eklof skrev:
Svarar mig själv.

Fick äntligen styrsel på det till slut. Dels mha det gamla gui't där det gick bra att lägga till fob:en, Sen funkar faktiskt koder nu också, men man måste vara flink som en vessla från det att man trycker på home/away och slår koden.
Bra att du fick det att funka. Kanske skulle nämnt det men min erfarenhet är att man måste till gamla api't om man ska göra ändringar. Tycker det skulle vara "default" tills det nya fungerar!
 
lilytwig skrev:
Hej
för tellstick (som jag inte avvecklat helt ännu) använder jag locale för detta. Fungerar superbt. Till zippaboxen ska man kunna använda tasker. Jag har laddat ner appen men inte testat ännu. Om nån har erfarenhet av detta så dela gärna med er.
Rättar mig själv!
Det ska vara Tasker ihop med Imperihome appen förstås!
Och vad ska det vara bra för? Tja det kan ni googla på.
 
Sitter också och klurar på hur man ska kunna med logik få systemet att förstå att man är borta och inte ska automatisera belysningen utan hålla den släckt.

Hade varit skitlätt om man kunde använda ARM AWAY i en IF-sats men där finns bara ARM, och jag använder ARM HOME när jag är hemma så det faller ju. Endast i action kan man tydligen välja mellan dom, alltså när man ska sätta larmet.


Funderar på att använda rörelse-sensorer men då är det svårt att skilja på borta och "ligger och sover i soffan"....

Tips mottages. Obs, jag har iPhone och kan inte använda Android-appar dessvärre.
 
eklof skrev:
Sitter också och klurar på hur man ska kunna med logik få systemet att förstå att man är borta och inte ska automatisera belysningen utan hålla den släckt.

Hade varit skitlätt om man kunde använda ARM AWAY i en IF-sats men där finns bara ARM, och jag använder ARM HOME när jag är hemma så det faller ju. Endast i action kan man tydligen välja mellan dom, alltså när man ska sätta larmet.

Funderar på att använda rörelse-sensorer men då är det svårt att skilja på borta och "ligger och sover i soffan"....

Tips mottages. Obs, jag har iPhone och kan inte använda Android-appar dessvärre.
Skapa en http sensor virutuell som du kopplar mot larmet och sedan kan du påverka den med tex event ghost och ping mot iphone. Detta gör jag men det kräver ju att man har en dator igång. Kommer du på någon bra ide är jag intresserad av tips. Det finns ett program i iPhone som du ser i ett inlägg från mig någon sida tidigare. (kommer inte ihåg namnet nu) Men något där kanske man kan göra något av.
 
eklof skrev:
Sitter också och klurar på hur man ska kunna med logik få systemet att förstå att man är borta och inte ska automatisera belysningen utan hålla den släckt.

Hade varit skitlätt om man kunde använda ARM AWAY i en IF-sats men där finns bara ARM, och jag använder ARM HOME när jag är hemma så det faller ju. Endast i action kan man tydligen välja mellan dom, alltså när man ska sätta larmet.


Funderar på att använda rörelse-sensorer men då är det svårt att skilja på borta och "ligger och sover i soffan"....

Tips mottages. Obs, jag har iPhone och kan inte använda Android-appar dessvärre.
Hej!
Går det inte o skapa en Partition för Hemma och en för Borta, då går det ju larma separat! (och det finns två val i Rules Creator!)

Den Partition som är borta får förmodligen ha med alla sensorer som Hemma Partitionen har såklart, då funkar det ju på samma vis? Eller är jag helt ute och cyklar!

/hpnisse
 
Det borde ju gå ja, har jag inte tänkt på, ska fundera lite på om det kan medföra andra nackdelar bara.
 
Har haft problem med boxen senaste dagarna. Ingen regel har körts sen natten 2/2, på morgonen 2/2 har inte regler körts.

Igår gjorde jag en reboot via UI men vet inte om den slog igenom. Nu ikväll startade jag om boxen genom att göra den strömlös. Inga regler verkar fungera nu heller.

Någon som har samma problem?
 
Kommit en ny FW 0.9.999.3a
 
Jag har den nya .3a
 
Efter uppdateringen så har min synkat i 5 min nu.
 
Mattias_Jo1 skrev:
Efter uppdateringen så har min synkat i 5 min nu.
Det tog lång tid för min box också före den hoppade igång efter uppdateringen.

Nu fungerar mina regler igen. Det jag hittade som var fel var på en HTTP Virtual switch som tidigare har använt on/off nu ska det vara true/false. Konstigt att det har ändrat. Jag har den bara för att testa, den gör inget annat än skickar ett mail till google som skickar det vidare som .sms

testlarm.JPG
 
Jag har ju haft problem med alla mina http sensorer så i går lackade jag ur totalt och raderade alla http som krånglade. Jag tog bort dom i nya ui. Sedan skapade jag nya i gamla ui och gick tillbaka till nya ui och vissa hade blivit dubletter igen. kollade alla i nya ui och raderade åter alla dubletter som inte hade någon "undermapp". Sedan blev det ombyggnad av alla regler som hade blivit påverkad av raderingen. Hur som helst gjorde jag inte om några regler utan bara bytte ut alla frågetecken som hade blivit. I dag har huset fungerat hela dagen och allt ser bra ut. Huset räknar personer rätt igen och håller koll på ljust eller mörkt.
Hoppas nu att detta håller i sig och att det inte knasar ur igen. Det lustiga är ju att inget är ju ändrat utom att man tog bort och lade till samma sak. Dessa regler fungerade utan problem i 10 månader innan allt strul uppkom.


Det skall även tilläggas att jag nu kör på en beta 0.9.999.3c

Tomas
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
Känns som det blir problem när man växlar mellan nya och gamla Ui. Varit med om det samma ser bra ut i ex nya men frågetecken i det gamla ui.

Matsv du kör inte olika språk i de olika regelskaparna? Känns som det också kan ställa till det ibland.

Har även märkt att den gröna lampan blinkar när den kör vissa regler, samma hos er?
 
Jag kan inte köra nya ui ännu eftersom jag aldrig har lyckats synka i det ännu. Sedan tycker jag man har tagit ett steg tillbaka vid skapandet av nya regler eftersom om man slår dom första bokstäverna i tex kök så i det gamla fick man sortering i alla typer av actorer och sensorer och meters medan nu måste man gå in speciellt under tex sensorer och söka. Men å andra sidan har jag ju inte ännu lyckas skapa regler där så man kanske blir van när man börjar göra det.
 
power650 skrev:
Känns som det blir problem när man växlar mellan nya och gamla Ui. Varit med om det samma ser bra ut i ex nya men frågetecken i det gamla ui.

Matsv du kör inte olika språk i de olika regelskaparna? Känns som det också kan ställa till det ibland.

Har även märkt att den gröna lampan blinkar när den kör vissa regler, samma hos er?
Jag kör engelska i båda gränssnitten. Men vid eftertanke så prövade jag det nya i söndags, första gången jag använde regelskaparen i det nya och efter det som det har blivit problem.

Så vi kan konstatera att man inte ska blanda det nya och gamla UI för regelskapande/editering.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.