Hej.

Jag skulle vilja göra några få bekämpningar med MCPA för att få bort elakt ogräs i gräsmattan. Jag har provat det mesta och vill inte hälla på kopiösa mängder Stroller bara för att tillföra MCPA. Jag är förvissad att den lilla mängd MCPA jag kommer att sprida är mindre skadlig än kontinuerlig användning av Stroller. Hur kan Stroller ha fått dispens och ensamrätt på MCPA till privatpersoner i Sverige föresten?

MCPA är inte lättillgängligt i Sverige. Däremot kan man köpa det i Tyskland via ebay. Dock innehåller preparatet där förutom MCPA även något som heter Dicamba. Frågan jag har är vad det kommer att ha för effekt på min gräsmatta? Är det så att säga lika selektivt som MCPA eller kommer det att ta död även på gräset? Vad finns det för miljöaspekter på Dicamba (miljöaspekter av MCPA har jag redan läst på)?

Pen

Redigerat:
  • Gilla
JASET
  • Laddar…
Det här låter intressant. Tyvärr skriver en säljare såhär:
Wir sind gesetzlich dazu verpflichtet auf das Folgende hinzuweisen:

Dieses Mittel ist nicht für den Haus- und Kleingartenbereich zugelassen!
Sie benötigen für deren Verwendung Sachkunde nach § 10 Pflanzenschutzgesetz (einschlägige Berufsausbildung als Gärtner oder Landwirt, Pflanzenschutzsachkundeprüfung).

Sie bestätigen durch Ihren Kauf folgende Punkte:
1. Sie verfügen über die notwendige Sachkunde.
2. Der Einsatz wird nur auf Kulturflächen durchgeführt (bzw. Sie uns eine Genehmigung zusenden.)
3. Sie bringen die Pflanzenschutzmittel nach der entsprechenden Gebrauchsanweisung aus.
4. Sie erfüllen die erforderlichen Voraussetzungen nach § 10 des Pflanzenschutzgesetzes
.

Det betyder i stora drag att man måste ha sprutlicens för att få köpa, även i Tyskland.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Håller med.

Men jag tolkar det som att man genom sitt köp själv intygar att man uppfyller kraven. Parentesen i punkt 2 är nog bara till för att skydda säljaren rent formellt. Mängderna och styrkan (ned till 1 liter och 350g/l) antyder rätt klart att det inte är lantbrukare som är målet. 1 liter med den styrkan skulle räcka till 1/2 hektar åkermark.

Vissa säljare anger att de inte sänder till Sverige andra har inte det undantaget utan anger till och med fraktpriset.

Redigerat:
  • Gilla
Micleg och 4 till
  • Laddar…
Dikamba ingick i den Stroller Kombi som såldes fram till 2009 (sådant står i bekämpningsmedelsregistret hos Kemikalieinspektionen, http://webapps.kemi.se/BkmRegistret/Kemi.Spider.Web.External). Engelska Wikipedia har grundläggande information om ämnet: http://en.wikipedia.org/wiki/Dicamba

Amazon.co.uk har också diverse bekämpningsmedel med MCPA men ingen verkar skicka till Sverige. Skulle inte tro att det är tillåtet att importera ens för privat bruk.

Men om Stroller-produkten innehåller MCPA, vad hade du tänkt göra med ett importat preparat? Öka dosen helt enkelt, eller göra punktinsatser? Vad är det för ogräs förresten?

Jag tänker använda medlet för punktinsatser där ogräset har tagit över - kanske 20% av gräsmattan. Om jag lyckas få gräset att ta över så har jag lovat mig själv att sedan sköta det bättre genom regelbunden vattning och kanske lite mer gödning än nu. I punktinsatserna tänkte jag prova ut lämplig dos. Om jag nu är selektiv så kan jag ju lägga på upp till 5 ggr mer MCPA på 20% av gräsmattan utan mer miljöpåverkan än Stroller över hela mattan men det är förstås inget självändamål.

Jag räknade föresten lite på Stroller och kom fram till att om man sprider ut en 8.75kg säck T kombi över 300 kvm så har man spridit ut nästan precis dubbelt så mycket MCPA som kemikalieinspektionen tillåter en lantbrukare att göra per kvm. Mycket märkligt om jag nu har räknat rätt!

