L
Någon som vet om Hastas rullgardin går att styra?
 
Tomas Andersson skrev:
Denna har jag

[länk]
Du har den inkopplad på inkommande el i fasadskåpet?
Vilken huvudsäkring har du? Vilken Aeon-mätare har du? Finns ju 3 stycken: 60A, 100A och 200A.
 
markis skrev:
Du har den inkopplad på inkommande el i fasadskåpet?
Vilken huvudsäkring har du? Vilken Aeon-mätare har du? Finns ju 3 stycken: 60A, 100A och 200A.
Oj jag har 16A in till mitt huvudcentral i huset och 25A på stolpen ute och in till verkstaden. Menar du att det finns 200A det är ju enorma huvudsäkringar som måste vara tänkt för mindre industrin. Jag har ingen aning vilken jag har (slängt kartongen) men den är köpt där länken är.
 
tranceblast skrev:
Älskar denna mobilappen :)
[länk]
Fast går det att schedulera saker där?
 
Jag skaffade mig ZipaboxDuo samt lite insatsbrytare och annat skoj i samband med "Gruppbeställning Z-Wave".
Jag visste att Fibaro hade dubbel/trippel tryck funktionen inbyggd men de var ju försäljningsförbud på.
Så efter lite programmering i Rules Creator så lyckades jag fixa det!! :wow:

Först kommer lite bilder på Zippan!
Längre ner kommer info hur det hela funkar!



Programmerings kod!
Dubbeltryck Qubino.PNG


Alla olika alternativ man vill få ut... (inte direkt nödvändigt, men blir överskådligare i RuleCreator)
Dubbeltryck Qubino Sensors.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på Trippeltryck.
Dubbeltryck HTTP counters.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Enkelt förklarat hur det är gjort.
- Skapa först en Räknare för varje tryckknapp som du vill använda, jag kör Virtuell Meter.

- Rule 5 = Den återfjädrande knappen som du kopplat till Qubino insatsbrytaren.
Denna räknar då upp en "TV-Rum Counter" (HTTP Meter) för varje gång du trycker!
(funkar kanske med andra men har själv Qubino Dimmer 200W)

- Rule 6 = En sekund efter att du släppt knappen första gången så kollar regeln hur många gånger du har tryckt på knappen, och därefter nollställer "Tv-Rum Counter".
Här kan man välja om man vill lägga in på/av/dimmring av lampor eller starta scener direkt eller göra som jag med och ha virtuella knappar (ON/OFF) för det med.

- Rule 9 = Ett exempel på hur en virtuell knapp kan trigga saker.

* Vill man kan man ju hoppa sista regeln och lägga allt direkt i ProgammeringsRegeln (Rule 6).
* Man kan såklart lägga till så att du har fyrtryck/femtryck etc också, bara öka tiden innan den kollar värdet om man inte hinner trycka!!
* Vill man ha funktionerna på flera knappar får man snällt programmera samma kod fast med olika tryckknappar....
Hoppas att detta ger nytta till någon på forumet, har läst om att många efterfrågar detta men har inte hittat någon som lyckats!

/hpnisse
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
hpnisse skrev:
Jag skaffade mig ZipaboxDuo samt lite insatsbrytare och annat skoj i samband med "Gruppbeställning Z-Wave".
Jag visste att Fibaro hade dubbel/trippel tryck funktionen inbyggd men de var ju försäljningsförbud på.
Så efter lite programmering i Rules Creator så lyckades jag fixa det!! :wow:

Först kommer lite bilder på Zippan!
Längre ner kommer info hur det hela funkar!



Programmerings kod!
[bild]


Alla olika alternativ man vill få ut... (inte direkt nödvändigt, men blir överskådligare i RuleCreator)
[bild]

Exempel på Trippeltryck.
[bild]




Hoppas att detta ger nytta till någon på forumet, har läst om att många efterfrågar detta men har inte hittat någon som lyckats!

/hpnisse
ser inga bifogade filer, kommer felmeddelande
 
En variant till var det gäller rules som jag kan dela med mig av var att i min ipad som styr mediacentern ville jag kunna tända lyset i tv rummet på en knapp och sedan öka belysningen med 10% varje gång jag trycker och då ser regeln för mig ut såhär

Skärmavbild 2014-11-20 kl. 22.43.04.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Otroligt roligt att vi delar med oss av smarta lösningar på rules så men får nya idéer

@hpnisse jag ser heller inga bilder kan du inte prova att ladda om dom vid tillfälle.
 
Redigerat:
Eftersom de bifogade bilderna inte syns så provar jag bifoga de igen... de syns hos mig

Programmerings Kod!
Dubbeltryck Qubino.PNG

Alla olika alternativ man vill få ut... (inte direkt nödvändigt, men blir överskådligare i RuleCreator)
Dubbeltryck Qubino Sensors.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Exempel på Trippeltryck. HTTP Meter
Dubbeltryck HTTP counters.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas att det funkar nu... i chrome visades bilderna direkt, provade i firefox, då fick jag samma felmeddelande som "matsv".

/hpnisse
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Hej, hur i hela friden loggar man in lokalt i iOS-appen, t ex om internet är nere?
Någon skrev att man ska försöka logga in med alla tecken som lowercase men det funkar inte heller...
Ibland skriver man på Zipatos supportforum att man ska skicka sitt användarnamn och lösenord när de ska fixa lite saker under huven som rör fel på ens konto, det känns lite så där?
 
