eklof skrev:
Gah, hur funkar keypaden egentligen?

Lyckades till slut lägga in en kod i slot 1 för min användare.

Men när jag trycker home+kod+enter händer inget?

Behöver man bygga regler, hur ska dom se ut i så fall för att larma home med home och away med away?
Man måste koppla AWAY och HOME om du inte redan gjort det se bild:
panel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@ matsv tack
och en fråga matsv jag provade att köra igång gs connector och jag får larm att jag använder den för mycket vad har du för tid på uppdateringen?
Skärmavbild 2015-01-31 kl. 15.54.57.png
 
Någon som sitter på en lösning på mitt problem? :)
Jag har ett larm som vid aktivering skickar ut en strömimpuls på upp till 12v, kan man använda denna impulsen till att aktivera någon brytare eller sätta status i zipaboxen?
 
Fibaros universalsensor borde funka. 9-30v vill den ha som matning och styrning.

tranceblast skrev:
Någon som sitter på en lösning på mitt problem? :)
Jag har ett larm som vid aktivering skickar ut en strömimpuls på upp till 12v, kan man använda denna impulsen till att aktivera någon brytare eller sätta status i zipaboxen?
 
Henke-el skrev:
Fibaros universalsensor borde funka. 9-30v vill den ha som matning och styrning.
Ja jag har också funderat på den men frågan är om sensorn hinner gå "online" så att zipaboxen hinner reagera på den sekunden som larmet skickar ut 12v :S
 
1000konst skrev:
Man måste koppla AWAY och HOME om du inte redan gjort det se bild:
[bild]

Tack men detta har jag hittat och satt, sparat och synkat, men det går ändå inte att sätta larmet med dosan.

Jag trycker tex Home, sen koden, sen enter, den piper och grejjar men läget är fortsatt i DISARM av nån anledning...
 
eklof skrev:
Tack men detta har jag hittat och satt, sparat och synkat, men det går ändå inte att sätta larmet med dosan.

Jag trycker tex Home, sen koden, sen enter, den piper och grejjar men läget är fortsatt i DISARM av nån anledning...
Och satt kod på "user" i "Device Manager" under din panel "ENTRY_CONTROL"?

Har inte provat kod själv utan kör med rfid brickor.
 
Hej alla i tråden!

Idag spontan-köpte jag en Zipabox Duo på Clas Ohlsson, då jag såg att den kan styra mina befintliga Nexa grejer utöver Z-wave-saker.

Skulle precis till att installera allt, och googlade lite och lade då märke till två saker (och rätta mig gärna om jag har fel):

1. Precis som med Nexa/Tellstick så är jag beroende av en utomstående server (Zipatos server) för att köra allt.

2. De tar betalt för olika tjänster, men hittade inget om det på deras hemsida.

Detta fick mig att ångra mig lite, och funderar på om jag ska lämna tillbaka den. Är det likadant med Fibaro och Vera, att maskinen inte agerar server utan bara nån sorts moln-klient?

Tacksam för svar.
 
1000konst skrev:
Och satt kod på "user" i "Device Manager" under din panel "ENTRY_CONTROL"?

Har inte provat kod själv utan kör med rfid brickor.
Jo det har jag gjort, det gick bara att välja 1-4 dock, antar att det beror på att sifferpanelen av nån outgrundlig anledning bara har dessa siffror.

Hur programmerar jag in rfid-taggen? Jag har testat en ny slot - learn och sen lägga mot brickan men det gick inte.

Tycker dokumentationen av denna panel är under all kritik och lite för teknisk :(

Får fortrarande inte skiten att lira, använder andoid-appen så länge, men den är ju beroende av att internet-molnet funkar....
 
nejo skrev:
Hej alla i tråden!

Idag spontan-köpte jag en Zipabox Duo på Clas Ohlsson, då jag såg att den kan styra mina befintliga Nexa grejer utöver Z-wave-saker.

Skulle precis till att installera allt, och googlade lite och lade då märke till två saker (och rätta mig gärna om jag har fel):

1. Precis som med Nexa/Tellstick så är jag beroende av en utomstående server (Zipatos server) för att köra allt.

2. De tar betalt för olika tjänster, men hittade inget om det på deras hemsida.

Detta fick mig att ångra mig lite, och funderar på om jag ska lämna tillbaka den. Är det likadant med Fibaro och Vera, att maskinen inte agerar server utan bara nån sorts moln-klient?

Tacksam för svar.
Du kan ha missuppfattat lite. Zipabox kräver bara internet-konnektivitet vid programmerandet. Sen väljer du synk och då lagras allt lokalt i boxen.

Sen kan du glatt rycka internet-kabeln men automationen fungerar precis som den ska ändå. Life is Good! :)

Det som kostar är endast att få SMS eller uppringning. Det är inte särskilt dyrt heller (om det inte falsklarmar ofta då förstås :)
 
Det finns litet annat som kostar också. Inte så lätt att hitta på hemsidan men det finns där. Om du t ex vill använda termostatfunktionen som medföljer zippan så upptäcker du snart att den har en hysteres på +/- 1°. Det är i stort sett oanvändbart. Men du kan köpa +/- 0.1° för 99 EUR per år! Nu är termostatfunktionen iofs knappt användbar ändå för den är bara on/off och saknar helt reglering. Bättre att köpa en smart termostat med z-wave eller om du är kunnig så programmerar du själv.
 
Tomas Andersson skrev:
@ matsv tack
och en fråga matsv jag provade att köra igång gs connector och jag får larm att jag använder den för mycket vad har du för tid på uppdateringen?
[bild]
Jag loggar var 5:e minut
 
eklof skrev:
Du kan ha missuppfattat lite. Zipabox kräver bara internet-konnektivitet vid programmerandet. Sen väljer du synk och då lagras allt lokalt i boxen.

Sen kan du glatt rycka internet-kabeln men automationen fungerar precis som den ska ändå. Life is Good! :)

Det som kostar är endast att få SMS eller uppringning. Det är inte särskilt dyrt heller (om det inte falsklarmar ofta då förstås :)
SMS funktionen går att få gratis genom att använda en google funktion.

Det är också att se upp med sunset och sunrise funktionerna som kommer via nätet, om man inte har internetuppkoppling så genomförs inte de reglerna som triggar på det. Tror att det ska gå att lösa men har inte prövat min idé ännu.
 
Redigerat:
matsv skrev:
SMS funktionen går att få gratis genom att använda en google funktion.

Det är också att se upp med sunset och sunrise funktionerna som kommer via nätet, om man inte har internetuppkoppling så genomförs inte de reglerna som triggar på det. Tror att det ska gå att lösa men har inte prövat min idé ännu.
Mm, men såna funktioner är ju B, har totalt tror jag, 7 sensorer som har lux-mätare :)
 
matsv skrev:
SMS funktionen går att få gratis genom att använda en google funktion.
Tror jag kommit på det ultimata snåltricket! Jag använder voice för att få direkt notis om larmet, men jag svarar inte, då verkar ingen credits försvinna.

Sen kan man ju läsa i mailet vad som har gått och varför...

:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.