Hade ju faktiskt varit bättre om det var en Biltemaprodukt, de är så stora att de skulle kunna hantera 500 000 reklamationer.
 
  • Haha
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Finns det något fall där tillverkaren överklagat ett försäljningsförbud? Företag som Jula, Rusta och Biltema har ju klippkort hos ESV med ständiga försäljningsförbud. Brukar de överklaga försäljningsförbuden eller rättar de till felen innan de börjar sälja igen?
Det är väl lite skillnad för ett företag med 10 000 artiklar i sortimentet och miljardomsättning om en pryl för några hundringar får säljförbud/måste återkallas? Easee har två relativt dyra produkter i hela sitt sortiment och ingen får säljas längre...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl lite skillnad för ett företag med 10 000 artiklar i sortimentet och miljardomsättning om en pryl för några hundringar får säljförbud/måste återkallas? Easee har två relativt dyra produkter i hela sitt sortiment och ingen får säljas längre...
Jo men att bara jämföra med allt billigt Kina-junk går ju inte.

Kommentarer kring att det blev domstol så snabbt?
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
 
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Så du menar att de kommer att ändra kraven i standarden vad gäller tex kontaktavstånd för att Easees prylar skall passera?
Det förekommer av och till att standarder och krav förändras - sist och slutligen är de ju bara skrivna av människor, och när det kommer nya människor och ideer kan det hända att tillräckligt många av rätt personer vill ändra.

Ett exempel är "balkongkraftverk", alltså små solcellsanläggningar upp till en viss effekt, där man i Tyskland håller på med en förändring. Bland annat så att man kan använda sig av schuko-kontakter för att ansluta dem, och att man inte behöver ha en dedikerad gruppsäkring enkom för balkongkraftverket, utan kan ansluta den till en befintlig grupp.

Om det nu kommer att ske någon förändring i just det här fallet relaterat till laddboxar är svårt att sia om, kanske kan man tycka att det är osannolikt, men att det framöver kommer någon slags uppdatering av standarder så att en liknande lösning (något optimerad) some Easee har, beskrivs i en standard, skulle teoretiskt vara möjligt. Däremot kan man nog utgå från att det blir för sent för att hjälpa Easee - processen tar lång tid.

Min poäng är att för elektriker brukar standarder i praktiken ses som oföränderliga, och kanske är det bäst att tänka så på den nivån, men när man kommer lite högre upp i näringskedjan så kan man behöva ta i beaktande att standarder teoretiskt kan förändras.
 
Redigerat:
Oavsett hur skrivna i sten standarderna är så finns det bra och dåliga sätt att försöka förändra dom...
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Det förekommer av och till att standarder och krav förändras - sist och slutligen är de ju bara skrivna av människor, och när det kommer nya människor och ideer kan det hända att tillräckligt många av rätt personer vill ändra.

Ett exempel är "balkongkraftverk", alltså små solcellsanläggningar upp till en viss effekt, där man i Tyskland håller på med en förändring. Bland annat så att man kan använda sig av schuko-kontakter för att ansluta dem, och att man inte behöver ha en dedikerad gruppsäkring enkom för balkongkraftverket, utan kan ansluta den till en befintlig grupp.

Om det nu kommer att ske någon förändring i just det här fallet relaterat till laddboxar är svårt att sia om, kanske kan man tycka att det är osannolikt, men att det framöver kommer någon slags uppdatering av standarder så att en liknande lösning (något optimerad) some Easee har, beskrivs i en standard, skulle teoretiskt vara möjligt. Däremot kan man nog utgå från att det blir för sent för att hjälpa Easee - processen tar lång tid.

Min poäng är att för elektriker brukar standarder i praktiken ses som oföränderliga, och kanske är det bäst att tänka så på den nivån, men när man kommer lite högre upp i näringskedjan så kan man behöva ta i beaktande att standarder teoretiskt kan förändras.
Standarder förändras ofta men sällan så att kraven sänks. Till exempel har jag svårt att se att man skulle sänka kraven på isolering, luftgap eller jordning. Undantag förekommer, som kravet på separat skyddsjord i gatubelysning som slopades till förmån för TN-C.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
useless useless skrev:
Oavsett hur skrivna i sten standarderna är så finns det bra och dåliga sätt att försöka förändra dom...
Och förmodligen tycker vi svenskar att det är extra provocerande om det är norrmän som försöker.. ;-)
(Jag anspelar till de många känslomässigt laddade uttalanden som gjorts i den här långa tråden..)
 
