Naturligt vis ligger zipato nere när man skall leka lite :( Någon fler som har problem?
 
Redigerat:
power650 skrev:
De håller på med problemsökning.. [länk]
Där ser man. Bra att dom även jobbar helg:)
 
Hej !
Någon som vet hur man lägger upp en befintlig nexamottagare med huskod så man slipper ta fram den ur väggen ?
Har försökt hitta huskoder från mina nexa vägg-controllers i API:t men lyckas inte.
 
Tjena Thomas!

Kan man inte försöka räkna ut en värmeökning över tid?
Jag tänker mig någonting liknande...

Formel.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej!

Jag får inte till det där med räknare.
Vore överlägset om jag kunde använda mina Fibaro-puckar till att räkna dubbeltryck och trippeltryck för att aktivera olika scenarion.
Kan någon förklara hur man gör som om jag vore fem år :)
 
Davve75 skrev:
Hej!

Jag får inte till det där med räknare.
Vore överlägset om jag kunde använda mina Fibaro-puckar till att räkna dubbeltryck och trippeltryck för att aktivera olika scenarion.
Kan någon förklara hur man gör som om jag vore fem år :)
Har du fibaropuckar?
Då ska ju det vara inbyggt i dessa vad jag förstått... men jag vet inte hur det funkar med Zipabox dock...

Edit... sorry, såg fel, mina Counters är av typen "Virtual Level Control". Alltså inte "Vitrual Meter", var visst lite snabb när jag svara sist... my bad.

När du lagt till den typen av Virtuella enhet så dyker den upp som "HTTP" i "Lights & Power" fliken.
Då borde du även hitta den i Rule Creator!

Hoppas du får det att funka!
 
Vill ni se en regel som jag gjorde bara för att man kan göra så. Inte för att det är betungande att trycka på knappar. Men ändå. Hur skulle era sambo / fruar reagera. Roligt eller överdrivet? :wow: Min tyckte det var lite roligt även om en del av mina regler i huset inte uppskattas till 100% tex det här med att man måste planera duschande 5 min i förväg pga snålhet i mitt värmesystem. Och då ska man tillägga att jag inte är snål utan det har blivit en sport att göra av med lite energi till att värma huset…..:) Hur ska man ta sig ur detta roliga sätt att jobba med energi och förbättringar innan det spårar ur fullständigt :) HA HA HA

Skärmavbild 2014-12-07 kl. 12.51.49.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rick och 1 till
  • Laddar…
svestr skrev:
Hej !
Någon som vet hur man lägger upp en befintlig nexamottagare med huskod så man slipper ta fram den ur väggen ?
Har försökt hitta huskoder från mina nexa vägg-controllers i API:t men lyckas inte.
Jag är lite nyfiken på samma fråga, körde Tellstick med Telldus Center innan och där gick det att "döpa" alla enheter det nummer man ville. Finns det liknade system i Zipabox?
Köpte min Duo i Fredags så jag har inte hunnit "fatta" många funktioner än.

Men jag kan meddela att vissa Anslut mottagare går in som Nexa EYCR-2300
 
Hej!
Köpte en Zipabox Duo hos Clas Ohlsson i helgen efter en del övervägande, det som gjorde att valet föll på den var stödet för 433MHz eftersom jag har ett 20-tal Nexa PBR-2300. I vilket fall så installerades grejorna, hade problem med antennerna mina var inte uppmärkta så jag misstänker att jag fått en gammal produkt eftersom nu när jag läst de första 20sidorna i denna tråd såg att det var ett aktuellt problem för ca 1år sedan. Jag installerade ca 5st nexa PBR-2300 enligt denna instruktion http://drive.smart-telematik.se/Documents/Att lägga till en Nexa PBR-2300 enhet i Zipabox.pdf men sen slutade det fungera att lägga till fler lika enheter.

Frågan är gör jag något fel, såg fler som inte kunde lägga till dessa enheter men det varierade från dag till annan, jag kan fortfarande styra de enheter som jag la till tidigare men inte lägga till nya, så det har ju inget med räckvidden att göra. Är detta ett problem som lösts för er andra? Min fundering nu är att lämna tillbaka zipaboxen och kanske köpa en ny från någon med bättre omsättning i butiken än CO alternativt bara fortsätta med min Telldus net som är kompletterad med riktig antenn.

Om jag nu behåller Zipaboxen , kan någon tipsa om en bra engergimätare på 3-faser.
 
Denna kan mäta 3 faser om jag fattat rätt. http://smart-telematik.se/product.html/home-energy-meter-2nd-aeon-labs?category_id=6

Ang antenner, kör du extern antenn ? Kolla så dom små stiften i SMA kopplingen överensstämmer annars finns det små adaptrar på Ebay för par kronor typ http://www.ebay.com/itm/SMA-Male-Pl...365?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item460398e49d

Jag kör med extern antenn ( 2st ) http://www.conrad.se/Antenn-Aurel-G...swe&pi=190073&ci=SHOP_AREA_910243_2401020

Finns även som 868MHZ
 
Redigerat:
Danp skrev:
Hej!
Köpte en Zipabox Duo hos Clas Ohlsson i helgen efter en del övervägande, det som gjorde att valet föll på den var stödet för 433MHz eftersom jag har ett 20-tal Nexa PBR-2300. I vilket fall så installerades grejorna, hade problem med antennerna mina var inte uppmärkta så jag misstänker att jag fått en gammal produkt eftersom nu när jag läst de första 20sidorna i denna tråd såg att det var ett aktuellt problem för ca 1år sedan. Jag installerade ca 5st nexa PBR-2300 enligt denna instruktion [länk] men sen slutade det fungera att lägga till fler lika enheter.

Frågan är gör jag något fel, såg fler som inte kunde lägga till dessa enheter men det varierade från dag till annan, jag kan fortfarande styra de enheter som jag la till tidigare men inte lägga till nya, så det har ju inget med räckvidden att göra. Är detta ett problem som lösts för er andra? Min fundering nu är att lämna tillbaka zipaboxen och kanske köpa en ny från någon med bättre omsättning i butiken än CO alternativt bara fortsätta med min Telldus net som är kompletterad med riktig antenn.

Om jag nu behåller Zipaboxen , kan någon tipsa om en bra engergimätare på 3-faser.
Undra om inte zipato fortfarande har lite problem med serven som i går för det går segt även för mig.
 
Ja, har kollat lite på den men läste någonstanns att det var svårt att få den att funka ordentligt, ska försöka söka rätt på källan.

Jag har en sådan antenn på min Tellstick NET och det funkar riktigt fint. Har du dessa antenner på Zipaboxen? funkar det bra och jag skall behålla zipaboxen så blir det två sådana som uppgradering. Ja man behöver en liten adapter sma hona till BNC
 
Kan det vara så enkelt att det är deras server som strular och det är därför jag bara kunde lägga till mina första enheter? känns lite ostabilt, hade gärna loggat in lokalt i enheten istället. Gillar inte att allt behöver vara uppkopplat nu för tiden, nu låter jag jätte gammal men det är jag inte, tycker uppkopplingstrenden är helt fel om man nu ser till integritets aspekterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.