Frågan är om man har köpt box + installation via Tibber, kan man då hålla inne på betalning av elräkningen tills man fått boxen utbytt/åtgärdad?

Har de någon laglig skyldighet att byta den om installationen är äldre än 1år?
 
S Spannen skrev:
Frågan är om man har köpt box + installation via Tibber, kan man då hålla inne på betalning av elräkningen tills man fått boxen utbytt/åtgärdad?

Har de någon laglig skyldighet att byta den om installationen är äldre än 1år?
Om ESV säger att den skall bytas så borde de vara tvungna i tre år
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
En annan rätt intressant fråga blir hur dyrt det blir för de som måste köpa en ny laddbox själva för att elektriker och Easee inte hanterar garantin?

Enligt Naturvårdsverket så kan man inte få bidrag två gånger:
- [länk]

En Zaptec go kostar runt 5500kr, varav hälften är bidrag, men en prispressad laddbox blir nog lite billigare. Ca 10kkr extra åker folk på i så fall.

De på laddboxar specialiserade elfirmor som installerat många Easee laddboxar lär ju inte heller de överleva om de skall ta tillbaka boxarna för egen kostnad. Elfirmor med enstaka boxar sålda klarar sig.

Detta kommer att slå stort och brett...
Som privatperson kan du få GT på laddbox 1 gång per år.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Stämmer inte det som skrivs här? Faktafel?
[länk]
Inga faktafel vad jag kan se.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Mikael_L
Ifall nu Easee tar tag i och fixar det här med utbyten/åtgärder hos alla befintliga laddboxar så borde det vara smidigast och bäst att de projekterar fram en ny chargeberry, som sen skickas till alla elfirmor som har easee att byta ut, och kunden själv kan ju också lätt byta ut den, om man inte har 5 tummar mitt i handen.
Screenshot2020-06-04at14.19.06.png
 
  • Gilla
ErikAdolfsson
  • Laddar…
F
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Skulle säga att det är ett gäng inbillade utbildade som har tagit fram en lösning som kanske eller kanske inte är billigare och/eller bättre än vad standard anger. De har inte gått grundkursen i CE-märkning eller åtminstone har de inte tagit in 10% av den för felet de har gjort är så grundläggande att det är pinsamt. Om de nu är så duktiga på vad de gör så bör de också förstå vad som står i standarderna de dyrt och heligt lovar att de följer och på så vis garanterar folks hälsa och säkerhet.

När det gäller om andra länder kommer "ta efter" ESV och säljstoppa så skulle jag anta att de kommer göra så. Det är hela meningen med att ha en inre marknad i EU med CE märkning och harmoniserade standarder. Att varje land för sig inte ska behöva gå igenom dokumentationen på varje produkt som ska sättas på marknaden! Det funkade väl för 40 år sen när Toastmaster AB satte en ny brödrost på marknaden vart 10e år men inte idag när det sätts nya modeller på marknaden om inte månadsvis så åtminstone årligen. Då behöver man ha ett system med branschstandarder där tillverkaren intygar att de följer denna. De fåtal tillverkare som inte följer dessa standarder får istället producera den dokumentation som krävs, inkl. teori, tester mm och få godkännande av berörd myndighet. Detta borde Easee ha gjort.

En annan fördel med detta system i EU är att de olika ländernas myndigheter kan dela på bördan av att göra stickprov likt denna ESV gjort nu. Skulle de börja gå emot varandras resultat lär de få överklaganden på varenda beslut de tar i varenda land i EU. Så länge besluten är välmotiverade med stöd i regelverket så är det nog inte mycket att be för!
Problemet är bara att CE-märkning bara har funnits i knappt 30år…. Det lär man sig på grundkursen i CE-märkning.
 
  • Gilla
Riceboiler
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kul om elfirmorna får chansen att stå för den garanti som ofta omnämns i elmaterial (ocker) trådar.
Många glada montörer som försvarat systemet som äntligen får åka ut på "garanti jobb". :geek:
Nu är det tillverkaren som är skyldig att åtgärda produkten enligt ESV.
Vad är det som säger att en elfirma eller försäljare måste åtgärda problemet?
Om någon säljer eller installerar en laddare efter försäljningsförbudet då förstår jag det.
Men laddarna hade inte försäljningsförbud tidigare.
Normalt om en elfirma eller försäljare går i konkurs så täcker tillverkaren material garantier mm dvs. Ansvaret flyttas uppåt i "kedjan"

Men i detta fallet kanske tillverkaren går i kk. Kan ansvaret då flyttas neråt?
Det är inte säljare eller installatörer som gjort fel de har blivit vilseleda av tillverkarens "bristande intygande/konstruktion".

