brunolundh skrev:
Hej. Jag har haft min box snart 4 månader, men inte kommit igång helt då det krånglade så i början.
Fick iallafall lite fart och inspiration i helgen då jag tog mig tid och programera klart min knx.

1. Tänkte det va smal sak att göra en rule i zipaboxen men jag körde fast innan jag ens kommit igång.
Ville testa att låta en lampa dra igång en viss tid. Satte opp det som jag tyckte va logiskt enligt bilden.
Även testat att göra en virtuell sensor som "when" men det gick inge bedre.

[bild]

Vad är det som blir fel. Har tryckt sync efter spara. Nåt jag missar?

2. Är det någon som fått till att lägga till en Poly-lock till Zipaboxen? Den hittar låset direkt men sen står den bara och tuggar på:

"Device found. Joining device please wait. Processing..."

Nån som vart med om nåt liknande?

Tack på förhand
/Christer
Som du programmerat nu måste du ha lampan i badrummet på "on" och sedan sätta den till "off" mellan 20:45 - 21:30 för att din programmering skall starta.
 
Tomas vad skall du temperaturen till i KNX systemet? :)
 
Bara för att förklara vad jag menar så skulle denna regel fungera om tempen i sovrummet är mindre än 100c och det sänds varje minut så skulle lampan tändas varje minut mellan 20,00 och 0,30 och den skulle slockna varje minut mellan kl 0,30 och 20,00. detta skulle kunna fungera på en belysning som inte skall påverkas något annat en just detta men ett schema är mycket bättre och då kommer det bara en på kl 20,00 och av 0,30 Skärmavbild 2014-11-23 kl. 22.01.36.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
power650 skrev:
Tomas vad skall du temperaturen till i KNX systemet? :)
Jag skulle vilja ha in ute tempen till min rum kontroller i hallen och värmepumpens temp in i badrummets rum kontroller Har du någon ide ?
 
Redigerat:
Tror jag fick till det nu.
Gjorde en schedule som trigga varje minut.

Fungerade vart fall en gång :)
 
Tomas Andersson skrev:
Jag skulle vilja ha in ute tempen till min rum kontroller i hallen tex har du någon ide
Rum kontroller är det en termostat eller någon slags panel för att vissa information.
 
power650 skrev:
Rum kontroller är det en termostat eller någon slags panel för att vissa information.
En panel som styr golvärmen men som även har en möjlighet att visa tex utetemp
 
Så här ser dom ut
Skärmavbild 2014-11-23 kl. 22.17.37.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmavbild 2014-11-23 kl. 22.22.24.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
En panel som styr golvärmen men som även har en möjlighet att visa tex utetemp
Vad händer om du skapar en gruppadress och kopplar utetemperaturen från zipaboxen till den.
Får du några värden om du loggar i Ets?
 
power650 skrev:
Vad händer om du skapar en gruppadress och kopplar utetemperaturen från zipaboxen till den.
Får du några värden om du loggar i Ets?
Du får hjälpa mig. Hur ska jag skapa kontakten mellan dessa som jag ser det finns det bara knapp av på , dimmer ,rullgardin och sensor men vad jag tror jag skulle behöva är meters.
Skärmavbild 2014-11-23 kl. 22.31.39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mycket bilder blir det men så här har jag tänkt i knx
Skärmavbild 2014-11-23 kl. 22.36.07.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tror du man skall använda 2 byte float value
 
Temperaturer är 2 byte så det borde fungera, prova även i Ets att skriva in ett värde manuellt i "gruppövervakning" och se om det dyker upp i displayen.
 
power650 skrev:
Temperaturer är 2 byte så det borde fungera, prova även i Ets att skriva in ett värde manuellt i "gruppövervakning" och se om det dyker upp i displayen.
Nu har jag rätt input till controllern och det dyker upp ett värde när jag skriver in det i Gruppövervakningen men hur får jag värdet från zipaboxen till gruppen
 
Lite hjälp skulle jag behöva.
Jag tycker att jag har gjort alla rätt i denna regeln men den fungerar inte ser ni något fel på den.

Skärmavbild 2014-11-24 kl. 08.36.41.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Lite hjälp skulle jag behöva.
Jag tycker att jag har gjort alla rätt i denna regeln men den fungerar inte ser ni något fel på den.

[bild]
Svarar mig själv.
Konstigt men nu fungerar regeln efter 2 dagar :)
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.