phl skrev:
När vi ändå pratar Systainrar med innehåll så vill även jag tipsa om att de där svarta plastinläggen för de olika Festoolmaskinerna inte tål hur mycket som helst. Har själv fått hem en OF1010:a som flyttat sig en del i Systainern. Anledningen var att plastinlägget deformerats/spruckit lite och maskinen kasat iväg. Detta trots att själva Systainern var väl förpackad i kartong med packmaterial runt alla sidorna. Antar att man behöver en rätt stor ytterkartong om man vill vara säker på att detta inte händer.
Håller med angående de svarta plastinläggen, de är verkligen inget under av hållbarhet.

phl skrev:
När vi ändå pratar Systainrar med innehåll så vill även jag tipsa om att de där svarta plastinläggen för de olika Festoolmaskinerna inte tål hur mycket som helst. Har själv fått hem en OF1010:a som flyttat sig en del i Systainern. Anledningen var att plastinlägget deformerats/spruckit lite och maskinen kasat iväg. Detta trots att själva Systainern var väl förpackad i kartong med packmaterial runt alla sidorna. Antar att man behöver en rätt stor ytterkartong om man vill vara säker på att detta inte händer.
Jag har köpt en hel del maskiner från olika företag i Tyskland och England senaste året, främst från Axminster, Lawson och Seltmann som jag skrivit i andra trådar. De flesta har levererats i Systainer och Axminster har utmärkt sig genom att emballera även inuti Systainern. Sänksågs-systainern var helt fylld med bubbelplast runt sågen så dom har säkert fått ett och annat samtal om trasiga Systainer-inredningar :) Det var ingen risk att den sågen rörde sig under frakten.

Exemplariskt ;)

Har nu gett mig på min första tysklandsbeställning, har länge dragit på det då tyskan inte är på topp, men nu var det dags. Såg tipset här att använda Chrome och automatöversätta allt, det gjorde det onekligen mycket lättare.
Skickade in en beställning till Seltmann igår, använde PayPal eftersom jag sett det har strulat för vissa med kortbetalning där. I morse 07:26 fick jag mail om att mitt paket var packat och väntar på att DHL ska hämta. Än så länge känner jag mig nöjd med min första erfarenhet, får se om det håller i sig när paketet kommer hit.

Får tacka för Nimajnebs enträgna försök i alla trådar att få oss att handla inte bara från UK, här fann han en som till slut gav sig på det...

• Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
StyrmanBerg skrev:
Såg tipset här att använda Chrome och automatöversätta allt, det gjorde det onekligen mycket lättare.

Får tacka för Nimajnebs enträgna försök i alla trådar att få oss att handla inte bara från UK, här fann han en som till slut gav sig på det...
d^_^b
Har man bara fått förtroende för Chromes direktöversättning så kan man även börja kika på Franska, Polska, Spanska osv sidor..... mao en helt ny shopping värld öppnar sig... Men det tar vi en annan gång.

M
Nimajneb skrev:
d^_^b
Har man bara fått förtroende för Chromes direktöversättning så kan man även börja kika på Franska, Polska, Spanska osv sidor..... mao en helt ny shopping värld öppnar sig... Men det tar vi en annan gång.
Vad finns det att köpa i Frankrike? Jag tycker allt är svindyrt här.

MathiasFr skrev:
Vad finns det att köpa i Frankrike? Jag tycker allt är svindyrt här.
Baguetter :p

Nä men jag är benägen att hålla med dig, det mesta jag har sett på eBay i Frankrike ha varit dyrt.
Italien har haft vissa billiga grejer men annars tycker jag att Tyskand och UK är billigast över lag.

M
priserna på whisky är också trevliga

Jag har köpt en del espressoprylar (kvarnar och maskiner ) på något som kan liknas vid blocket, www.leboncoin.fr men för er som bor i Sverige kanske det kan vara lite knepigt att handla begnagnat i Frankrike. Behöver ni hjälp ska jag försöka hjälpa till.

MathiasFr skrev:
priserna på whisky är också trevliga

Jag har köpt en del espressoprylar (kvarnar och maskiner ) på något som kan liknas vid blocket, www.leboncoin.fr men för er som bor i Sverige kanske det kan vara lite knepigt att handla begnagnat i Frankrike. Behöver ni hjälp ska jag försöka hjälpa till.
Handlade en skruvdragare (Bosch Ve-2 Li) från Rubartdirekt. Fick den i en box med två batterier, samt en extra box med lite bits och skruvar, men kanske framförallt en extra box.

