S
Någon som har en över ;)

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
Efter att min tunna ståltunna hetsigt blivit platt som en pannkaka ska jag göra en tunna i 12mm plywood och fräsa in ett glas i plexi. Det känns som melodin.

norrbottenssnickaren skrev:
Efter att min tunna ståltunna hetsigt blivit platt som en pannkaka ska jag göra en tunna i 12mm plywood och fräsa in ett glas i plexi. Det känns som melodin.
Lite nyfiken på hur du tänkt i tätningen. Silikon i alla skarvar? Och hur täta locket?

Jag är inne på samma sak, så all inspiration är välkommen :)

iwe skrev:
Lite nyfiken på hur du tänkt i tätningen. Silikon i alla skarvar? Och hur täta locket?

Jag är inne på samma sak, så all inspiration är välkommen :)
Ståltunnan var inte tätat i locket och den sögs ihop. Men man kan ju använda fönstertätningslist.

Har visat denna flera gånger förut. Men den är byggd av 12mm k-plyfa, silikon i alla skarvar på insidan (tveksamt om det är nödvändigt). 3 strykningar polyuretanlack på insidan. EPDM list för att täta mot locket. Locket fästs med M8 låsrattar ned i infällda rampmuffar i handtaget.

Vaxad med vitt dekorvax och sedan hårdvaxolja på utsidan!

IMG_20151013_235938.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160124_232621.jpg
Skapa konto

• Gilla
-RB- och 2 till
  • Laddar…
vectrex skrev:
Har visat denna flera gånger förut. Men den är byggd av 12mm k-plyfa, silikon i alla skarvar på insidan (tveksamt om det är nödvändigt). 3 strykningar polyuretanlack på insidan. EPDM list för att täta mot locket. Locket fästs med M8 låsrattar ned i infällda rampmuffar i handtaget.

Vaxad med vitt dekorvax och sedan hårdvaxolja på utsidan!

[bild]

[bild]
Grymt! Har du koll på hur många liter din rymmer?
Detta blir ju perfekt då jag tänkt ställa min på hjul, sedan bygga så dammsugaren står ovanpå cycklonen.

iwe skrev:
Grymt! Har du koll på hur många liter din rymmer?
Detta blir ju perfekt då jag tänkt ställa min på hjul, sedan bygga så dammsugaren står ovanpå cycklonen.
Minns inte måtten men skulle gissa att det är någonstans 75-100 liter. Tyvärr går det ganska fort att fylla när man kör hyveln.

Det jag borde fixa på min är klossar på locket som ger stöd åt de två sidor som inte har låsskruvar. Kan troligen få den att implodera som det är nu. Det är en stöddig konstruktion men kraften av undertrycket skall inte underskattas. Rutorna i 3mm plexi bågnar rejält inåt och det knakar i den när jag täcker för sugslangen några få sekunder.

Mycket fin lådda vectrex. Har byggt en enklare variant och kan intyga att man inte behöver gå riktigt hela vägen. Har låda byggt i 12mm kplyfa utan förstärkningar med mått runt 500x500x500 (alltså ett ganska stort lock). Locket är dubbelt, resten är enkelplyfa. Skarvarna är hellimmade men inget mer. Locket tätas med vanlig billig E-list för fönster samt två enklare spännen. De senare behövs inte, lådan sugs ihop och allt blir tätt så fort dammsugaren startas. Min låda är obehandlad.

vectrex, schysst bygge! Är själv inne på att göra något liknande, fast lite mindre och anpassad för att ställa i "systaineruttaget" på CTL26:an så att den kan följa med dit man jobbar för tillfället. Tänkt som ett komplement till tunnan i verkstaden, som är lite för bökig att släpa på...

Min första tanke var också att köra med plexifönster, men sen läste jag om någon (minns inte var, men det var på ett engelskspråkigt forum) som tyckte att det var förkastligt pga att dammet fastnar på plexin så att man inte ser något. Är det något du har upplevt, eller tycker du att titthålen fyller sin funktion?

bygga_bo skrev:
vectrex, schysst bygge! Är själv inne på att göra något liknande, fast lite mindre och anpassad för att ställa i "systaineruttaget" på CTL26:an så att den kan följa med dit man jobbar för tillfället. Tänkt som ett komplement till tunnan i verkstaden, som är lite för bökig att släpa på...

Min första tanke var också att köra med plexifönster, men sen läste jag om någon (minns inte var, men det var på ett engelskspråkigt forum) som tyckte att det var förkastligt pga att dammet fastnar på plexin så att man inte ser något. Är det något du har upplevt, eller tycker du att titthålen fyller sin funktion?
Ja, fint damm (tänk fräsa i MDF) fastnar lite på plexit men inte i sådan omfattning att man inte ser nivån i lådan. Så för mig har det aldrig varit ett problem!

EDIT: Du ser ju förresten själv på bilderna ovan hur tydligt man ser spånet genom plexiglaset. Blir som en lagerkaka med olika träslag och ibland fint sågspån och ibland större hyvelspån.

Redigerat:
  • Gilla
bygga_bo
  • Laddar…
Tack för svar vectrex. Då får det bli titthål i lådan - ditt ord väger tyngre än snubbens jag refererade till. Dessutom, precis som du skriver, har du bildbevis. Ville bara dubbelkolla innan jag lägger tid på det ;)

Min spontana tanke med titthålen är att även om glaset täcks med fint damm så lär man ju se de lager som vectrexs blid visar och därigenom veta var nivån är. Om man däremot skulle göra titthålen i locket av någon anledning, då skulle det nog bli mer problem att se.

Det var någon som undrade över måtten på låddan. Yttermått är 380x380x700. Måtten kommer sig nog mest av att det var det plywooden jag hade hemma räckte till.

Här är en närbild på själva låddan med lock och rörsystem anslutna:
20160129-13.58.05.jpg
Skapa konto

Rörsystemet går ut till ett antal sugpunkter med fast anslutna maskiner samt uttag i taket för att köra fräs, sänksåg samt att dammsuga golvet. Jag har byggt egna sk. "blast gates" för att styra var det suger. Det mesta syns på denna bilden:
20160129-13.54.39.jpg
Skapa konto

• Gilla
saiter och 19 till
  • Laddar…
Riktigt snygg, praktisk och smart lösning! Kör du denna med en vanlig hemma-dammsugare?

• Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Riktigt snygg, praktisk och smart lösning! Kör du denna med en vanlig hemma-dammsugare?
Jag skall inte ta åt mig äran åt att ha hittat på detta, det finns andra här som byggt liknande saker innan. Badetastex, t.ex.

Ja, jag använder en helt vanlig hemmadammsugare för tillfället. Jag har en rejäl grovsugare men det finns flera anledningar till att jag använder en 1800W Ultra Silencer hushållssugare.
1. Den är otroligt tyst, spelar inte så stor roll när man hyvlar men om man dammsuger golvet så är det väldigt skönt.
2. Den är betydligt mindre.
3. Den suger minst lika bra, kanske lite bättre t.o.m.
4. Nu kan jag enklare använda grovsugaren till annat, dammsuga bilen eller ta med när jag jobbar med verktygen på andra ställen. Just nu så använder jag den dessutom som utsug nr 2 (i suva skyddet) till bordssågen.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.