M Marcus-AA skrev:
Ingen av dessa hindrar fukt, fukt kommer med luft och skulle behöva gastät kapsling för att hindra, och även då är det svårt.

Men jag håller med om att den avvikelsen är den minst allvarliga, men den pekar på problemet att inte följa det man utlovar.

/M
Kravet är IP44 och det klarar de men i deras spec stod IP54. Det är nu ändrat.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jag tror sanningen ligger närmare Easee än ESV... laddboxen kan mycket väl vara "elsäker.
Du är rolig du. Easee har inte bevisat det de måste bevisa för att få igenom sina hack.
Ju mer Easee yttrar sig i media desto mer framgår det att de inte har en aning om hur det fungerar med standarder… väldigt märkligt.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du söker verkligen anledningar till att sparka på Easee.
Vore det inte anständigt att ha lite teknisk insikt i kritiken och bemöta de säkerhetsbrister den faktiskt har?
Grejen är att Easee skulle rett ut detta INNAN de satte produkterna på marknaden, inte efter att ha sålt 500 000+ stycken…
Avvikelser från standarden skall vara dokumenterat minst lika bra som kravet i standarden kräver. Ingen av konkurrenterna har fuskat på detta viset, så man kan säga att Easee har tagit ett antal genvägar, och nu har verkligheten kommit ikapp dem.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P paralun skrev:
Om nu Nkom helt håller med ESV så får sannolikt Easee ett förhandsbesked om det och lämnar då mycket sannolikt in sin konkursansökan.
De kan lika gärna lämna in den nu, de kommer inte ens att ha råd att fixa laddboxarna på den Svenska marknaden.

Frågan är varför du är så nyfiken på just den Norska marknaden. Är du lika nyfiken på den Lettiska? Polska? Tyska?
Ingen av dem påverkar dig så länge du bor i Sverige…
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
De kan lika gärna lämna in den nu, de kommer inte ens att ha råd att fixa laddboxarna på den Svenska marknaden.
Tyvärr är jag orolig för det jag åxå. Frågan är hur illa Tibber ligger till, jag antar de sålt många Easee?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tyvärr är jag orolig för det jag åxå. Frågan är hur illa Tibber ligger till, jag antar de sålt många Easee?
Tibbers styrning ger ju inte så mycket vinst att den är värd deras högre avgifter jämfört med de billigaste på marknaden ändå. Ställ in laddning mellan 00-06 och ladda de dygn det är billigast så klarar ni er bättre, om ni väljer Vattenfall eller vem som nu råkar vara billigast för tillfället.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Tyvärr är jag orolig för det jag åxå. Frågan är hur illa Tibber ligger till, jag antar de sålt många Easee?
Bra fråga, själv köpte jag av Efuel. Men det kan nog bli tufft för många företag om de sålt stora volymer.
 
Har ni köpt av Tibber eller av Tibber utperkad elfirma? Det spelar rätt stor roll för vart kostnaderna hamnar.

Tibber lär nog lida hårt av detta oavsett iofs, men det är ju klart värre om de skall stå för returen/utbytet av boxar...
 
