Jag har köpt ledslinga (klister), trafo samt fibaro RGBW-controller från m.nu
Är det någon som har satt upp en sådan?
Skall man klippa bort änden på trafon och koppla in det i controllern?
Hur stor trafo behöver man?
Finns det andra Z-wave slingor som är bättre om man vill köra RGBW?
 
Redigerat:
Jag fortsätter komma med bilder som kan inspirera någon att bygga hus med smarta funktioner. Här kommer bilder på mitt elskåp

Så här ser det ut när det är stängt och gömt

IMG_0021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En stor skärm med touchskärm med win8 som jag använder till att programmera KNX och spela lite spotify connect från den uppmärksamma ser även att jag inte gillar wifi till annat än handhållna produkter :) Även en Nas och router syns här i överkant på bilden

IMG_0018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är KNX systemet som är kärnan i systemet vad det gäller den dumma delen men otroligt stabil ( nu vet jag att jag får många arga tankar från många och jag vet att man kan köpa KNX delar som är ganska smart och krånglig och dyr)

IMG_0019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är däremot intelligensen i vårt hus en Zipatobox ,win8 burk och en raspberry pi.

IMG_0024.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sammanfattningen är att jag börjar bli ganska nöjd efter väldigt många timmar skruvande och programmerande men jag hittar hela tiden något nytt att förbättra eller pyssla med :)

Tomas
 
Redigerat:
  • Gilla
Shinue och 6 till
  • Laddar…
F....N va avundsjuk jag blir :).
Gillar att du även fixat plats för lite verktyg..

Hur fungerar den "stora" antennen, stor skillnad mot original antennen?
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
power650 skrev:
F....N va avundsjuk jag blir :).
Gillar att du även fixat plats för lite verktyg..

Hur fungerar den "stora" antennen, stor skillnad mot original antennen?
Det lustiga med antennen är att jag köpte den för att förbättra 433mhz men nu har jag nästan inga sådana kvar så jag flyttade över den till 866mhz och det blev lite bättre än original så jag beställde en som var gjord för 866 och den fungerar sämre jag förstår egentligen ingenting hur det kan bli så.
Men jag ska säga att mitt hus dödar allt vad trådlöst heter eller så skarvar andra när dom pratar räckvidd på allt från 866mhz till 5ghz wifi och då har jag dyr router och alla tänkbara idéer till förbättring.

Tack för kommentaren :)
 
Redigerat:
Vad är det för knx aktorer/dimmrar? du använder?
 
brunolundh skrev:
Vad är det för knx aktorer/dimmrar? du använder?
theben
 
matsv skrev:
Du kan använda det här google spreadsheet också för att plocka ut dina uuid

[länk]
Hur fungerar detta? jag förstår inte riktigt vad jag ska göra :(
 
@Tomas. Fan vad impad man blir, ser ju sjukt snyggt ut. Plattan och elinstallationen. Kul att du delar med dig av dina bilder och idéer- inspirerande. Tänk om man hade kunskapen, tiden & pengarna....
 
Kan man inte se batteristatus i iPhone-appen?
Jag skulle även vilja ha ett mail när det är dax att byta batterier.
Någon som har koll på detta?
 
Tomas Andersson skrev:
Hur fungerar detta? jag förstår inte riktigt vad jag ska göra :(
Du matar in user och password, samma som du loggar in till zipaboxen med. Sen trycker du initialize params. Så listar det alla dina endpoints.
 
matsv skrev:
Du matar in user och password, samma som du loggar in till zipaboxen med. Sen trycker du initialize params. Så listar det alla dina endpoints.
Jag förstår inte allt är skrivskyddat. har jag någon säkerhet fel i webläsarn tro?
 
Tomas Andersson skrev:
Jag förstår inte allt är skrivskyddat. har jag någon säkerhet fel i webläsarn tro?
Du måste spara den på din egna Google drive så är den inteskrivskyddad längre.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Intressant med dubbeltryck och trippeltryck :)
...men hur får ni fram "increase" under "select action"?
Jag får bara fram "On", "Off" och "Toggle".
Jag har provat både virutiell switch och mätare.
 
Davve75 skrev:
Intressant med dubbeltryck och trippeltryck :)
...men hur får ni fram "increase" under "select action"?
Jag får bara fram "On", "Off" och "Toggle".
Jag har provat både virutiell switch och mätare.
Du måste välja Virtual Meter, du har förmodligen valt Virtual Switch.
Blir som en dimmer då, med 0-100%. Så du kan i princip ha hur många tryck som helst.
 
Jag monterade i dag dörrsensor på balkongdörren i sovrummet och det var en Philio 4 in 1 Sensor allt bra med en bra räckvidd till magneten (måste inte sitta kloss i med mottagaren). Till min förskräckelse ser jag att jag inte kan skicka temp rapport oftare än 30min vilket naturligt vis är bra för batteritiden men det blir problem med frikylan när det inte är så varmt ute men ändå så varmt i sovrummet så det måste kylas. Då tror jag att den kommer kyla lite för mycket på en halvtimme. Man kan ju naturligt vis bygga en regel som inte tillåter att frikylan att gå hela 30 min men när sommaren är som varmast kommer man behöva gå 100%. Ja ni förstår mitt problem som ev kommer. Någon med en ide som inte går ut på att byta ut den eller sätta upp en annan tempgivare. En tanke var att öka tiden som frikylan får gå varje gång den misslyckas att gå ner till ärvärdet. Någon som har en sådan regel i dag till någon tempstyrning?
Det skall tilläggas att räckvidden på 866mhz i produkten är bättre än fibaros dörrsensor. Jag har båda monterad på dörren och fibaron räcker inte fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.