LazzeT skrev:
Gåtan har tagit ett litet steg mot sin lösning. Jag hade fått en version där de glömt markera vilken antenn som skall sitta var (de är identiska utseendemässigt).

[länk]

När jag monterat rätt antenn på rätt ställe så funkar fortfarande Nexa urkasst, MEN det är åtminstone konsekvent. Nu har jag bara räckviddsproblem (längre bort än 1 meter funkar inte). Jag väntar på svar från Smart Telematik på vad jag skall göra.
Har du fortfarande problem med din box?

När jag väl fått rätt antenn på rätt kontakt, så började min att fungera bra. Men av någon anledning så tog det en stund innan jag fick täckning i hela huset?!. skumt men nu så fungerar den bra och har fungerat i 2 dygn nu.

Jag kollade i min box och där tyckte jag att antennkontakten inte satt 100% på vertikala kretskortet utan jag kunde trycka på den lite till. Detta gjorde jag dock innan jag bytte antennerna till rätt plats så jag vet inte om det hade någon betydelse eller inte.
 
AndreasElin skrev:
När jag kikade på YouTube så såg det mesta väldigt enkelt ut. Det är det alltså inte?
Tja, det är ju enkelt att dra runt byggblocken ;)
Men jag misstänker att har man väl härjat runt med det ett tag så är det enkelt, men det är inte självklart hur man gör reglerna.

- Krister
 
krister ekberg skrev:
Tja, det är ju enkelt att dra runt byggblocken ;)
Men jag misstänker att har man väl härjat runt med det ett tag så är det enkelt, men det är inte självklart hur man gör reglerna.
Men i övrigt då? När jag ville byta min Vera sa min handlare att Zipan inte var lättare, oklart vad han menade. Jag tvekar om jag ska byta. Finns ju risk att man bara byter ut problemen mot nya.
 
AndreasElin skrev:
Men i övrigt då? När jag ville byta min Vera sa min handlare att Zipan inte var lättare, oklart vad han menade. Jag tvekar om jag ska byta. Finns ju risk att man bara byter ut problemen mot nya.
Jag kan inget om veran, så jag har svårt att jämföra, men vad gör att du vill byta ut veran då?
 
Jag tycker att Veran på många sätt är ett hack för verkligt datakunniga. Har inte haft den så länge, men när jag googlar för att se hur man gör basala funktioner så är det ofta meckigt, ofta att logga in på Veran med ett externt program, lägga en massa filer i olika mappar och så. Visst, på forumet är alla hjälpsamma, men ger ofta svar i form av en kodsnutt som man inte vet hur man skall använda.

Det som talar för Vera är att den är billig, har ett mycket levande forum och att det faktiskt är ett nytt användargränssnitt på väg. Det som talar emot Zipabox är ju t ex att en sådan här fråga ställs:

https://community.zipato.com/responses/android-app-when
 
Redigerat:
Jag velade länge och väl på vilken huvudenhet jag skulle välja. Vera gick bort pga gränssnittet. Så då stod valet mellan Zipabox och Hc2 som jag tyckte var för dyr men sen började man läsa om diverse hårdvarustrul på Zipaboxen så det slutade med en Hc2. Inget hårdvarustrul än så länge iaf. Dock så är det ganska mycket krångligare än vad jag trodde och om man jämför med Telldus där enkla funktioner är enkla att skapa. Här är det lite svårare tycker jag. Så jag tror man lurar sig lite av hur Hc2:an är att använda eller också är Veran helt otroligt svår att använda... Priset talar för Vera så hade jag haft möjlighet att prova så hade jag gärna jämfört Vera med Fibaro.
 
AndreasElin skrev:
Jag tycker att Veran på många sätt är ett hack för verkligt datakunniga. Har inte haft den så länge, men när jag googlar för att se hur man gör basala funktioner så är det ofta meckigt, ofta att logga in på Veran med ett externt program, lägga en massa filer i olika mappar och så. Visst, på forumet är alla hjälpsamma, men ger ofta svar i form av en kodsnutt som man inte vet hur man skall använda.

Det som talar för Vera är att den är billig, har ett mycket levande forum och att det faktiskt är ett nytt användargränssnitt på väg. Det som talar emot Zipabox är ju t ex att en sådan här fråga ställs:

[länk]
Oj ja då är veran nog bra mycket mer krånglig än zipaton, här har du ju inte ens ssh access till boxen.

