Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ett citat från Elsäkerhetsverket som skriver

Personskada och sakskada, exempelvis elchock och brand, kan uppstå eftersom utrustningens brister gör att utrustningen inte ger tillfredsställande skydd mot jordfel och DC-fel.

Då skulle Elsäkerhetsverket vara på kvällstidningsnivå?

Så då kan man undra, vilka fakta finns för att den kan orsaka elchock och brand?
Om man skriver så tycker jag det ska finnas en hygglig sannolikhet för att det faktiskt kommer att inträffa.
När man samtidigt låter folk fortsätta använda produkterna så bedömmer man ju uppenbarligen att risken är liten.

Det är en sak att det KAN inträffa, en annan OM det inträffar.
 
pacman42 pacman42 skrev:
När man samtidigt låter folk fortsätta använda produkterna så bedömmer man ju uppenbarligen att risken är liten.

Det är en sak att det KAN inträffa, en annan OM det inträffar.
Men nu verkar folk uppfatta detta som en reell risk. Det är onödigt att uttala sig så som dom gör.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
vi ska väl kanske inte skämta mer om'et nu.
Det tycker jag att man mycket väl kan göra. Att jag inte var säker på om du menade allvar eller ej säger säkert mer om min fattningsförmåga i morse än något annat. Skämta måste man få göra även om inte alla förstår – i synnerhet om allvarliga saker.
 
Nissens Nissens skrev:
Man får väl börja fundera lite på vilken laddbox man skall ersätta Easee med.

Finns det någon bra laddbox som inte är beroende av ”molntjänst” för att fungera?

Eftersom jag vill ha kopplingen till Tibber kvar gissar jag att det är Zaptec som gäller oavsett…
Nya Garo. Har även trådlös lastbalansering som inte behöver något moln.
 
R Robert-san01 skrev:
Nya Garo. Har även trådlös lastbalansering som inte behöver något moln.
Jag har inte hemst höga tankar om Garo, baserat på min erfarenhet.
Senast idag hade jag en jordfelsbrytare typ A från dem (alltså en gammal klassisk som uppfyller alla standarder och är fantastiskt bra på alla sätt, förmodligen en just sådan, eller motsvarande så när som på typ A/B, som de skryter om att de bygger in i sina laddboxar), som såg ren och fin och riktigt prydlig ut, men som löste ut bara undantagsvis vid tryck på testknappen, typ var tredje eller fjärde gång, och om den löste ut så gjorde den inte det på en gång utan med en tydlig fördröjning. Till slut slutade testknappen också att fungera (som konsekvens av att den inte löser ut omedelbart så hettas resistorn på 5,5kOhm upp så mycket att den brinner av).
Ska tillägga att den var tillverkad omkring 2019.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
djac och 6 till
  • Laddar…
Nissens
R Robert-san01 skrev:
Nya Garo. Har även trådlös lastbalansering som inte behöver något moln.
Den verkar bra, kostar dock 2-3 ggr så mycket som tex Zaptec… osäker på kopplingen till Tibber också…
 
Nissens Nissens skrev:
Den verkar bra, kostar dock 2-3 ggr så mycket som tex Zaptec… osäker på kopplingen till Tibber också…
Pratade med Assemblin lokalt igår, fick känslan att nya Garon skulle kunna ligga i samma pris som Easee och Zaptec?
Inväntar offert idag, får återkomma efter det.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
engs
Kan tycka att det här med molntjänster och uppkopplade boxar, utan abonnemang, är en märklig affärsmodell på lång sikt, även om man som slutkonsument spyr på alla abb, inget man önskar.

Dvs, vinsten från varje såld box kommer långsamt urholkas om man ska hålla molntjänster vid liv i en evighet, även om det inte är många kronor för varje enskild uppkopplad box / år så ska det komma någonstans ifrån. En laddbox bör väl ha en levnadstid på åtskilliga år?

