svestr skrev:
Hej !
Någon som vet hur man lägger upp en befintlig nexamottagare med huskod så man slipper ta fram den ur väggen ?
Har försökt hitta huskoder från mina nexa vägg-controllers i API:t men lyckas inte.
Det går inte att använda äldre nexa produkter med manuell inställning av huskod med zipaboxen. Bara de som är självlärande.
 
matsv skrev:
Det går inte att använda äldre nexa produkter med manuell inställning av huskod med zipaboxen. Bara de som är självlärande.
Men dom som är självlärande kan ju vara programmerade med tex Fjärrkontrollskod 426 Huskod 8, hade man kunnat lägga in dessa manuellt i Zipaboxen på varje enskild enhet som redan sedan innan varit programmerad hade det ju varit super.
Man hade då sluppit att ta ut fasta enheter ur eldosor osv. Men detta går inte eller?
 
Danp skrev:
Ja, har kollat lite på den men läste någonstanns att det var svårt att få den att funka ordentligt, ska försöka söka rätt på källan.

Jag har en sådan antenn på min Tellstick NET och det funkar riktigt fint. Har du dessa antenner på Zipaboxen? funkar det bra och jag skall behålla zipaboxen så blir det två sådana som uppgradering. Ja man behöver en liten adapter sma hona till BNC
Jag har "bägge" antennerna kopplade på både utgång 1 + 2, jag har sedan ett "t-kors" kopplat på samma kabel, jag har inga 800mhz mottagare så därför använde jag bägge utgångarna till 433mhz antennerna.

Jag vet inte vilken av utgångarna som är vilken frekvens eller om dom ens är uppdelade tyvärr.
 
Danp skrev:
Hej!
Köpte en Zipabox Duo hos Clas Ohlsson i helgen efter en del övervägande, det som gjorde att valet föll på den var stödet för 433MHz eftersom jag har ett 20-tal Nexa PBR-2300. I vilket fall så installerades grejorna, hade problem med antennerna mina var inte uppmärkta så jag misstänker att jag fått en gammal produkt eftersom nu när jag läst de första 20sidorna i denna tråd såg att det var ett aktuellt problem för ca 1år sedan. Jag installerade ca 5st nexa PBR-2300 enligt denna instruktion [länk] men sen slutade det fungera att lägga till fler lika enheter.

Frågan är gör jag något fel, såg fler som inte kunde lägga till dessa enheter men det varierade från dag till annan, jag kan fortfarande styra de enheter som jag la till tidigare men inte lägga till nya, så det har ju inget med räckvidden att göra. Är detta ett problem som lösts för er andra? Min fundering nu är att lämna tillbaka zipaboxen och kanske köpa en ny från någon med bättre omsättning i butiken än CO alternativt bara fortsätta med min Telldus net som är kompletterad med riktig antenn.

Om jag nu behåller Zipaboxen , kan någon tipsa om en bra engergimätare på 3-faser.
Prova nu.
Jag provade förut att lägga till en nexa men då gick det inte men nu går det bra.
Angående 3 fas mätning har jag 2 st och dom fungerar bra med zipaboxen
http://smart-telematik.se/product.html/home-energy-meter-2nd-aeon-labs?category_id=6
 
team_hink_racing skrev:
Men dom som är självlärande kan ju vara programmerade med tex Fjärrkontrollskod 426 Huskod 8, hade man kunnat lägga in dessa manuellt i Zipaboxen på varje enskild enhet som redan sedan innan varit programmerad hade det ju varit super.
Man hade då sluppit att ta ut fasta enheter ur eldosor osv. Men detta går inte eller?
När jag la till Nexa pluggarna till Telldus net så fick de olika huskoder en som inte funkar fick 36699523 medan en som funkar fick 46359843 kan det ha någon betydelse vad de tilldelats från telldus net innan man la dem till zipaboxen?
 
Danp skrev:
När jag la till Nexa pluggarna till Telldus net så fick de olika huskoder en som inte funkar fick 36699523 medan en som funkar fick 46359843 kan det ha någon betydelse vad de tilldelats från telldus net innan man la dem till zipaboxen?
Har du provat att resets dom helt eftersom dom har olika minne tror att dom har 5 fjärrar max och endel bara 3. Jag tänkte så dom inte är full
 
Tomas Andersson skrev:
Har du provat att resets dom helt eftersom dom har olika minne tror att dom har 5 fjärrar max och endel bara 3. Jag tänkte så dom inte är full
Jag har haft strul med detta. Vissa mottagare har bara 2 minnessplatser och andra har fler. Upp till 6 har jag sett. När det är fullt så måste man radera innan det går att lägga till nya. Det kan vara bökigt. I vissa fall måste man använda samma fjärr eller controller som användes vid programmeringen. Har mekat med allt från Ikea och Waweman till olika Nexavarianter UPM och Anslut/Proove. Zippan är litet knepigare än Tellstick att få till men många varumärken är i grunden samma så man får prova sig fram. Men säkerställ först att det finns minnessplatser lediga.
 