L lbgu skrev:
Och du försvara dem med näbbar och klor. Varför?
Bara genom höra hur förvånade de blev (typ blixt från klar himmel) över ESVs beslut säger ju att de inte är seriösa utan ljuger rätt ut. Frågan hade till och med diskuterats här ett tag innan säljstoppet i just denna tråd. Så att det skulle kommit helt oförberett säger bara vad de går för. Allt som klankas ner på dem har de gjort sig väl förtjänta av. Ett bolag drivet av oerfarna/inkompetenta typer som drabbats av hybris är det ingen som kommer att sakna.
Jag försvarar dem inte. Det är jag gör är att jag inte anklagar eller dömer dem, ännu.
Jag gör inga antaganden som du gör om deras förvåning, seriositet och lögner.
Graden av brister hos både laddstation och dem själva är ännu oklar i mina ögon.
Det finns i alla fall inga säkra bevis på att den är direkt farlig.
Jag väntar på överklagan och hur de tänker åtgärda de brister som finns.
För mig hänger allt på hur de agerar nu, om de rannsakar sig själva och accepterar vissa brister och om de kompetent kan visa att andra brister är tillräckligt säkra. Fortsätter de att hymla om att de har världens bästa laddstation ("säkrast på marknaden") och att ESV är elaka så växlar jag över till din linje.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försvarar dem inte. Det är jag gör är att jag inte anklagar eller dömer dem, ännu.
Jag gör inga antaganden som du gör om deras förvåning, seriositet och lögner.
Graden av brister hos både laddstation och dem själva är ännu oklar i mina ögon.
Det finns i alla fall inga säkra bevis på att den är direkt farlig.
Jag väntar på överklagan och hur de tänker åtgärda de brister som finns.
För mig hänger allt på hur de agerar nu, om de rannsakar sig själva och accepterar vissa brister och om de kompetent kan visa att andra brister är tillräckligt säkra. Fortsätter de att hymla om att de har världens bästa laddstation ("säkrast på marknaden") och att ESV är elaka så växlar jag över till din linje.
Finns det något fall där tillverkaren överklagat ett försäljningsförbud? Företag som Jula, Rusta och Biltema har ju klippkort hos ESV med ständiga försäljningsförbud. Brukar de överklaga försäljningsförbuden eller rättar de till felen innan de börjar sälja igen?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Finns det något fall där tillverkaren överklagat ett försäljningsförbud? Företag som Jula, Rusta och Biltema har ju klippkort hos ESV med ständiga försäljningsförbud. Brukar de överklaga försäljningsförbuden eller rättar de till felen innan de börjar sälja igen?
Ja och för att uppdatera tråden så ligger nu ärendet i domstol hos förvaltningsrätten i Karlstad.
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/uppdatering-om-forsaljningsforbud-av-laddbox/
 
H HenrikHuslöse skrev:
Finns det något fall där tillverkaren överklagat ett försäljningsförbud? Företag som Jula, Rusta och Biltema har ju klippkort hos ESV med ständiga försäljningsförbud. Brukar de överklaga försäljningsförbuden eller rättar de till felen innan de börjar sälja igen?
Dom tillverkar ju inget själva så dom slutar bara sälja och byter produkt/leverantör.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Finns det något fall där tillverkaren överklagat ett försäljningsförbud? Företag som Jula, Rusta och Biltema har ju klippkort hos ESV med ständiga försäljningsförbud. Brukar de överklaga försäljningsförbuden eller rättar de till felen innan de börjar sälja igen?
Vad vill du säga? Försöker du antyda att Ease medvetet säljer skräp såsom Biltema oblygt gör? Jag ser tydliga tecken på okunskap hos Easee, men om det är medvetet och oaktsamt vet jag ännu inte.

Sedan finns det ju en skillnad i produktutbud och kostnader för en sån här händelse, men det är en helt annan historia. Här handlar det inte om att byta ut en USB-laddare.
 
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag försvarar dem inte. Det är jag gör är att jag inte anklagar eller dömer dem, ännu.
Jag gör inga antaganden som du gör om deras förvåning, seriositet och lögner.
Graden av brister hos både laddstation och dem själva är ännu oklar i mina ögon.
Det finns i alla fall inga säkra bevis på att den är direkt farlig.
Jag väntar på överklagan och hur de tänker åtgärda de brister som finns.
För mig hänger allt på hur de agerar nu, om de rannsakar sig själva och accepterar vissa brister och om de kompetent kan visa att andra brister är tillräckligt säkra. Fortsätter de att hymla om att de har världens bästa laddstation ("säkrast på marknaden") och att ESV är elaka så växlar jag över till din linje.
Så du menar att de kommer att ändra kraven i standarden vad gäller tex kontaktavstånd för att Easees prylar skall passera?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Finns det något fall där tillverkaren överklagat ett försäljningsförbud? Företag som Jula, Rusta och Biltema har ju klippkort hos ESV med ständiga försäljningsförbud. Brukar de överklaga försäljningsförbuden eller rättar de till felen innan de börjar sälja igen?
Ett exempel när Husqvarna överklagade ESVs säljförbud till Förvaltningsrätten och fick rätt. https://www.elsakerhetsverket.se/om...ets-forsaljningsforbud-for-robotgrasklippare/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.