ullberg
ullberg ullberg skrev:
Kul och smart idé, en sådan ska jag nog göra (eller två, en till varje cirkelsåg)
Ovan inlägg gjorde jag 2012 och nu, knappt 6 år senare, har jag äntligen kommit till skott (åtminstone till en av sågarna)!
Hemmagjord greppbräda av vinlådeslock monterad på sågställning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är inte så att jag glömt bort utan mer att det aldrig blivit av, men efter att fått krupp på den urusla kap/ger:en på landet insåg jag att det aldrig skulle bli något nytt vedskjul om jag inte fixade detta (till min makita batterisåg).

Hade svårt att hitta en vettig plywood till greppbrädan men hittade till slut ett lock till en vinlåda som var sprätt bra i storlek och lagom tunn. Jag gjorde så att man kan köra på valfri sida av kapmojängen, kanske mest för att stilla de som tycker klingan sitter på en ’osäker sida’ för högerhänta på vissa batterisågar...

/U

• Gilla
TeroM och 3 till
  • Laddar…
övning ger färdighet =) och är det noga att får det rakt och fint så kan man använda denna som mothåll når man sågar 35d9719f9a30501bc06e0de8fab9c304.jpg

HogeN HogeN skrev:
övning ger färdighet =) och är det noga att får det rakt och fint så kan man använda denna som mothåll når man sågar [bild]
Men va? På vilket sätt är den ens i närheten av så bra som jiggen som har diskuterats i 4 sidor i tråden?

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
SC Aero SC Aero skrev:
Jag beställde en sån här från ebay
[länk]

[bild]
Ser ju bra ut men inget slår precisionen i ett verktyg som man ställer in genom att låta sågbladet kapa själva verktyget. ;)

• Gilla
Mr Bygg och 1 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
övning ger färdighet =) och är det noga att får det rakt och fint så kan man använda denna som mothåll når man sågar [bild]
Ursäkta off-topic men vad heter en sån på svenska/engelska?

martin43 martin43 skrev:
Ursäkta off-topic men vad heter en sån på svenska/engelska?
Speed square, på engelska.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Men va? På vilket sätt är den ens i närheten av så bra som jiggen som har diskuterats i 4 sidor i tråden?

=)

martin43 martin43 skrev:
Ser ju bra ut men inget slår precisionen i ett verktyg som man ställer in genom att låta sågbladet kapa själva verktyget. ;)
Det är det man gör;) man skjuter ut den lite extra första gången och sågar av nån millimeter med cirkelsågen (y)

HogeN HogeN skrev:
[media]
[media]
=)
Jaha! Ja den är ju mkt bättre

Daniel_N Daniel_N skrev:
Jaha! Ja den är ju mkt bättre
jeap :D

M Mr_XXX skrev:
Ska se om jag kan ladda upp en bild. Har förenklat och kommit med en ytterligare funktion...

Med denna variant håller man på framsidan för 90gr, sen kan man vända för 45gr eller vilken vinkel man nu väljer på plyfan. Jag kom på vändningen efter jag kapat anhållspinnen, den låter man ju förståss sågen kapa till första gången
[bild]

[bild]

[bild]
Såg enkel och bra ut så jag testade den. Funkade superbra! Lite justeringar bara....

Har själv gjort en sådan (egentligen flera, då jag har behövt lite andra vinklar än 90 grader också). Jag gör dem enklare, bara två överblivna regelstumpar som jag skruvar ihop med rätt vinkel och sedan kapar. Det går så fort så om jag inte hittar den direkt så gör jag en ny. Sätt fast med snabbtving, och kapa.

Planerar att använda samma metod för en list för att kapa skivor exakt. En rak bit som ett långt anhåll, skruvad på en bit plywood. Kapa plywooden med sågen, putsa snittet lite, och man har ett rakt och precist anhåll att såga efter.

• Gilla
tobiast
  • Laddar…
T
T Troberg skrev:
Har själv gjort en sådan (egentligen flera, då jag har behövt lite andra vinklar än 90 grader också). Jag gör dem enklare, bara två överblivna regelstumpar som jag skruvar ihop med rätt vinkel och sedan kapar. Det går så fort så om jag inte hittar den direkt så gör jag en ny. Sätt fast med snabbtving, och kapa.

Planerar att använda samma metod för en list för att kapa skivor exakt. En rak bit som ett långt anhåll, skruvad på en bit plywood. Kapa plywooden med sågen, putsa snittet lite, och man har ett rakt och precist anhåll att såga efter.
En sån här kanske?

Samma princip, men mina är lite mer ad hoc.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.