EDIT: Vettefasen var inlägget jag svarade på tog vägen... hittar det inte längre. Nåväl... :)

Finns ju en kompatibilitetsguide på m.nu-wikin också, som är länkad till de flesta Z-wave-enheterna: http://wiki.m.nu/index.php/Kompatibilitetsguide_Z-Wave
Oklart om det var det han frågade efter dock, kanske snarare vad det är för funktionella skillnader.
Zipabox och Vera fixar 433MHz-enheter beroende på tillbehör, åtminstone. Kompatibilitet verkar Zipabox vara väldigt bra på också baserat på länken ovan. Men förutom dessa saker vet jag inte om det är så jättemycket som skiljer förutom interfacet i boxarna. Support är också något man bör ta med i beräkningen, någon med erfarenheter?
 
Redigerat:
lilytwig skrev:
Jag har haft strul med detta. Vissa mottagare har bara 2 minnessplatser och andra har fler. Upp till 6 har jag sett. När det är fullt så måste man radera innan det går att lägga till nya. Det kan vara bökigt. I vissa fall måste man använda samma fjärr eller controller som användes vid programmeringen. Har mekat med allt från Ikea och Waweman till olika Nexavarianter UPM och Anslut/Proove. Zippan är litet knepigare än Tellstick att få till men många varumärken är i grunden samma så man får prova sig fram. Men säkerställ först att det finns minnessplatser lediga.
Vad jag har uppfattat både på Nexa och Anslut så raderas den första koden om du lär den en ny. Iaf säkert på Anslut s http://www.jula.se/catalog/el-och-b...r/fjarrstrombrytare/fjarrstrombrytare-408050/

Men det verkar som att vissa Anslut är noga med koderna, jag vet att om man skulle lära en Anslut som Nexa i Telldus Center var man tvungen att använda jämna nr typ 426 4268 osv.

Jag lär upp en ny Anlut enl ovan som Nexa Eycr-2300 och "fäster" inte koden raderar jag den upplärningen och börjar om, på typ ett par timmar så har jag nu 16 utav mina ca 25 enheter lärda och inlagda i Zipaboxen.
 
Det var nog minnena som var fulla i mina Nexa pluggar, radera dem och då gick de att lägga till igen, men sen gick de inte att lägga till i Telldus Net igen, lite konstigt. men nu får det väl införskaffas lite sensorer så man kan börja testa programmeringen. Har ni några tips på var man kan lära sig lite enkel programmering typ tända lampa vid skymning och släcka kl 10? hade varit trevligt med ett lite programbibliotek man kan spana lite på när man ska lära sig.
 
Någon fler än jag som får problem med status på http sensor efter nätterna nu? spontant tror jag att zipato startar om något. Om vi är flera är det väll bara vänta och se annars måste jag leta felet. Det konstiga är att statusen ser rätt ut men i reglerna fungerar den inte förrän jag bytt status fram och tillbaka en gång...:surprised:
 
Fantastisk liten box det här. Nu har jag äntligen fått min KNX modul och det funkar felfritt och inte alls så invecklat som jag hade förväntat mig. Äntligen börjar huset bli som jag hade tänkt för 4 år sedan :)

Men en annan sak som jag funderar över. Kan någon förklara konceptet med Http sensorer och virtuella ting i zipaboxen. Vad kan man använda det till. Känns som jag missar/inte kan nåt som är viktigt :x

/Christer
 
Visst fungerar knx delen stabilt och snabb respons.
Ett användningsområde som jag använder tex http sensor är att skapa en sådan som är true när huset är mörkt och false när huset är ljust på det sättet kan jag sedan använda if http mörkt = true så skall regeln göra en sak och om fales skall regeln göra så. På det sättet behöver jag inte sätta ett schema eller ett värde på lux i varje regel utan använder http sensorn.
 
brunolundh skrev:
Fantastisk liten box det här. Nu har jag äntligen fått min KNX modul och det funkar felfritt och inte alls så invecklat som jag hade förväntat mig. Äntligen börjar huset bli som jag hade tänkt för 4 år sedan :)

Men en annan sak som jag funderar över. Kan någon förklara konceptet med Http sensorer och virtuella ting i zipaboxen. Vad kan man använda det till. Känns som jag missar/inte kan nåt som är viktigt :x

/Christer
Du kan använda det för att kommunicera med boxen, t ex tända och släcka en lampa via en http länk eller använda det som en virtuell switch för att visa status eller liknande zipaboxens gränsnitt.

https://www.youtube.com/watch?v=cMDyoN5vZ9o
 
Men hur gör jag allt av = true då? :surprised:


Jo men då måste jag göra nåt gränssnitt då eller? För det är ju inte så praktiskt att skriva in en hel ramsa varje gång .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.