Bra pris, snabb leverans, snygga boxar, väl packat.

Men har man ett par bosch innan som inte är Li skall man tänka på att de ändrat fästet för batteriet på Li-modellen.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Handlade en skruvdragare (Bosch Ve-2 Li) från Rubartdirekt. Fick den i en box med två batterier, samt en extra box med lite bits och skruvar, men kanske framförallt en extra box.

Men har man ett par bosch innan som inte är Li skall man tänka på att de ändrat fästet för batteriet på Li-modellen.

--- Mats ---
Och det gäller väl alla blåa Li modeller över 10.8v tror jag.
Det är väl för att man inte ska råka sätta i ett annat batteri, för dom klarar nog inte det.
Hitachi ds14dfl däremot klarar nimh, nicd och Li-ion.

och även nya Festool c12/15 & T12/15 tror jag

Mats Bengtsson skrev:

--- Mats ---
Har just själv slängt in en beställning hos Rubart.de.
Ett Sågunderrede GTA60 och en häcksax. Totalt över 30kg men frakten rimliga 19,90€.
Tyvärr så tar dom an PayPal avgift på 1,5%

Rubart har bra creds så jag förutsätter att allt ska flyta på

Nimajneb skrev:
Har just själv slängt in en beställning hos Rubart.de.
Ett Sågunderrede GTA60 och en häcksax. Totalt över 30kg men frakten rimliga 19,90€.
Tyvärr så tar dom an PayPal avgift på 1,5%

Rubart har bra creds så jag förutsätter att allt ska flyta på
Beställning Måndag natt
Lilla paketet fanns för upphämtning på Fredag em
Det stora (GTA60W) aviserades i Fredags och levererades idag Måndag.

Bra priser, snabb o billig spedition, svarade inom 5min på mailfråga. (Har dock ej testat deras engelska kunskaper)

Smolken i bägaren är PayPalavgiften men det vet man ju iaf INNAN man beställer, mycket surare med sådana som strular med leveransen.

Kan därmed med gott samvete rekomendera d^_^b
http://www.rubart.de/

Ang engelskkunskaperna är det inga problem, försökte först snickra ihop ett mail på tyska med hjälp av min gamla skoltyska men gav upp och skrev på engelska och det kom ett korrekt svar snabbt.

Kan också rekommendera Rubart, hade lite otur med leveranstiden på en del Gardenaprylar i somras (slut hos tillverkaren) och Rubart skickade det dem hade på lager och det som var restat kom senare. Det som var lite kul var att restordern bestod av 2st Gardenakopplingar i ett mycket litet paket som levererades till dörren av en lastbil! Chauffören log lite när han överlämnade paketet....

/Mats

Fortsätter lite på fraktbiten i tråden.
Jag fick precis hem TS55'an och CTL26'an från Holzfachmarkt-Gerschwitz-GmbH och det var väldigt bra packat, lådan till TS55'an var full med remsor med uppblåsta plastpåsar, fanns ingen möjlighet att något skulle röra sig där inte. Hela paketet med allt var surrat med 30m tejp som det stod "Fragile" på.

Det levererades slutligen av svenska posten (hämtades på postkontor) och de har enhetsfrakt på 14 Euro ...

Har nu testat en för mig ny Ebay.de shop med mycket positiva erfarenheter.d^_^b

http://stores.ebay.de/tooltime-werkzeugshop

+ bra kontakt med ägaren Carsten, både på tyska och engelska
+ bra priser från grunden
+ bra fraktkostnader

+ Förhandlar om priset, frakt, extra grejer om man köper flera saker.
+ matchar konkurrenternas priser om man påpekar detta

mm mm

enda negativa var väl att det tog 1,5 vecka innan grejerna kom och att jag inte fick någon tracking info.

Det jag handlade var:
Festool dammsugare CTL 26
Festtol Rotex RO90
Metabo lackfräs LF724

Det sved till en stund efter Paypal "confirm payment" knappen hade klickats.:x

Men det är glömt o nu har ju grejerna kommit.:wow:+

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.