Det är bara hobbymaskiner som har laser. Har själv aldrig förstått nyttan med den, det stämmer ju ändå inte och strålen är för grov.
 
Jag har en laser på min DeWalt D27105 och jag tycker det är kanon. Det var mycket pill med att ställa in den ordentigt men den gör det jätteenkelt att få snittet på exakt rätt ställe. En fördel är tex att man inte behöver märka med penna var man ska såga. Man siktar med lasern direkt mot måttbandet och lägger arbetsstycket rätt, tar bort måttbandet och sågar. Ett arbetsmoment mindre mao.

Nackdelen med min laser, (och de flesta andra tror jag), är att den bara ger en linje på ena sidan av klingan, man skulle ju helst ha en linje på vardera sidan av klingan så att man ser exakt vad som sågas bort. Jag har sett att det finns sådana på amerikanska hemsidor.

Om lasern är för grov så är det för dålig kvalitet på den.
 
Jag har en Bosch PCM 8S, och lasern är helt onödig.
Lasern är placerad mitt i spånspruten från klingan och blir fullsmetad med spån på en gång och blir därför helt osynlig.

Man behöver inte märka sågsnittet med penna, bara att sänka sågen mot måttbandet tar bort måttbandet och sågar. Mao inte mindre arbetsmoment med laser.

Skall men använda lasern så måste den rengöras ofta med lösningsmedel pga hartser och kåda i spånet som gör att det klibbar fast väldigt bra.

För övrigt är Bosch PCM 8S en bra såg men lasern är att betrakta som leksak. Däremot har jag haft användning för LED lampan någon enstaka gång när det börjat skymma.

/Patrik
 
Johan Gunverth skrev:
Det är bara hobbymaskiner som har laser. Har själv aldrig förstått nyttan med den, det stämmer ju ändå inte och strålen är för grov.
praezision_1.jpg
 
mattiasp skrev:
[bild]
Jag ger mig. Lyssnar för mycket på hantverkare. :cool:
 
Jag förstår inte heller vad man ska ha det till - när man är van vid sågen är det så enkelt att få klingan EXAKT där man vill ha den ändå så man är inte hjälpt av en laser. Helt onödigt tillbehör som jag ser det.
 
Ibland har man sin markering längst in mot anhållet. Då blir det svårt att måtta med klingan. Om man då skall göra en dubbelgerning kan det nog vara bra med laser. Jag brukar i sådana fall börja med marginal och ta bort ca en mm i taget tills man kommer rakt på markeringan. Då går det utan laser.
 
Jag har inte haft några som helst problem med att lasern skulle bli nersmutsad och att måtta mot klingan när man ska gera annat än rektangulära profiler eller dubbelgera kräver antingen ett ögonmått i hästväg eller noggranhet som tar aldeles för lång tid för att arbetet ska kunna bedrivas effektivt.

En annan sak som lasern förenklar är att man kan rita geringsvinklen på ett ställe på arbetsstycket, ställa in sågvinklen mot denna linje väldigt exakt med hjälp av lasern, och sedan, om man vill, flytta arbetsstycket för att såga av det på ett annat ställe där man vill ha snittet. Det har visat sig väldigt praktiskt i vissa situationer. Det är nog betydligt svårare att måtta in rätt vinkel direkt mot klingan, då får man nog ta till smygvinkeln och det tar mycket längre tid.
 
Eld skrev:
Jag har inte haft några som helst problem med att lasern skulle bli nersmutsad och att måtta mot klingan när man ska gera annat än rektangulära profiler eller dubbelgera kräver antingen ett ögonmått i hästväg eller noggranhet som tar aldeles för lång tid för att arbetet ska kunna bedrivas effektivt.

En annan sak som lasern förenklar är att man kan rita geringsvinklen på ett ställe på arbetsstycket, ställa in sågvinklen mot denna linje väldigt exakt med hjälp av lasern, och sedan, om man vill, flytta arbetsstycket för att såga av det på ett annat ställe där man vill ha snittet. Det har visat sig väldigt praktiskt i vissa situationer. Det är nog betydligt svårare att måtta in rätt vinkel direkt mot klingan, då får man nog ta till smygvinkeln och det tar mycket längre tid.
Var är lasern placerad på dewalten?

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.