Ja, hela Norge består av en bunt fuskare. Det syns ju i varenda skidtävling.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Jag är nog mest besviken samtidigt som jag själv jobbat på en startup som fick byta ut och fixa 50 000 settopboxar då man snålat på testningen av en SPDIF-port.... Men då hade man inte råd att köpa ett testverktyg för 100 000 kr tyckte man och istället fick man byta ut boxar till en helt annan kostnad.
Får jag gissa att man körde toslink/spdif med högre bitrate än 24bit/96khz?! Eller gjorde det och inte fick tag i transciever då Toshibas fabrik förstördes i tsunamin?!
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad vill du säga? Försöker du antyda att Ease medvetet säljer skräp såsom Biltema oblygt gör? Jag ser tydliga tecken på okunskap hos Easee, men om det är medvetet och oaktsamt vet jag ännu inte.

Sedan finns det ju en skillnad i produktutbud och kostnader för en sån här händelse, men det är en helt annan historia. Här handlar det inte om att byta ut en USB-laddare.
Tyvärr så tycker jag hela den här historien luktar illa.

Easee har haft LÅNG tid på sig att åtgärda, de har till skillnad från de övriga i testet bara förhalat och nu gör man likadant i domstolen. Tycker det tyder på att de tidigt insett att deras affärsidé, att tillverka en laddbox utan en rad dyrare komponenter som krävs för att uppfylla standard och krav, inte rimmar väl med det besked de fått från ESV. De kommer inte kunna anpassa sin box så att den uppfyller vad de utlovat på ett för dem ekonomiskt fördelaktigt sätt. Vad återstår då, jo att påstå att det är världens bästa, sälja så mycket man bara kan, förhala och plocka ut så mycket pengar man kan. Den dagen det är stopp så låter man bolaget gå i konken och förhoppningsvis har då ägarna gjort sig en tillräckligt bra hacka för att antingen hitta på något nytt eller dra sig tillbaka.
 
  • Gilla
ajn82 och 6 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Får jag gissa att man körde toslink/spdif med högre bitrate än 24bit/96khz?! Eller gjorde det och inte fick tag i transciever då Toshibas fabrik förstördes i tsunamin?!
Synden begicks före Tsunamin. Man mätte inte gittret på SPDIF-utgången utan man testade bara om det funkade på ett par tre hemmabiosystem. Det gjorde det på dem, men inte på många andra, vilket fick kunden (en stor operatör) att fatta misstankar och mäta utgången. Gittret var typ större än testutrustningen kunde mäta...
:crysmile:
 
MultiMan
Du menar Jitter, eller? Gitter är väl sådant man hade i gamla radiorör?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
H H.M.K. skrev:
Och förmodligen tycker vi svenskar att det är extra provocerande om det är norrmän som försöker.. ;-)
(Jag anspelar till de många känslomässigt laddade uttalanden som gjorts i den här långa tråden..)
Rörande känslomässiga uttalanden som försvarar Easee så är det lätt hänt om man har en och gillar den (jmf iPhone vs Android). Särskilt om man hotas av strul och ekonomisk förlust.

När det gäller känslomässiga uttalanden från den andra sidan så är de mer av typen "ni har ju fakta på bordet, varför accepterar ni inte?"
 
pacman42 pacman42 skrev:
Rörande känslomässiga uttalanden som försvarar Easee så är det lätt hänt om man har en och gillar den (jmf iPhone vs Android). Särskilt om man hotas av strul och ekonomisk förlust.
Folk är olika uppenbarligen. Har jag köpt en produkt och sen avslöjas det att företaget fuskat med den så blir jag förbannad på företaget som fuskat och inte på de som avslöjat fusket.
 
  • Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
G gmogmo skrev:
Synden begicks före Tsunamin. Man mätte inte gittret på SPDIF-utgången utan man testade bara om det funkade på ett par tre hemmabiosystem. Det gjorde det på dem, men inte på många andra, vilket fick kunden (en stor operatör) att fatta misstankar och mäta utgången. Gittret var typ större än testutrustningen kunde mäta...
:crysmile:
Oki, snarlikt det vi hade efter att Toshiba transcievern inte längre gick att få tag i efter tsunamin. Ersättningskomponenten gav för mycket jitter för att SRCn i mottagande ände skulle klara av att låsa sin pll vid högre sample rate....
 
  • Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.