Hej

Du missar ju intervallen -24 till -25 och -19 till -20 o.s.v. Det kan ju vara -24,5 och det har du missat. Det går att lösa om du istället använder < eller > när du definierar intervall.

Jag gjorde en liknande variant innan jag gjorde "kurv-varianten" (se tidigare inlägg).
Började med if < 10 gör.....
else if < 5 gör...
else if < 0 gör...
o.sv.

Det är inte smart att trava if-satser på varandra som du har gjort. Undrar om det fungerar egentligen. Du bör nog göra en struktur av if-then-else if-then... osv
 
lilytwig skrev:
Hej

Du missar ju intervallen -24 till -25 och -19 till -20 o.s.v. Det kan ju vara -24,5 och det har du missat. Det går att lösa om du istället använder < eller > när du definierar intervall.

Jag gjorde en liknande variant innan jag gjorde "kurv-varianten" (se tidigare inlägg).
Började med if < 10 gör.....
else if < 5 gör...
else if < 0 gör...
o.sv.

Det är inte smart att trava if-satser på varandra som du har gjort. Undrar om det fungerar egentligen. Du bör nog göra en struktur av if-then-else if-then... osv
Okej. Tack för eran input bra att lära sig detta.
Har testat din "kurva" men den fungerar inte för mig..

Har gjort en ny regel nu efter dina rekomendationer, vad tycks?
regel5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Benz0187 skrev:
En snabb fråga..
Jag vann en Fibaro Homecenter Lite värde ca 2600kr,, ska man sälja den och zipaboxen för att finansiera en HC2? Hur skulle ni gjort, har endel 433mhz här hemma, men dom kan man väl byta isf..
Vad jag läst i forumen så känns det som alla hemautomationscontrollers lider av samma problem att de inte är tillräckligt stabila. Har för mig om att jag läst om de som haft problem med minnesläckage på HC2.

Jag har inga större problem med min zipabox med stabiliteten. Undviker man bara långa wait i reglerna och har reglerna rätt gjorda så ska det inte vara några problem. Det har ju varit några gånger när de gjort saker från zipatos håll som det har varit problem.

Sen kan det väl vara problem om man har för stor last på den. Thomas har ju haft stora problem. tidigare iaf.

Trådlöst är ju trådlöst och det kan vara störningar.
 
Zipabox i grunden? Du menar att den liknar zipaboxen hårdvarumässigt eller?

Dom stora problemen som jag ser det är ju mjukvaran och appar.
 
Benz0187 skrev:
Zipabox i grunden? Du menar att den liknar zipaboxen hårdvarumässigt eller?

Dom stora problemen som jag ser det är ju mjukvaran och appar.
Den som Hauppauge har är en Zipamini tror jag och Thombox är en zipabox
 
Benz0187 skrev:
Zipabox i grunden? Du menar att den liknar zipaboxen hårdvarumässigt eller?

Dom stora problemen som jag ser det är ju mjukvaran och appar.
Ja jag håller med dig om att det är mjukvaran och appar som är problemet. Men det tycker jag alla hemautomationsboxar har problem med, framförallt mjukvaran. Sen har zipato problem med apparna också.

Zipatos användargränssnitt är ju inte mycket att hurra för. Grundtänket med hur de byggt upp boxen med modultänk och inte låst in sig på ett protokoll är det bästa på marknaden. Z-wave kommer ju inte att vara det dominerande i all framtid och man vill ju inte byta ut alla prylar bara för att det kommer något nytt. Då känns det väldigt bra med att kunna lägga till en modul och få stöd för ett nytt protokoll.

Om jag skulle hitta en bättre box skulle jag byta men än så länge har jag inte hittat någon som är bättre. Nu har inte jag prövat HC2 eller Vera men tycker att de har sina brister också.

Zipato har bästa stödet för z-wave prylar, ett bra stöd för 433 MHz som räcker för mig, KNX stöd och Modbus stöd som inte fungerar så bra ännu men så snart det fungerar bra ska jag skaffa mig en micro-plc för att styra värmen. Litar inte på zipaboxen tillräckligt för att styra värmen i huset helt och hållet med den.

Marknaden är ju rätt ung ännu och utvecklas ju i en rasande fart nu, många nya företag som gett sig in i området som ska göra sina misstag innan det blir bra. Det kan bara bli bättre. Tycker hemautomationsbranschen borde titta mera på fastighetsautomation som finns och plocka gobitarna därifrån.
 
Med risk för att det skrivits om detta tidigare, Men 116 sidor är lite mycket att leta igenom.
Håller på att lägga till NEXA prylar till min Zipabox. PRE-1500 wall plug.
Det går bra att lägga till modulerna. I med dem i väggen. Sök i Boxen, Pluggen klickar till att den lagts till, men sen tar det stop.
Modulen finns med i interface under 433Mhz, men jag kan inte ändra status på den. Jag kan inte heller få in den i någon regel för de finns inte med under enheterna.
Vad tusan missar jag?

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova att aktivera "show as device" raden under
nexa.jpg
 
Hej alla,
Vilket bra forum (och medlemmar) detta verkar vara.

Jag försöker bilda mig en uppfattning av hemautomation och vilken "box" jag ska satsa på. Har fastnat lite för Zipabox.
Jag läste cirka 20 sidor i denna tråd (skriva för ca 12 mån sedan) och lärde mig ganska mycket. Sen kom jag på att mycket kan förändras på ett år och då hoppade jag hit till slutet. Hoppas kunna få lite hjälp med två frågor.

1.
I regel verkar ni nöjda med zipabox men jag ser att det poppar upp lite problem till och från, ofta vid uppgraderingar. Skulle ni köpa samma Box idag om ni började om? Jag vill gärna ha en Box med både z-wawe och 433 (433 för att komma lite billigare undan med vissa sensorer). Idag har jag ingenting så jag börjar helt från noll .

2.
I denna fråga kan jag vara ute och cykla men som jag förstått så är 433 -funktionaliteten uppdelad i två delar: typ sändare och mottagare, vilka jag tror förkortas TX och RX. En som kan sända kommandon (ex. små på strömbrytare 1) och en som tar emot (vad är temperaturen). Stödjer zipabox duo båda varianterna inom 433 Mhz? Saknar duo-boxen någon "viktig" 433 -funktion?
 
Har klickat i "show as device" på Nexa enheten. Men jag får inte upp mer än detta när det blir tillagd.
Skärmklipp2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det något mer man ska fylla i här för att få den aktiverad?

Skärmklipp3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har samma problem, försöker lägga till en wmr-250 men får samma resultat som du, dvs den blir bara tillagd till hälften. Har lagt till 3 likadana enheter förut utan problem men dock inte på senaste mjukvaran. Är det fler som har problem med att ägna till nexa enheter?
 
Om jag har problem att lägga till enheter så brukar det hjälpa att "boota om" Zipaboxen.
 
Lite tipps när regler börja bli långa och man vill ha många uppe samtidigt. Stor skärm 40 tum med 4K upplösning så blir det roligt att jobba med både KNX och zipato :) Provade först en 4k tv men den var inte att rekommendera. IMG_5013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mattzzen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.