S
kollar ni bladet med vinkel någon eller litar ni helt och hållet på graderna på cirkelsågen?

Spelar tjockleken någon roll på plyfan?
Har lite 18mm MDF som ligger.

yps skrev:
Spelar tjockleken någon roll på plyfan?
Har lite 18mm MDF som ligger.
Motorn behöver gå fri över den om du inte har en spegelvänd maskin som vissa av Makitas batterimodeller är.

18mm blir också tjock att greppa om bekvämt vilket är viktigt för resultatet och säkerheten.

Men prova, bara att göra en till annars.
Använder min i stort sett altid med lilla hand cirkeln.

Har ni några bilder på era skapelser?
Idag tänkte jag försöka få tag i lite tunn plywood. Såg ut att behövas tunnare än 12mm på Hitachin för att motorn ska gå fritt.

Min Makita har bara 9mm under motorn men jag struntar i 3mm sågdjup så går den fri över plattan.

• Gilla
jonka9
  • Laddar…
Om du menar bättre än kapmojängen så håller jag inte med. Kapmojängen visar ju även exakt var snittet hamnar när du lägger den på arbetsstycket.

Nej jag menar vinkelhaken i inlägg #25. Jiggen som visar var snittet kommer är givetvis överlägsen.

Eller så köper man en mafell med fast skena på och vips så är problemet löst :D då kan man även ställa vinklar.

Ska se om jag kan ladda upp en bild. Har förenklat och kommit med en ytterligare funktion...

Med denna variant håller man på framsidan för 90gr, sen kan man vända för 45gr eller vilken vinkel man nu väljer på plyfan. Jag kom på vändningen efter jag kapat anhållspinnen, den låter man ju förståss sågen kapa till första gången
Hand håller en hemmagjord träanordning för sågvinklar på 90 och 45 grader i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en träklämma på en klyvsågsstöd med inställbar vinkel.
Skapa konto

Hand håller en trekantig trämall för 90-graders och justerbara vinklar i snickarverkstad.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare utveckling av mattiasp´s kapmojäng.

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Såg den på youtube alldeles innan jag läste inlägget. Behöver ju lite jobb för att få perfekt. Men Izzy brukar ju hitta på någon lösning till slut. :)

Jag byggde en skena i MDF till min cirkelsåg, funkar bra men det kunde förbättras, behöver en skruvklämma för att fästa den ordentligt, skulle varit roligt med nån sorts inbyggd funktion för det. Också litet längre, så dumt att jag gjorde den 1m, skulle varit 1,20m för att kapa plywoodskivor.

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Kul diskussion! Jag sitter på jobbet så har ingen bild av min kapmojäng. Jag klurade också för massa år sen, såg "mätsticke"-varianterna online, men är lite för kär i Festool-cirkeln med skena och att det räcker med ett enda litet streck på ovansidan av materialet som ska kapas, för att kunna lägga på linjalen rätt. Ville inte behöva förlänga linjer ut till kanten. Så den blev så här, bifogar snabb skiss, två träribbor på varsin sida om en masonitbit.

Kan tilläggas att jag tycker luddiga sidan på masoniten ger hyfsat grepp på materialet, brukar inte störa mig på att den vill glida. Då gjorde jag två st, en för vanliga kap, och en för kap med vinklad klinga. När jag ser min bild nu inser jag att jag kunde gjort dom på varsin sida av samma kapmojäng.. Får bli så nu, just köpt en C6BU2 så måste ändå göra nya. Ny.

Edit: hmm eller så var det lite utstick på styrande ribban ovanpå. Minns inte, men det blir så på nästa iaf, inser jag nu, minska risken att komma in snett.

• Skiss av egenbyggd kapmojäng med två träribbor och masonitskiva.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Inspirerad av tråden tror jag den nya får bli så här.

• 3D-modellerad skiss av ett byggprojekt med två utskurna handtag.
    Skapa konto
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.