Mikael_L
Detta var så viktig info så det behövs en egen tråd tycker jag. Inlägget är utbrutet från denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/72018-lidl-verktyg-denna-vecka.html

//Daniel_n, moderator
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

På tal om pulversläckare.
Kan berätta för er som är oroliga av er.
Pulversläckaren är i princip underhållsfri, den kan tappa trycket och pulvret kan packa sig för hårt i botten, det är i princip bara de två felen som kan inträffa.
Trycket kontrolleras med manometern, är det på rött ska släckaren omladdas eller bytas.
Vissa släckare har ett extra uttag för att mäta trycket, (ifall det är fel på manometern).
(Men denna mätning ska man nog inte försöka utföra själv då)
Ang pulvret så ska man vända upp och ner på släckaren några gånger, ca 1-4 ggr / år.

Gå direkt och prova på pulversläckaren du har där hemma.
Vänd på den medan du har örat mot släckaren, då kan du höra hur pulvret hasar ner, brukar ramla ner i "blaffor" första gången man vänder. Vänder man sen en gång till är pulvret redan finfördelat så ibland hörs det inget alls andra gången.
Så prova nu, och det ljud du hör är alltså det från en korrekt släckare. Låter det absolut inget alls är det stor risk att:
1 - Du har en oduglig släckare
2 - Du har ganska dålig hörsel.

Har man vänt på den kan det alltså behövas någon veckas stillastående innan man hör pulvrets rörelse igen.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Att man måste vända på pulversläckare hade jag ingen aning om. Men nu har jag gjort det, och det trillade ner pulver i "blaffor" precis som du skrev. Detta trots att den har stått åt samma håll i ca 4 år (dock har den blivit flyttad lite fram och tillbaka då och då, men den har inte blivit vänd upp och ner).

Mikael_L
Ja generellt tror jag inte att pulversläckare brukar kaka ihop pulvret till oanvändbarhet på flera år. Skulle släckarna vara såpass osäkra i funktion tror jag att dom inte skulle finnas i handeln. (Falsk säkerhet är ju värre än ingen, typ).

Men det är ju ändå ingen dum grej, att vända på burken iaf en gång per år för att vara ännu lite säkrare. Jag gick faktiskt och vände på vår efter jag skrivit förra inlägget.

Kvalitén på pulvret är avgörande.. För lite klumpförebyggande gör att det såklart klumpar ihop snabbare. så vänd minst 1 gång/år

• Gilla
hsd
  • Laddar…
VÄNT var det här! ;-)

Inga klumpar hördes men en strid av pulver blandades upp...

Tack för tipset.

/Jörgen

Shaken not stirred var det här oxå, tack för tipset :)

Mikael_L skrev:
Ja generellt tror jag inte att pulversläckare brukar kaka ihop pulvret till oanvändbarhet på flera år. Skulle släckarna vara såpass osäkra i funktion tror jag att dom inte skulle finnas i handeln. (Falsk säkerhet är ju värre än ingen, typ).

Men det är ju ändå ingen dum grej, att vända på burken iaf en gång per år för att vara ännu lite säkrare. Jag gick faktiskt och vände på vår efter jag skrivit förra inlägget.
Det beror ju helt och hållet på vad det är för släckare finns massvis med olika kvaliteter på släckare en del kan säkert vara fullständigt oanvändbara efter bara 2 år ifall de inte sköts ordentligt! Det vore nonchalant att tro annat!

Bra råd från TS, används släckaren på ett fordon är det tydligen viktigare att vända på släckaren, för det har lättare att bildas en kaka i botten av skakningarna i fordonet...
Om man skulle komma åt och aktivera släckaren, om så bara ett litet pys så skall man byta ut den eller ladda om den, finns risk att det fastnat pulver i ventiler och liknande så trycket pyser ut sakta...

Stämmer nog att vibrationerna i en bil packar pulvret lite. Gick en brandutbildning där det påtalades att man skulle rotera släckaren ibland. Hämtade då min jag har i bilen och instruktören fick kontrollera den. Efter att ha vänta runt och dunkat den i golvet några gånger lossnade blaffan. "Nu fungerar den igen" var kommentaren jag fick.

Vet man om det kan man ju dunka den i backen lite innan man ska använda den - men det ställer nog "ganska stora" krav på sinnesnärvaro!

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Bra att tråden flöt upp såhär i adventstider. December månad har alltid tyngsta brandstatistiken för bränder i hemmet.

Gick en brandutbildning i våras och där rekomenderades samma sak. Dock med tillägget att gör det inför första advent då du även byter batterier i brandvarnarna.

Lätt att komma ihåg att göra det vid ett speciellt tillfälle och då innan högriskperioden.
Sen tyckte de att man kunde vända släckarna till midsommar oxå.

Kom även ihåg att släckarna skall provtryckas var 10:e år.
/m

På baksidan av lämplig klocka skriver man:
1. Vänd på brandsläckaren.
2. Kolla brandvarnarna.
3. Kolla jordfelsbrytaren.

Då blir det gjort två gånger per år.

• Gilla
Emil.P och 4 till
  • Laddar…
I en tidigare bostadsrättsförening gick vi runt helgen innan 1:a advent och kollade alla lägenheters brandvarnare och pulversläckare. Det fanns en och annan varje gång som klumpade sig och behövde en rejäl stöt i backen. Lika så med brandvarnarna, trots 10-års varnare så bytte vi antal varje år. Vi köpte ingen skit på Clas i sjön eller Biltema. Så trots dyra prylar behövs det årlig kontroll.

Mikael_L
BUMP! förresten ... ;)

Brandlarmet kollade jag minsann förra veckan! Slipade klinker i källaren och fick den där välbekanta rösten "Brand! Brand!" tutad rakt i örat ett par minuter och ett vänligt samtal av Sequritas.. Släckaren vändes i november! Så det så! :p

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.