matsv skrev:
Börja med att göra regeln enklare. Börja med en if sats. Tror mera på den första regeln du visade. Börja med en if sats och se att det fungerar och bygg sedan vidare på den. Det ska fungera att använda minus. En sak som kan vara värt att testa är att använda >< istället för mellan.
Okej, men det finns ingen >< ? hHittar ingen.
 
Benz0187 skrev:
Okej, men det finns ingen >< ? hHittar ingen.
större_mindre.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
matsv skrev:
[bild]
Och så hittade jag ett fel i regeln dessutom när jag tog skärmdumpen på den :)
 
matsv skrev:
Och så hittade jag ett fel i regeln dessutom när jag tog skärmdumpen på den :)
Loggar du detta på någon graf eller så?
 
Ja jag plockar ut förbrukningen per timme totalt och per fas och per dygn.

el1.JPG

el2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Benz0187 skrev:
Hoppas verkligen någon mer kunnig kan titta på denna regeln.
Planen är då att få motorvärmaren styrd av kalendern+temperatur.
http sensorn tillsammans med google kalendern via IFTTT fungerar perfekt. Den triggas 3 timmar innan avfärd.
Sedan kommer det ett IF block och ifall temperaturen är ex mellan minus 16 och minus 19 så ska den vänta ex antal sekunder innan motorvärmaren slås på.
Har även lagt in att den ska skicka mail när motorvärmaren slagits på så jag håller koll på vilken av triggarna som startar den.

Frågan är väl hur man skriver minus ( - ) i dessa variablar.

[bild]

Första testet med regeln och hittills så fungerar den DOCK endast kunna testa med plus grader. Det var 3,8 plus ute och då väntade den 9000 sekunder = 2.5timme innan den startade.
Den ska sätta igång inatt också så då får vi se hur den fungerar. Om vi inte fått någon minus så får jag väl placera tempen i frysen eller något för att kunna testa riktigt.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Alla sätt att bygga fungerande regler är rätt. Dock såg jag inge fel på den andra regeln med kurvan. Men vad ska man säga :) så är det i zipato värden ibland. Men man måste även säga att det är lycka när en komplicerad regel fungerar :)
 
Benz0187 skrev:
Första testet med regeln och hittills så fungerar den DOCK endast kunna testa med plus grader. Det var 3,8 plus ute och då väntade den 9000 sekunder = 2.5timme innan den startade.
Den ska sätta igång inatt också så då får vi se hur den fungerar. Om vi inte fått någon minus så får jag väl placera tempen i frysen eller något för att kunna testa riktigt.
Hej
Ser inte att minusgrader ska innebära något problem.
 
matsv skrev:
Ja jag plockar ut förbrukningen per timme totalt och per fas och per dygn.

[bild]

[bild]
Hur bra är egentligen graferna i my.zipato för energy consumption? Jag kan tycka de är väldigt oflexibla och svårjobbade och man kan endast välja per timme, dag eller månad.
Jag skulle vilja se historik över 1 år exvis och gärna kunna lägga på flera förbrukare i samma graf.
Det ser så bra ut på zipatos hemsida: http://zipato.com/default.aspx?id=17
Är det något som bara ingår i en betaltjänst, eller något jag missat totalt? :)

Var kommer dina grafer ifrån matsv?
 
markis skrev:
Hur bra är egentligen graferna i my.zipato för energy consumption? Jag kan tycka de är väldigt oflexibla och svårjobbade och man kan endast välja per timme, dag eller månad.
Jag skulle vilja se historik över 1 år exvis och gärna kunna lägga på flera förbrukare i samma graf.
Det ser så bra ut på zipatos hemsida: [länk]
Är det något som bara ingår i en betaltjänst, eller något jag missat totalt? :)

Var kommer dina grafer ifrån matsv?
Jag använder graferna i open.sen.se
 
Kan någon hjälpa mig att få in värderna från Eliq Online API till Zipaboxen och virtuell mätare !?
 
Hej. Jag har skapat en virtuel mätare i boxen somr kopplad till variablar som räknar minuter och timmar, minuter räknas med 0.01 i minuten och nollställs vid 0.60. Det funkar bra på datorn men i appen så visas värde 0.0099999 vid en minut osv. Nån som förstår varför?
 
En snabb fråga..
Jag vann en Fibaro Homecenter Lite värde ca 2600kr,, ska man sälja den och zipaboxen för att finansiera en HC2? Hur skulle ni gjort, har endel 433mhz här hemma, men dom kan man väl byta isf..
 
Jag hade bytt till HC2, kan dock inte så mycket om den, men utifrån att Zipaton känns helt opålitlig så kan det väl inte bli så mycket sämre? Min zipabox lever på lånad tid...
 
Suck.. .detta var inte lätt att få till nån sorts motorvärmarlösning för folk som jobbar oregelbundna tider på knepiga scheman..

Den regeln jag gjorde som fungerade vid alla tillfällen har nu gett upp.. När den fungerade var det temperaturer mellan +1 och +4.
Häromdagen slog det om till 0 till -1 ute och antog att det var därför den slutade fungera. Hade glömt att lägga till 0-gradigt i regeln. Nu är iaf det tilllagt men den fungerar fortfarande inte vid två tester.
http sensor-IFTTT-google-kalendern fungerar perfa, temperaturgivaren fungerar perfa.
regel4.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Benz0187 skrev:
Första testet med regeln och hittills så fungerar den DOCK endast kunna testa med plus grader. Det var 3,8 plus ute och då väntade den 9000 sekunder = 2.5timme innan den startade.
Den ska sätta igång inatt också så då får vi se hur den fungerar. Om vi inte fått någon minus så får jag väl placera tempen i frysen eller något för att kunna testa riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.