MathiasS skrev:
Min blåa skruvdragare som är inköpt på Ahlsells skickades till tyskland för service. Den är tillverkad i Schweiz?
Samma med 135'an, den åkte (eller var åtminstone på väg) till Tyskland. Var den hamnade framkom aldrig då jag efter 3 månader fick en ny.
 
geschwint skrev:
Jag som gillar babyblåa saker skulle av de du listar givet rekommendera 0714 fast samtidigt inte eftersom den inte kan såga speciellt djupt. 0714's stora fördel är att den är kompakt då den har dubbla dubbelgejders. Har man inte behov av en väldigt kompakt gersåg så skulle jag gå på 1013 istället som är en beprövad modell som kapar brett och djupt och klarar lutning åt båda håll. Den har fått istort positiv kritik i tester utom möjligtvis för graderingen av gering som tydligen lätt spånar igen men det ser jag som en mindre grej.
Jag har tittat på LS1013 också men den är tyvärr lite för stor för mina utrymmen. Annars hade det varit kanon med en såg med den kapaciteten.

Är det ett riktigt antagande att man får en bättre maskin om man väljer 0714 framför DW707 rent kvalitetsmässigt? 0714 har enligt spec bättre kapacitet och det är ju ett plus. I övrigt verkar dom rätt lika, ingen av dom går t.ex att luta åt vänster.

Någon som vet hur dom är om man jämför ljudnivån? Har för mig att 707'an är rätt så tyst.

Hur bra är dom t.ex att göra bredare snitt? Den nu återlämnade Boschen gjorde något "bågformade" snitt på bredare bitar. Biten blev så att säga någon 1/2 mm kortare på mitten om ni förstår vad jag menar. Nyligen skulle jag kexa ihop två bitar MDF (1800x176) kortända mot kortända där jag gjort ett snettt snitt men hur jag än bar mig åt var det ett glapp på nån 1/2 mm i mitten.

Är det kanske ett problem med alla maskiner av den här typen?
 
kta>Snitten efter min gamla Elu PS 174 kan du gärna få mäta med stållinjal och likaså min ännu äldre DW radialarmsåg...

Med en billig klinga kan jag tänka mig att den blir varm och börjar slå i mitten av virket så att spåret då blir större, likaså om man trycker på så att den inte hinner skära ordentligt. Men jag utgår ifrån att det var kvalitetsklingor som du testat med?

/Kent
 
Mikael_L
Jag har gått i några veckor nu och klämt och känt på kap/ger-maskiner.
Känslan i Makitas förvånade mig positivt. DeWalt har jag nästan uteslutit (men inte helt !!). Just nu känns det som att det är Bosch blåa (10S och 10SD), Makitas 0714 och Metabos KGS303 (som finns till förmånligt paketpris med skruvdragare hos drift-underhall.se) som är mina starkaste kandidater. Metabon har jag dock ännu inte fått möjligheten att känna på i verkligheten, vilket jag nästan känner är ett krav om jag ska göra affär.
Det jag egentligen ville säga var att om du tycker LS0714 räcker för dina behov (den tar ju lite mindre bitar än de andra maskinerna) så tror jag att det är en bra maskin. Smidig som bara den.
Tyvärr har jag inte sågat nåt med den, men andra här på forumet har vittnat om att dom tycker det är en bra såg.
 
Snickarboden skrev:
kta>Snitten efter min gamla Elu PS 174 kan du gärna få mäta med stållinjal och likaså min ännu äldre DW radialarmsåg...

Med en billig klinga kan jag tänka mig att den blir varm och börjar slå i mitten av virket så att spåret då blir större, likaså om man trycker på så att den inte hinner skära ordentligt. Men jag utgår ifrån att det var kvalitetsklingor som du testat med?

/Kent
Vare sig med originalklingan eller en dyrare fintandad klinga blev det någon större skillnad. Jag misstänker att det var glappet i lageraxeln som orsakade detta. Även då jag körde riktigt försiktigt och ansträngde mig för att inte pressa maskinen åt det ena eller andra hållet blev det inte bra.
 
Mikael_L skrev:
Makitas förvånade mig positivt. DeWalt har jag nästan uteslutit (men inte helt !!).
Vad är anledningen till att du väljer bort DeWalt?

 
Några förslag på var man kan hitta Makita LS0714 till bra pris i Stockholm?
 
Såg på Blocket att det är nå´t företag i stockholm som ska ha utförsäljning på De Walt och blå Bosch-grejer med början i morgon bitti kl 7.

