hitta nån som säljer den till rätt pris. Priserna varierar ganska kraftigt.

En annan maskin som finns med i funderingarna är DW707 men det lutar nog ändå åt Makitan då jag tror att man då får en betydligt bättre maskin.
 
kta skrev:
Det är faktiskt en av de maskiner jag har funderat på då dess kapacitet ligger i närheten av PCM8'ans trots den mindre klingan. Jag måste bara hitta nån som säljer den till rätt pris. Priserna varierar ganska kraftigt.

En annan maskin som finns med i funderingarna är DW707 men det lutar nog ändå åt Makitan då jag tror att man då får en betydligt bättre maskin.
Makita har 3 dagars servicegaranti hos sina serviceverkstäder och det fungerade de två gånger jag behövt nyttja det (glapp i hastighetsreglering på fräs samt ny motor i dragare som ersättning för utsliten efter idogt arbete). Kan tillägga att verkstan verkligen påpekade att det skulle bli fixat eller levererat inom 3 dagar vilket var strålande.

För min del så har jag istort bara positiva erfarenheter även om Makita inte är det normala märket inom finsnickeri. Fast med den service dom ger så är det guld värt.

För service så går man "inte" till den som sålde maskinen, man går direkt till verkstan och det dräller av dom, iallafall i södra sverige. Så Makita repas alltid i sverige, reservdelar finns oftast inom landet.
 
Tråkig situation. Det vore intressant med lite bilder på dom risiga snitten med kapgersågen? Det är ju häpnadsväckande att en maskin kan slitas så snabbt.

För att svara på din fråga rörande Bosch så har jag inte alls samma tråkiga erfarenhet, tack och lov.

Jag kör med cirkelsåg, kapger och skruvdragare från Bosch (blåa) och det har varit nätstintill problemfritt. Maskinerna går iprincip varje dag men inte i "yrkestrafik".

Skruvdragaren har någongång tappats från relativt låg höjd vilket gjorde att chucken/axeln blev sned. Detta åtgärdades inom någon vecka utan knot. "En blå bosch går inte sönder på det viset" sa säljaren.

Kapgersågen (gcm10s) har gått problemfritt sånärsompå att klingbromsen verkar ha gett upp. Det är väl mest en säkerhetsdetalj och jag har inte försökt få det lagat. Något glapp i glidarm eller drivaxel har jag inte kunnat notera. Snitten har inte försämrats annat än vad jag förväntar mig givet att klingorna börjar bli lite slitna.
 
Efter att ha smält vad som står här så är jag förvånad över hur Bosch:

1. inte kan fixa de problem som uppstår, snabbare utan håller på sakerna under lång tid utan vettiga besked.

2. envisas med att skicka till Tyskland för reparation. Det måste väl ändå finnas certifierade verkstäder som klarar Bosch hela program med viss tidsgaranti. Jag menar, ett proffsmärke som Bosch skulle jag förvänta att dom hade ett bra servicenät med bra servicetider. Kvalitet i all ära och det kanske är möjligt att en Bosch blå går och går, precis som Makita men om något händer då skall det kunna fixas ASAP. Bara transporten till Tyskland äter upp mycket av de fem dagar som Bosch verkar utge sig för att kunna reparera inom.

Vissa analogier verkar kunna dras mellan Tyska och Japanska verkyg och ett visst tyskt bilmärke och ett antal japanska bilmärken...

Det finns tre(säkert fler, men kommer inte ihåg de andra just nu) bilmärken som går under samma koncern och använder sig av samma verkstadskedja. Två av märkena är heltyska så det förslår med rykte om kvalitet. Verkstaden då? Får bottenbetyg år efter år... :p

Så var det några Japanska bilmärken som år efter år får gott betyg, kanske inte bäst men absolut bland de fem bästa. Bilarna kanske inte är så roliga eller ger så stor image men dom håller god kvalitet och har en verkstadskedja som stödjer med snabba och bra reparationer om det skulle behövas. Både japanska och tyska bilar/verktyg går sönder, det är ett faktum, och då behöver de repareras och då styr verkstaden över den upplevelse kunden får av märket.

Kan väl inte påstå att jag skulle överväga att köpa Bosch blå efter att ha läst denna tråd. Nu har jag redan köpt ett verktyg från Bosch, den blåa lasermätaren och den funkar kalas. Nu hoppas jag att den kommer att fungera så under lååång tid eftersom jag inte vill ha med Bosch supportorganisation att göra. Håller mig nog till mina bebisblåa och kanske lite tråkiga japanska verktyg. Lite tråkiga, visst det kan jag hålla med om men vilken bra service jag fick då det var nödvändigt, det är guld.
 
Kapsågen är nu återlämnad!