EoJ skrev:
Hej, hur i hela friden loggar man in lokalt i iOS-appen, t ex om internet är nere?
Någon skrev att man ska försöka logga in med alla tecken som lowercase men det funkar inte heller...
Ibland skriver man på Zipatos supportforum att man ska skicka sitt användarnamn och lösenord när de ska fixa lite saker under huven som rör fel på ens konto, det känns lite så där?
Logga ut om du blir inloggad automatiskt.
Tryck på lokalt
Tryck på scan
Då dyker zipatoboxen upp och du trycker på den
Använd samma användarnamn och lösen.
Detta fungerar för mig men konstigt nog går det trögare när man ligger lokalt en via nätet vilket det inte borde göra. Även stör det mig att om allt är sorterat på den ena inloggningen ligger det inte lika på den andra.
 
Tomas Andersson skrev:
Logga ut om du blir inloggad automatiskt.
Tryck på lokalt
Tryck på scan
Då dyker zipatoboxen upp och du trycker på den
Använd samma användarnamn och lösen.
Detta fungerar för mig men konstigt nog går det trögare när man ligger lokalt en via nätet vilket det inte borde göra. Även stör det mig att om allt är sorterat på den ena inloggningen ligger det inte lika på den andra.
Tack för svaret men det funkar tyvärr inte med inloggningen, den köper inte mitt login när jag loggar in lokalt... Har registrerat det under problems på Zipatos supportweb...
 
Hej. Jag har haft min box snart 4 månader, men inte kommit igång helt då det krånglade så i början.
Fick iallafall lite fart och inspiration i helgen då jag tog mig tid och programera klart min knx.

1. Tänkte det va smal sak att göra en rule i zipaboxen men jag körde fast innan jag ens kommit igång.
Ville testa att låta en lampa dra igång en viss tid. Satte opp det som jag tyckte va logiskt enligt bilden.
Även testat att göra en virtuell sensor som "when" men det gick inge bedre.

Untitled-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det som blir fel. Har tryckt sync efter spara. Nåt jag missar?

2. Är det någon som fått till att lägga till en Poly-lock till Zipaboxen? Den hittar låset direkt men sen står den bara och tuggar på:

"Device found. Joining device please wait. Processing..."

Nån som vart med om nåt liknande?

Tack på förhand
/Christer
 
brunolundh skrev:
Hej. Jag har haft min box snart 4 månader, men inte kommit igång helt då det krånglade så i början.
Fick iallafall lite fart och inspiration i helgen då jag tog mig tid och programera klart min knx.

1. Tänkte det va smal sak att göra en rule i zipaboxen men jag körde fast innan jag ens kommit igång.
Ville testa att låta en lampa dra igång en viss tid. Satte opp det som jag tyckte va logiskt enligt bilden.
Även testat att göra en virtuell sensor som "when" men det gick inge bedre.

[bild]

Vad är det som blir fel. Har tryckt sync efter spara. Nåt jag missar?

2. Är det någon som fått till att lägga till en Poly-lock till Zipaboxen? Den hittar låset direkt men sen står den bara och tuggar på:

"Device found. Joining device please wait. Processing..."

Nån som vart med om nåt liknande?

Tack på förhand
/Christer
Riktigt roligt med flera som kör KNX med zipatobox. Vad det gäller KNX mot zipato har jag börjat greppa det mesta som går att få till för tillfället. Säg till om du lyckas eller kan fixa tillbaka en temperatur från zipato till knx systemet.
Vad det gäller rules så ser det ut som du måste ha en trigger som jag kallar det på första raden.
Alltså When måste ha en trigger tex så här

Skärmavbild 2014-11-23 kl. 21.19.24.png

Skärmavbild 2014-11-23 kl. 21.20.26.png

Nu behöver du inte använda solen som jag gör i denna regel utan bara använda tid.
 
Får ändå inte till det.

Vad ska jag använda för trigger om jag vill att lampan skall tändas 21.45?


Ja vi får se hur det blir med knx, jag har inte fått min modul än. Det verkar lite krångligt att "koppla ihop" dem men går säkert efter lite provande.
 
brunolundh skrev:
Får ändå inte till det.

Vad ska jag använda för trigger om jag vill att lampan skall tändas 21.45?


Ja vi får se hur det blir med knx, jag har inte fått min modul än. Det verkar lite krångligt att "koppla ihop" dem men går säkert efter lite provande.
Ja det är lite trixigt att få till KNX modulen men när den väl är där är det absolut det stabilaste som kan fås som jag ser det. Hör av dig om du behöver hjälp.
Angående regeln kan man använda ett scheduler som du skapar men det skulle även kunna använda vad som helst som skickas till zipatoboxen med en viss intervall tex en tempsensor som skickar sin temp varje minut så kommer regeln kicka i gång varje minut och köra regel som du hade gjort den första gången. Alltså du måste byta ut badrum till från mot något som kickar igång regeln. Som du har den nu startar bara regeln när du slår av badrumsbelysningen. Hoppas du försåt mitt konstiga sätt att förklara men det är inte lätt med ord :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.