D09
HejsanÄger en volvo t24, även kallad skrållan ;)Skrållan vill inte gå igång riktigt.Gick fint för nån vecka sedan men nu när man behövde henne så starta hon igång med hjälp av choken.Släpper man choken så dör hon direkt. Likaså om man ökar gasen.Håller man choken inne så bluddrar hon bara.Det är ny bensin i tanken, tömt glasskålen och den har fyllts med bensin igen.Tog loss bränsleröret till förgasaren men ingen smuts där.Är jag fel ute som felsöker kring för lite bränsle till skrållan, om så var ska jag felsöka?
 
  • Gilla
Pyril
  • Laddar…
Rengöra förgasaren,översyn av tändsystemet och återkom med resultatet.(y)
 
D09
Har nu tagit isär förgasaren, tyckte inte att att den såg speciellt smutsig ut.

Enda jag noterade som skulle kunna påverka bränsletillförsen var någon form av "minifender" som verkar ha som funktion att flyta upp och stoppa tillförseln av bränslet när förgasaren är full. Kanske den låst sig?


En sak som jag noterade var att jag tycker att det var väldigt snålt med bränsle till filtret.
Tog isär tillkommande rör, en droppe var 3 sekund ungefär.
Provade att köra upp en vajer men kom förmodligen bara till fördelaren mellan stora o lillla tanken.
Provade även med svag tryckluft men mycket dåligt rinn.


Har det att göra med att systemet måste vara tätt innan det börjar rinna?
Jag vill få det till att det borde flöda rejält om bränsleledningen är oansluten?
 
Den där kan du köra på endera bensin eller fotogen. Du har alltså en kran som du väljer bränsle med, står den i rätt läge? Leta reda på ett forum för veterantraktorer, t ex http://www.gamlatraktorer.se/forumet/
 
D09
Jag kör bensin i båda tankarna :)

Tackar för länken till forumet, ska kolla där.
 
Jag är ganska säker på att du hittat problemet, det ska rinna ganska friskt ur bränsleledningen utan tryckluft, även efter filtret.
Din "minifender" kallas också flottör, och har precis den funktionen du skrev;)

Sent from my ST17i using Byggahus
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Packningen vid kranen under tankarna är gjord av något korkliknande material, på min gamla volvotraktor så hade den blivit porös och halvt täppt till hålen vilket ledde till akut bensinbrist i förgasaren.:)
Fixade en ny som jag gjorde annorlunda så båda tankarna alltid är ihopkopplade.

Skickat från en Trocadero
 
D09
Låter som en bra grej att alltid ha båda tankarna sammankopplade.

Var hittar man packning att ersätta "korkpackningen" med ?

Har iofs för mig att jag läste någonstans att biltema skulle ha någon liknande när jag tänker efter.

Skit att jag precis fyllt båda tankarna med bensin om jag ska ta loss kopplingen där ha ha
 
Jag köpte packningsmaterial på biltema då dom hade samma tjocklek.

Skickat från en Trocadero
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Nu har jag opererat skrållan...

Visade sig att det var packningen som smulat sönder sig lite och täppt till hålet i den lilla skruv som man snurrar på när man vrider på reglaget.

Chansade på att packningen i övrigt kommer att hålla ett tag till så jag lät det som såg ok ut sitta kvar undertiden som jag fixar ersättningspackning. Var ganska lätt att få loss grejorna och med hjälp av en trädgårdsslang ledde om bensinen till en 20 liters dunke :)

Väntar på att sambon ska lösa av mig från barnen så jag får plocka ihop resten och testa :)
 
D09
Ett kanontillfälle att byta ut jordkabeln till batteriet också ;) bra att ha reservdelar hemma ibland, eller iaf bli av med dom ;)
 
Duktigt, och bra att vi fick reda på lösningen :)
 
D09
En dum fråga, när man kopplat ihop allt och sen inser att det flödar massa soppa.... De e ju bra...
men om det kommer så mycket ur förgasaren att det rinner ut där luften ska in.... Vafan har jag gjort då? Ha ha

Menvafan, den starta och har fått jobba en stund nu med att omvandla en grushög till en vinterparkering ;)
 
dkp09 skrev:
En dum fråga, när man kopplat ihop allt och sen inser att det flödar massa soppa.... De e ju bra...
men om det kommer så mycket ur förgasaren att det rinner ut där luften ska in.... Vafan har jag gjort då? Ha ha

Menvafan, den starta och har fått jobba en stund nu med att omvandla en grushög till en vinterparkering ;)
Då har du fipplat till något med din "lilla fender";)
Kanske något har hamnat lite snett när du satte tillbaka flottören, eller så har du tappat något därikring?

Sent from my ST17i using Byggahus
 
  • Gilla
MrWIB
  • Laddar…
D09
Misstänkte också fendern..... "Kan" ha vinklat den lite när jag tog isär förgasaren 1a gången ihopp om att den skulle släppa förbi mer bränsle... Nu kan jag konstatera att jag lyckades.... Synd att det inte var felet från början :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.