Det går säkert bra under en kraftig tillväxt, men när marknaden börjar mättas och det mer handlar om utbyten här o där som ger en mer normal tillväxt i takt med ekonomin i stort. Så minskar intäkterna men molntjänstkostnaden tickar på.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men nu verkar folk uppfatta detta som en reell risk. Det är onödigt att uttala sig så som dom gör.
Jag tycker det är rätt, de skall motivera varför de säljstoppar. Men uppenbarligen så tycker vi olika.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Pratade med Assemblin lokalt igår, fick känslan att nya Garon skulle kunna ligga i samma pris som Easee och Zaptec?
Inväntar offert idag, får återkomma efter det.
Vilken Garo är det som är "nya Garo"?

engs engs skrev:
Kan tycka att det här med molntjänster och uppkopplade boxar, utan abonnemang, är en märklig affärsmodell på lång sikt, även om man som slutkonsument spyr på alla abb, inget man önskar.

Dvs, vinsten från varje såld box kommer långsamt urholkas om man ska hålla molntjänster vid liv i en evighet, även om det inte är många kronor för varje enskild uppkopplad box / år så ska det komma någonstans ifrån. En laddbox bör väl ha en levnadstid på åtskilliga år?

Det går säkert bra under en kraftig tillväxt, men när marknaden börjar mättas och det mer handlar om utbyten här o där som ger en mer normal tillväxt i takt med ekonomin i stort. Så minskar intäkterna men molntjänstkostnaden tickar på.
Det beror ju på vilken kostnad man tar för prylen i slutänden.
Det går ju utmärkt* att ta fram en produkt som kostar 5000, göra beräkningar på att den håller i 10 år i snitt, konstatera att kostnaden för molntjänsten är 10 kr/mån första året vilket man räknar med att det stiger 10% per år och dessutom räkna upp detta med något index.
Då tar man i slutänden kanske 7-8k för sin produkt.

*såklart finns det svårigheter i att göra kalkylen rätt, men det går ju.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker det är rätt, de skall motivera varför de säljstoppar. Men uppenbarligen så tycker vi olika.
Jo men nu är det ju förvaltningsrätten i Karlstad som har talan.
Steg 1 blir sannolikt en inhibition eller ej tills dom kan falla.

"All dialog i ärendet sker efter detta utifrån domstolens direktiv, där parterna får möjlighet att yttra sig om sina respektive ståndpunkter i frågan, innan domstolen meddelar dom."

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
 
tveksamt tveksamt skrev:
Vilken Garo är det som är "nya Garo"?
Får återkomma.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Vilken Garo är det som är "nya Garo"?


Det beror ju på vilken kostnad man tar för prylen i slutänden.
Det går ju utmärkt* att ta fram en produkt som kostar 5000, göra beräkningar på att den håller i 10 år i snitt, konstatera att kostnaden för molntjänsten är 10 kr/mån första året vilket man räknar med att det stiger 10% per år och dessutom räkna upp detta med något index.
Då tar man i slutänden kanske 7-8k för sin produkt.

*såklart finns det svårigheter i att göra kalkylen rätt, men det går ju.

Nya Garon = Garo Enity Compact

https://www.garo.se/sv/losningar/elbilsladdning-villa
 
R Robert-san01 skrev:
Nya Garon = Garo Enity Compact

[länk]
De har ju kopierat Easees design förutom att laddkabeln är fast!

Iof inget negativt, då jag tyckt Easee var smart byggd och relativt snygg design (jag tycker inte laddboxen är snygg, men ju mindre och mer diskret den är, desto bättre smälter den ju in).

Jag har min Easee box på ett rött hus, men valde en svart box (röda var restnoterade) - klart trevligt att boxarna finns faluröda för att "försvinna" ännumer...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tycker det är rätt, de skall motivera varför de säljstoppar. Men uppenbarligen så tycker vi olika.
Men det där var en falsk motivering. Laddstationen är inte så farlig.
 
  • Wow
Ring
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.