Jag har fått ett nytt ogräs i mattan i stora mängder som jag ännu inte har artbestämt. Det har spridit sig från häcken mot grannen. Annars är det Rölleka som är det riktigt stora problemet och så en del Brunört. I övrigt säkert ett 10 tal andra arter av signifikant betydelse - ett och annat Groblad finns där också. Däremot har jag fått bukt med alla Svartkämpar som tidigare var ett stort problem. Klövern tycker jag däremot är ok att ha och den tillför ju kväve dessutom.

Jag har inte lyckats få Stroller kombi att bita på Röllekan. Jag har även provat att öka Kaliummängden utan resultat. Har surfat men inte hittat några bra tips. Och vi pratar inte om några enstaka Rölleka blommor utan formidabla mängder av blad i en täthet som upplevs som 10ggr gräsets.

Redigerat:
  • Gilla
Hbgjg
  • Laddar…
Min gräsmatta är också tjock med rölleka och brunört. Har du undersökt möjligheten något mer att få tag i MCPA eller Dicamba?

Det verkar finnas hur många säljare som helst på ebay som skickar till Sverige från Tysklad, US, UK och Italien, utan några klausuler. Med frakt kostar diverse koncentrat cirka 300 kr för 400 kvm.

Redigerat:
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
Hej
Jag köpte 1 liter Banvel M via ebay.de och en 8 liters spruta på biltema. Har sprutat en första gång och det gav resultat direkt. Men det kommer upp lite nya späda röllekor så det får bli en andra omgång efter en månad. Har också givit en omgång npk emellan för att gräset ska ta över. Håller tummarna...

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Mcpa fungerar bra. Körde in omgång för ca 2 veckor sedan. Ogräs dog och gräset stod kvar. Fungerade bra. Såg hur ogräset blev brunt på ett par timmar. Köpte på EBay från Tyskland. Leverans på tre arbetsdagar. :)

• Gilla
sapipil
  • Laddar…
Jag köpte en liten flaska Loredo Quattro som innehåller både MCPA, Mecoprop-P, Dicamba samt 2,4D. Testade på hörnen på tomten och ogräset började redan efter en dag att må dåligt. De började skruva på sig och skrumpna ihop.

Inga konstigheter från ebay.de. Hemkört ända fram till dörren.

• Gilla
Bykof och 1 till
  • Laddar…
Hur blanda du ? Och känns det som om det är mer fart än stroller ?

Blandade 2.5 dl mcpa i 5 liter vatten. Enligt min uppfattning så är det jäkla effektivt. Vitgröte och Kvickrot dog på stört. Så jag är nöjd. Skall beställa lite till. Bra att ha :)

• Gilla
Exxi
  • Laddar…
Exxi skrev:
Hur blanda du ? Och känns det som om det är mer fart än stroller ?
Loredo Quattro och de koncentrationer som innehåller 70g/l 2.4D, 70g/l MCPA, 42g/l Mecoprop-P och 20 g/l Dicamba blandas 10 ml per liter vatten för användning med tryckspruta eller duschflaska, och täcker då 10 m2.

Banvel M och koncentrationer som innehåller 340 g/l MCPA och 30g/l Dicamba blandas 6 ml per liter vatten för 10 m2.

Definitivt mer fart och snabbverkande än Stroller alla dagar i veckan! Om man bara punktbehandlar små områden med ogräs räcker en liten 100 ml flaska hur länge som helst.

• Gilla
Adam Svensson och 1 till
  • Laddar…
Plockar den även mossa eller är det mer mot flerbladigt ogräs ?

Exxi skrev:
Plockar den även mossa eller är det mer mot flerbladigt ogräs ?
Bara flerbladigt ogräs. Jag har fått riktigt bra effekt mot jordreva och smörblomma som Strollern haft väldigt marginell effekt mot.

Mot mossa är järnsulfat en bra och billig lösning.

Men om du har mycket mossa och ogräs i gräsmattan kanske gräset har ogynsamma förhållanden. Då kanske du borde fokusera på gödsling, klippning etc för att undvika ha mer kemikalier än nödvändigt.

Mossan har jag förklarat krig med men efter en vertikalskärnig stödså dress järnsulfat stroller gödning och robotgräsklippare senare så har jag sett vitflagg från dom få sporer som överlevt min brutala strategi. Men stroller är inte gratis och det medlet du föreslår är ju för oss dödligas plånbok så det får jag kolla närmare på 👍🏻👍🏻

• Gilla
Asamaria och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.