Jag har ingen lust att hålla på att argumentera detta mer med återförsäljaren så jag får väl se avdraget(20%) som "lärpengar". Jag lär nog hålla mig ifrån Bosch tills någon övertygar mig om att dom ska få en chans till. ;)

Nu står valet mellan:

- Makita LS0714 Kap- och geringssåg
- Makita LH1040F Bords-/kap-/geringssåg
- Dewalt D27111 Bords-/kap-/geringssåg
- Dewalt DW707 Kap- och geringssåg

Är det någon här som använder/har använt dessa eller har andra rekommendationer?
Jag är ute efter en såg som ger rena fina snitt. Kapar man lite bredare skivor ska den ge raka snitt. Vad är era erfarenheter?

Jag skulle vara tacksam om ni som har tillgång till någon av dessa kunde göra ett provsnitt i ex.vis en väggregel med klingan lutad 45grader. Blir det rena snitt?
 
Som "blådåre" får ni ta min opartiskhet med en nypa salt, men jag har en del hårda fakta:

- Om maskinen skickas till Tyskland för garantiservice är den antagligen importerad därifrån. Svenskdistribuerade maskiner garantiservas på närmaste serviceverkstad. En gammal skolkompis till mig driver en av Göteborgs äldsta aukt. Bosch-verkstad (som har hållit på sedan 60-talet) och han berättade just detta med maskiner från andra länder. Dessa är oftast inköpta via partihandel. Verkstaden i Sverige kan kolla detta på serienumret.
- Ibland tillverkas maskinerna för olika marknader. Min GCM-10SD är tillverkad i Schweiz. Skånekompisens exemplar (köpt på byggmarknad) är tillverkad i Taiwan. Serviceverkstaden i Göteborg servar inte den taiwanesiska. Den skall skickas till "rätt land" för service.
- En svensksåld maskin som krånglar det minsta byts på momangen. Du får en ny maskin dagen därpå via kurir eller kan hämta den hos en Bosch-partner. Om det är en tveksamt fel kollar serviceverkstaden detta och byter delen omgående. Det brukar ta en dag som mest.

Jag köper min maskiner av en gammal maskinleverantör som sålt maskiner till farsans firma i många år. De pinas som bara rörläggare kan (körs under vatten tex) och jag har faktiskt aldrig hört något negativt om dem...Jo! Bosch första generation sladdlösa skruvdragare hade usla batterier.

Hur som helst; du har fått ett måndagsexemplar av 135:an. Den borde ha bytts utan knussel i normala fall.
 
Min blåa skruvdragare som är inköpt på Ahlsells skickades till tyskland för service. Den är tillverkad i Schweiz?
 

tjenare!oavsett vilken sticksåg man använder,funkar det inte att såga efter annhåll,det drar sig.vi använder alla kända fabrikat av sticksågar som finns på marknaden.säga va man vill om bosch 85,den är helt otrolig,ligger fint i handen,efter som det blir mycket sågning underifrån.våra bosch sågar är aldrig på rep,fastän dom får stryk på påpendlingen,det kan gå sönder något bord ibland bara.
 
kta skrev:
Kapsågen är nu återlämnad!

Jag har ingen lust att hålla på att argumentera detta mer med återförsäljaren så jag får väl se avdraget(20%) som "lärpengar". Jag lär nog hålla mig ifrån Bosch tills någon övertygar mig om att dom ska få en chans till.  ;)

Nu står valet mellan:

- Makita LS0714 Kap- och geringssåg
- Makita LH1040F Bords-/kap-/geringssåg
- Dewalt D27111 Bords-/kap-/geringssåg
- Dewalt DW707 Kap- och geringssåg

Är det någon här som använder/har använt dessa eller har andra rekommendationer?
Jag är ute efter en såg som ger rena fina snitt. Kapar man lite bredare skivor ska den ge raka snitt. Vad är era erfarenheter?

Jag skulle vara tacksam om ni som har tillgång till någon av dessa kunde göra ett provsnitt i ex.vis en väggregel med klingan lutad 45grader. Blir det rena snitt?
Glöm 1040 då den inte har "slide" så den klarar inte mer än 145mm. Hade den ett tag men tyckte inte det fungerade med den eftersom den inte klarade så breda material. Den kan dessutom bara lutas åt ett håll vilket begränsar en del. Den gjorde knivskarpa snitt med en mycket bra klinga som följde med så den var mycket bra om man ser till sågen självt. Hade den ca ett år och sålde den till lite mindre än nypris så det var en rätt god investering om man ser på vad saker brukar droppa i pris.

Jag som gillar babyblåa saker skulle av de du listar givet rekommendera 0714 fast samtidigt inte eftersom den inte kan såga speciellt djupt. 0714's stora fördel är att den är kompakt då den har dubbla dubbelgejders. Har man inte behov av en väldigt kompakt gersåg så skulle jag gå på 1013 istället som är en beprövad modell som kapar brett och djupt och klarar lutning åt båda håll. Den har fått istort positiv kritik i tester utom möjligtvis för graderingen av gering som tydligen lätt spånar igen men det ser jag som en mindre grej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.