Här har du ju ett webinterface där du sköter om allt i boxen, det finns även apier så du kan göra din egna sida att styra saker och ting med eller bara läsa ut information.
Dock så saknar den en sån simpel sak som solupgång och solnedgång i scheduleraren, det kan jag tycker är jäkligt trivialt och bör vara något som dom kan peta in rätt så enkelt.

- Krister
 
Angående solens upp och nedgång finns följande info på Zipatos hemsida:

Virtual weather station
"Weather "at the tip of your hand

Zipato can also provide weather information for: Current Temperature, Forecast, Barometric Pressure, Wind Levels, Light Levels and Sun position. You can set your home rules and scenes depending of those weather station information.
 
Solens upp och nergång borde de ha fixat, de har dock lovat att det skall komma denna veckan...
Själv löste jag det med hjälp av en virtuell sensor och ifttt.com, finns bra beskrivet på forumet hur man går till väga.

Ang tempsensorerna "DS18b20" köpte jag på ebay, 10st för 120kr/inkl frakt.
Köpte sensorer med kabel för att lätt kunna fästa dem var jag vill.

Sedan tycker jag "byggblocken" är logiska om man jämför med ex HC2, men som sagt tidigare så är dokumentationen nästan obefintlig.
 
power650 skrev:
Solens upp och nergång borde de ha fixat, de har dock lovat att det skall komma denna veckan...
Själv löste jag det med hjälp av en virtuell sensor och ifttt.com, finns bra beskrivet på forumet hur man går till väga.

Ang tempsensorerna "DS18b20" köpte jag på ebay, 10st för 120kr/inkl frakt.
Köpte sensorer med kabel för att lätt kunna fästa dem var jag vill.

Sedan tycker jag "byggblocken" är logiska om man jämför med ex HC2, men som sagt tidigare så är dokumentationen nästan obefintlig.
Får se om det kommer någon mer uppdatering denna veckan då, ja en variant är ju att gå via ifttt.com och det blir väl den vägen jag får gå misstänker jag.

Bygg blocken är säkert logiska när man väl får kläm på det :)
 
iSnobben skrev:
Jag velade länge och väl på vilken huvudenhet jag skulle välja. Vera gick bort pga gränssnittet. Så då stod valet mellan Zipabox och Hc2 som jag tyckte var för dyr men sen började man läsa om diverse hårdvarustrul på Zipaboxen så det slutade med en Hc2. Inget hårdvarustrul än så länge iaf. Dock så är det ganska mycket krångligare än vad jag trodde och om man jämför med Telldus där enkla funktioner är enkla att skapa. Här är det lite svårare tycker jag. Så jag tror man lurar sig lite av hur Hc2:an är att använda eller också är Veran helt otroligt svår att använda... Priset talar för Vera så hade jag haft möjlighet att prova så hade jag gärna jämfört Vera med Fibaro.[/QUOTE

Hade gärna köpt en HC2, om inte annat så ser den rätt så snygg ut! :)
Ja säga vad man vill om telldus men tellstick.net som jag kör parallellt med zipaboxen framstår som ett under i användarvänlighet. (y)
 
Nu har äntligen solens upp och nergång kommit som funktion, får se hur det funkar imorgon.

Är det någon som provat att koppla ihop zipaboxen med programmet Tasker "android"?
 
power650 skrev:
Nu har äntligen solens upp och nergång kommit som funktion, får se hur det funkar imorgon.

Är det någon som provat att koppla ihop zipaboxen med programmet Tasker "android"?
Var hittar du funktionen för solens upp och nergång?

/Anders
 
Först skapar du en virtuell väderstation, sedan finns det något som heter Astro under sensor och scheduler "config".

Det verkar som de håller på att uppdatera just nu, varit i kontakt med supporten så min box uppdateras och håller på att starta om sig..;)
 
  • Gilla
Anders Nils Nilsson
  • Laddar…
power650 skrev:
Först skapar du en virtuell väderstation, sedan finns det något som heter Astro under sensor och scheduler "config".

Det verkar som de håller på att uppdatera just nu, varit i kontakt med supporten så min box uppdateras och håller på att starta om sig..;)
Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.