Daniel_N skrev:
Vet att det är ett gammalt inlägg, fast det kanske är fler som undrar - nej det går inte att justera med de gröna skruvarna så att T55an inte vill tippa över när man sågar i 45 grader på skenan. De kan inte ha haft en bra vecka i Wendlingen när man lyckades med denna ingenjörsbedrift....
Man kanske kan fräsa ett spår i skenan? själva juster-skruven på sågen har ju en fals (på Festool TS-maskiner äldre än -08).

...eller så välter skena+såg och man har modifierat (sabbat?) skenan i onödan...:)
 
Jag har haft lite produktutveckling för mig sedan jag skrev om det här tipset. Se bifogad bild.

Kapmojängen i bilden ligger på en nyss avsågad regel. Hålen fungerar så att man sätter tummen i det runda hålet med och pek- och långfinger genom det långa hålet kan man pressa anhållet mot regeln. På så sätt behövs egentligen inget friktionsmaterial under sågmojängen. Man håller i arbetsstycket och mojängen samtidigt. Vid större arbetsstycken kan man stoppa tummen i det ovala hålet och den med fingrarna över kanten pressar man anhållet mot arbetsstycket. Det fungerar riktigt bra. Inget behöver spännas fast. Jag vill verkligen rekommendera denna hålplacering. Jag har ingen platta utöver plywoodskivan. Sågens undersida är i direkt kontakt med arbetsstycket. På så sätt sparar man lite såghöjd. På mina sågar ligger motorkroppen mer än 12 mm över bottenplattan, vilket gör att jag har kvar alla 55 mm i sågdjup.
IMGP4663.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 17 till
  • Laddar…
Magiskt!
 
Klockrent (y) Kanon att ha när man står med långa bängliga reglar och har en handklinga till hands!
 
Det är verkligen en fiffig lösning mattiasp!

Skulle det vara värt att ersätta (eller komplettera) pinnen med en bit plywood så att den täcker den tomma fyrkanten nere till höger i bilden? I så fall hade man ju fått en liten platta att vila sågen på innan man lägger snittet. Eller är det en lösning på ett "problem" som inte ger sig till känna i verkligheten?
 
Här kommer dimensionerna på min mojäng. Självklart kan man använda egna mått, men bara som en hint om storleken. bygga_bo:s förslag med plywoodskiva kan nog fungera. Det kan bli lite klurigt att få den första tillskärningen bara.
kapmojäng.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: jag har lagt till Sketchupmodellen som komponent i google 3d warehouse. Sök bara på kapmojäng så hittar ni den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik Påhlman och 3 till
  • Laddar…
Smart pryl. :)
 
ullberg
Kul och smart idé, en sådan ska jag nog göra (eller två, en till varje cirkelsåg)

mattiasp skrev:
bygga_bo:s förslag med plywoodskiva kan nog fungera. Det kan bli lite klurigt att få den första tillskärningen bara.
Det löser man väl enkelt genom att låta "styrplywooden", dvs den med hål vara längre initialt (längre än ex. de 346mm du föreslår), kapa "markeringsplywooden" (den bygga_bo föreslår) och sedan kapa ner "styrplywooden" till 346mm (eller vilket mått man nu vill ha)

/U
 
  • Gilla
10gbrand
  • Laddar…
Har också provat några olika varianter, men efter att jag skaffat sänksåg blir det inga långa snitt med cirkelsåg, därför använder jag numer endast en vinkelhake som kan ligga på materialet (Bachos i mitt fall.)

Jag tycker det funkar klockrent. Gjorde ett snabbt test, med och utan. Se bilder.

2013feb06_9023_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013feb06_9022_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013feb06_9020_S.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cocktail och 1 till
  • Laddar…
Ser lite vingligt ut på nedersta bilden. Men den kanske bara är för illustrativt syfte? :)
 
Ser ju smidigt ut. Vill man ha händerna fria borde man kunna klämma fast den med en snabbtving.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog påstå att man i det här fallet bör spänna fast vinkelhaken med snabbtving. En såg med klingan på vänster sida gör ju att klingan hamnar farligt nära fingrarna om man håller i vinkelhaken på det där sättet. En raksågningsmanick som är konstruerad så att man inte kan nå klingan med fingrarna är nog en betydligt bättre lösning i det här fallet.
 
  • Gilla
tobiast och 1 till
  • Laddar…
De två överste bilderna är bara för att visa vinkelfelet med och utan stöd. Den nedersta är helt klart ansträngd, eftersom den är i illustrativt syfte.

Visst kan man sätta en tving på, men hela vitsen för min del var att kunna såga vinkelrätt, exakt och snabbt utan arbetsbord eller gersåg. I några fall har jag haft biten jag sågat upplagd, lika bra då. Eftersom man måste hålla fast vinkelhaken ganska hårt om man inte vill riskera några avvikelser (har sågat med precision på plusminus en halv millimeter)I och med att man då inte riskerar att slinta ser jag inga problem med att man är nära klingan. Kollade en gång i början, knogarna är i princip aldrig utanför linjen på vinkelhaken motsatt den man använder som anhåll. Det är fyra cm, plus sågens 3,5 cm. Jag tänker alltid på säkerheten och har hittills aldrig brutit eller sytt något i mitt liv, och anser att 7,5 cm till klingan är tillräcklig marginal.


Hade det varit en 1200 watts cirkelsåg hade jag kanske sett på det annorlunda. Nu är det en batterisåg, som hellre sackar än kastar. Dessutom sågar den mycket snabbare och säkrare när den får skära exakt rakt i och med anhållet. Ytterligare en anledning till att jag nästa alltid lägger på vinkelhaken numer.
 
Vinkelhaken är lite tunn i plåten, ger lite dåligt anhåll. Jag tillverkar en manick:p. Det verkar vara lite säkrare också. Tack för tips! Suveränt när jag ska bygga altan och staket.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.