Ps. Är varken säljare eller installatör av laddare. Blir nyfiken på juridiken...
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
S swirve skrev:
Nä några kg koppar har de knappast sparat. Och inga SSRer utan vanliga elmek relän dom dessutom har för kort brytavstånd.
I övrigt finns det inte så mycket konkret om innehållet, men är ju rätt lätt att gissa det mesta.
Från produktbladet https://easee.com/no/wp-content/uploads/2021/02/SV_Easee_Home_Produktblad.pdf
Vår Laddningsrobot är 69 % mindre än andra elbisladdare. Den väger bara 1,5 kg. Vi har strävat för att bidra till en hållbar framtid och sparar miljön från 4 kg koppar och plast per tillverkad laddare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Om ESV säger att den skall bytas så borde de vara tvungna i tre år
Intressant. Jag köpte min box juli 2020 av tibber, köpte installationen helt separat så från elfirman lär jag inte få någon support.

Normalt ska man väl alltid som konsument vända sig till den som sålt produkten så länge de har konsument ansvar. Jag tror också att den man köpt boxen har ett ansvar
 
F
blackarrow blackarrow skrev:
Från produktbladet [länk]
Har du tittat in i någon laddbox av annat fabrikat? Det är ingen ström att tala om och således inga kg koppar att spara in på. Den mesta kopparn går åt från centralen till laddboxen och det är garanterat lika mycket för en Easee som för alla andra.
 
B
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall nu Easee tar tag i och fixar det här med utbyten/åtgärder hos alla befintliga laddboxar så borde det vara smidigast och bäst att de projekterar fram en ny chargeberry, som sen skickas till alla elfirmor som har easee att byta ut, och kunden själv kan ju också lätt byta ut den, om man inte har 5 tummar mitt i handen.
[bild]
I ESV rapporten framgår dock fel med IP-klassningen. Boxen är byggd för att vatten och smuts tillåts ta sig in, men ska kunna ta sig ut. Den är märkt som IP54 men uppfyller inte kraven för det enligt ESV.
 
H HSP skrev:
Nu är det tillverkaren som är skyldig att åtgärda produkten enligt ESV.
Vad är det som säger att en elfirma eller försäljare måste åtgärda problemet?
Om någon säljer eller installerar en laddare efter försäljningsförbudet då förstår jag det.
Men laddarna hade inte försäljningsförbud tidigare.
Normalt om en elfirma eller försäljare går i konkurs så täcker tillverkaren material garantier mm dvs. Ansvaret flyttas uppåt i "kedjan"

Men i detta fallet kanske tillverkaren går i kk. Kan ansvaret då flyttas neråt?
Det är inte säljare eller installatörer som gjort fel de har blivit vilseleda av tillverkarens "bristande intygande/konstruktion".

Ps. Är varken säljare eller installatör av laddare. Blir nyfiken på juridiken...
Tillverkaren och ingen annan är ansvarig och går tillverkaren i konkurs så finns inte mycket att hämta.

Som liknelse kan man se Samsung Galaxy Note 7 som började brinna lite varstans 2017 och Samsung drog tillbaka luren, nu är då Samsung så stort så de hade råd med 20 miljarder men det har inte Easee.
https://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_Note_7
 
Om Easee konkar, vem bär ansvaret då.
Installatörerna har ju sålt en anläggning som inte uppfyller kraven, så rent krasst kan väl alla konsumenter reklamera till den dom köpte anläggning från med motiveringen från ESV, men eftersom ESV inte har begärt återkallelse behöver väl inte installatören acceptera det på sin egen bekostnad, eller?

Om Easee konkar kommer ESV då tillåta att alla laddboxar på fält inte blir åtgärdade, om inte, vem vem ställer dom kravet mot då, installatörerna?
Om kravet blir mot installatörerna, om någon av dom då väljer att konka det bolaget, vem flyttas ansvaret till då, kosumenten?
Om det blir konsumenten, om denne väljer att inte åtgärda, vad händer då? Kommer alla elbilstillverkare gå ut med att garantin inte gäller om den laddas med en icke godkänd Easee laddbox?

Om man antar att övriga länder kommer gå på ESV's linje är det 600-700k laddboxar som ska åtgärdas, och jag misstänker att det blir mer eller mindre omöjligt att få plats med en JFB i laddboxen utan att göra ett helt nytt skal, så den enda snabba lösningen är att dels bygga om/byta laddaren och dessutom montera en JFB i centralen. Kostnaden för det tror jag landar på 5-6k per anläggning vilket ger en kostnad på 3-4 miljarder, det finns inte en chans att någon investerare vill kasta in dom pengarna i det bolaget.

Tror många installatörer är rätt oroliga just nu
 
Gimp Gimp skrev:
Tror många installatörer är rätt oroliga just nu
Jo men en installatör har inget som helst ansvar över om en tillverkare får sin produkt säljstoppad.
Men det här har väl ESV med i sin risk/nytta/konsekvensbedömning?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.