Synd att jag inte bor i sthlm men är det någon som ska dit så skicka gärna ett pm till mig om du/ni har möjlighet att handla en kap/ger åt mig....givetvis får du pengar i förskott isåfall.

Har ingen lust att åka 40 mil för en kapsåg men däremot har jag möjlighet att få den transporterad hem till mig i helgen.

Bara ett litet tips/förfrågan till hugade spekulanter.
 
Snailman
Jaha, det finns alltså bosch maskiner som tillverkas i olika länder för olika marknader med olika garantivillkor, då låter det som om man ska undvika att köpa bosch grejor, om man inte vill betala onödigt mycket för grejorna.

tex canon har något som kallas världsgaranti på sina kameror, så man kan köpa dem var som helst och få service i vilket land som helst.

Nån som vet om de andra populära märkena som De walt och makita har samma konkurrenshämmande upplägg som Bosch?

Helst köper jag från det land som är billigast, då är det ju en fördel om garantin gäller i sverige så man slipper skicka tillbaka dem till inköpsstället, i annat fall bedömer jag om det är troligt att prylen går sönder eller inte/i förhållande till priset. Och chansar isåfall på att prylen inte går sönder.

Använder man maskinen i jobbet är det ju en annan sak. Då är ju priset mindre viktigt, och servicen mycket viktig.
 
Mikael_L
kta skrev:
Vad är anledningen till att du väljer bort DeWalt?
Det är inte skrivet i sten .... :D
När jag har fingrat och pillrat på uppställda deWalt-demomaskiner har dom inte känts helt övertygande, känslan har varit en anings budget, typ.

Men jag vet samtidigt att dom är rätt populära hos yrkesmännen, så jag tror inte att dom går att räkna ut helt än. ;)

Men idag var jag och kikade lite hos ByggOle, och en DW707 kändes precis som jag skrev, riktigt rapplig, till och med vridbordet glappade i vertikalled flera mm. Känns lite småtrögt att skjuta fram o tillbaka på sliden osv.
Bredvid 707an stod det en 712, heeelt annan klass på den, där kändes det mesta plötsligt "rätt". Fast priset är ju också det dubbla.

Så med rätt DW-modell kan dom fortfarande vara med på banan, men Bosch och Makita håller jag fortfarande högt.
Makita 0714 har ju nackdelarna: Kan inte gera 60gr, max höjd = 70 mm. Högt pris.

Ja, oj oj oj, vad ska man välja egentligen.
Jag har tyvärr fortfarande inte fått chansen att kolla på Metabos KGS303 i verkligheten.

Alla mina åsikter är i princip baserade på hur maskinerna känns när man är och tittar på demoexemplarerna i butikerna. Jag vet inget om ljudnivå, hur dom blir efter lång tids användning, hur rakt/snett dom sågar och snabba dom är, osv... Detta är absolut en brist när jag så småningom ska välja.
Jag läser allt som skrivs om maskinerna av de som faktiskt använder dom, här på forumet ..., tack för all nyttig input :)

Jag läser vidare, och återkommer när/om jag valt nåt (om inte tidigare) :)
 
Mikael_L
Kakis skrev:
Såg på Blocket att det är nå´t företag i stockholm som ska ha utförsäljning på De Walt och blå Bosch-grejer med början i morgon bitti kl 7.

Synd att jag inte bor i sthlm men är det någon som ska dit så skicka gärna ett pm till mig om du/ni har möjlighet att handla en kap/ger åt mig....givetvis får du pengar i förskott isåfall.
Jag var och kikade där idag, imorgon är jag tyvärr ännu längre bort än du är, 100 mil. ;)

Dom säljer bort demomaskiner, blåa bosch och dewalt, för 50% av nypriset.
Maskinerna är tydligen (ibland?) demade på byggen och liknande, vissa var rejält dammiga och sågspåniga :) , andra var helt rena och fina, som att dom bara stått i en butik, typ. Några var tom i obrutna kartonger.
Från Bosch fanns det två kap/ger båda utan slid.
Det verkade vara mest borrmaskiner/hammare, vinkleslip och sticksågar från Bosch. En rotationslaser la jag märke till, en stor väska med batteriverktygskit fanns det också. Antagligen var det någon cirkelsåg också...

Från deWalt hade dom dw743 (2st tror jag) en dw707 och ytterligare några kap/ger. En massa batteriborrskruvdragare även nätdrivna dito. En rot-laser och några kryss (och linje) lasrar.

OBS, ingen total redogörelse för vad som fanns, själv kollade jag mest specifikt efter en kap/ger samt utbudet av bosch-borr/skruvdragare (=noll).

Butiken!
http://www.sernbrandt.se/
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.