Nu när Euron har rasat och momsen i England gått upp har många märkt att det kan vara lönsamt att blicka söderut mot Tyskland.

Själv har jag handlat massor i Tyskland över åren och aldrig någonsin haft strul som inte löst sig.

Att Tyskland sedan ofta har lägre frakter och samma elkontakter gör ju inte läget sämre.
Och för er som ännu inte förstått det så är Tyskland precis som Sverige medlemmar i EU vilket betyder att det inte föreligger några tullar. Moms är från i princip alla butiker Tysk moms, skulle någon stöta på en butik som avkräver Svensk istället för Tysk moms får ni gärna lägga en blänkare.

Till skillnad från UK så finns det några större pris-sökningstjänster (Typ Prisjakt o Pricerunner i Sverige) som även har ett relativt OK sortiment inom verktygs sektorn.

När jag själv ska scanna av Tyska marknaden så börjar jag alltid med följande 3 siter:

geizhals
idealo
ebay.de/

Notera att samtliga av dessa sitter ger direkt betyg på butikerna/säljarna så risken att bli blåst är väldigt liten.

Betalningstips i Tyskland är Paypal alternativt Banköverföring. Tyskarna har fortfarande inte till 100% anammat internationella kredit o betalkort.

Jag kan fylla på lite senare med några Guldkornsbutiker. Vore kul om fler Tysklands-shopppare kunde dela med sig as well med sina erfarenheter.

För dig som inte känner dig helt trygg med Tyskan så kan jag tipsa om att att surfa med Google-Chrome som webläsare då du kan ställa in den så att den on-the fly översätter websidan du är på. Jag använder detta själv för tex Franska siter.
 
Nimajneb skrev:
Nu när Euron har rasat och momsen i England gått upp har många märkt att det kan vara lönsamt att blicka söderut mot Tyskland.

Själv har jag handlat massor i Tyskland över åren och aldrig någonsin haft strul som inte löst sig.

Att Tyskland sedan ofta har lägre frakter och samma elkontakter gör ju inte läget sämre.
Och för er som ännu inte förstått det så är Tyskland precis som Sverige medlemmar i EU vilket betyder att det inte föreligger några tullar. Moms är från i princip alla butiker Tysk moms, skulle någon stöta på en butik som avkräver Svensk istället för Tysk moms får ni gärna lägga en blänkare.

Till skillnad från UK så finns det några större pris-sökningstjänster (Typ Prisjakt o Pricerunner i Sverige) som även har ett relativt OK sortiment inom verktygs sektorn.

När jag själv ska scanna av Tyska marknaden så börjar jag alltid med följande 3 siter:

geizhals
idealo
ebay.de/

Notera att samtliga av dessa sitter ger direkt betyg på butikerna/säljarna så risken att bli blåst är väldigt liten.

Betalningstips i Tyskland är Paypal alternativt Banköverföring. Tyskarna har fortfarande inte till 100% anammat internationella kredit o betalkort.

Jag kan fylla på lite senare med några Guldkornsbutiker. Vore kul om fler Tysklands-shopppare kunde dela med sig as well med sina erfarenheter.

För dig som inte känner dig helt trygg med Tyskan så kan jag tipsa om att att surfa med Google-Chrome som webläsare då du kan ställa in den så att den on-the fly översätter websidan du är på. Jag använder detta själv för tex Franska siter.
Har också handlat en hel del från tyskland. Framförallt från ebay.de (stor marknad, frakt till Sverige kostar mer än i Tyskland, men i princip mindre än i Sverige.

Har handlat från en del tyska butiker utöver ebay-inköpen. Amazon.de inte att förglömma. Det är mest elektronik som jag köpt från Tyskland.

Nackdelen med tyskarna är att de inte har tumsystemet, utan använder metriska saker. Det innebär att om man köper därifrån riskerar man tappa lite av den engelska och amerikanska marknaden för jiggar (till exmepel hålen i en bänk skall vara 3/4 tum för att passa till alla fästanordningar som finns där). Festool har på känt maner valt att använda en annan hålstorlek i sin MFT.

--- Mats ---
 
Handlade själv massor från Amazon förr och faktiskt har jag inte handlat där sedan 2006. Tydligen har Amazon prisat ut sig och deras breda sortiment verkar tynga ner deras kostnadsbild rejält. Tror fortfarande att dom lever mycket på gamla lojala kunder. I verktygsväg är nog det närmaste sekatörer och en slägga som kommit från Amazon.de utöver allt annat. Men fortfarande har de ibland 50-70% reor och då måste man vara snabb (har sölat 2-3 ggr de senaste åren).
 
Klart intressant tråd! Har inte shoppat från Tyskland igen så jag följer utvecklingen av tråden med intresse.

/Mattias
 
Redigerat:
Jag har handlat från tools24.de eller om det är 24tools.de. De har ett enormt sortiment och det har gått bra. Jag har även beställt från hundt-direkt.de och betalat till deras konto i förskott utan problem. Tyskarna är inte alls så bra på att hålla kunden underrättad om vad som pågår, som exempelvis amerikanerna och britterna. Dieter Schmid på fine-tools.de är bra. Han brukar inte vara så hemlighetsfull som de övriga tyskarna
 
Jeg har handlet noe Festool fra CBdirekt.de Fungerte helt fint det. Også handlet hos shop seltmann som mange andre.
 
Redigerat:
Vi får ju inte glömma vår favorit för Festool sågklingor och tillbehör:

Holzfachmarkt-Gerschwitz-GmbH

Klingorna till TS55 kostar från 17.50€ o uppåt.
 
Är det inte smidigare att hoppa i bilen och dra ner till tyskland? Resan betalar sig ju snabbt med nga pilsner i bagagen :p
Bra tips på bra irl-verktygsshop nära burg?
 
Beställde från http://www.voelkner.de/ , beställde den 25e och jag fick mail samma dag att den hade skickats, dock är deras hemsida lite jobbig då det är javascript som google inte översätter så det blir lite svårnavigerat när man inte är kung på tyska.
Däremot stod det inte i mailet vad jag kan förstå någon trackingnummer som fungerar på att söka hos DHL, jag får återkomma när paketet har kommit.
 
Och idag kom grejerna, gick ju riktigt snabbt det där.
 
vilken konstig tråd, vi som bara köper sprit när vi åker till Tyskland
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Tvärtom - en trevlig tråd

Tack och lov
har Benjamin inte hittad alla guldkorn i Tyskland ...än.
Elle måste jag snart titta över axeln när jag handlar i mina
favoritbutiker ? Det kanske står en svenskreggad bil på
parkeringsplatsen...
Först har Svenskarna köpt alla begagnade bilar vi hade
Sen tömmer dom Calles och hela norra Tyskland på öl
och sprit
Och nu verktygen......
 
Hej!
I helgen tänkte vi åka till Tyskland för att titta i lite byggaffärer inför vår stundande renovering. Har ni något tips på bra butiker att besöka?
 
Jag gjorde mitt första köp från tyskland för några veckor sedan, en Bosch L-boxx 2 via ebay.

Vad händer då? jo DHL har tappat bort paketet....

MEN säljaren var mycket trevlig och skickade en ny medans det utreds var den första tog vägen.

Nu väntar jag med spänning på att den ska komma... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.