P paralun skrev:
Jo men en installatör har inget som helst ansvar över om en tillverkare får sin produkt säljstoppad.
Men det här har väl ESV med i sin risk/nytta/konsekvensbedömning?
Precis, därav min fråga.
Vad händer om Easee konkar, kommer då ESV rycka på axlarna och låta alla boxar sitta kvar och användas eller kommer dom att försöka trycka ansvaret/kostnanden på någon annan.
Att ESV har dragit den här parallellen tror jag är tveksamt, hade dom istället gett en öppning att dom kan tänka sig att godkänna en egengjord jordfelsbrytare med rätt tester och riskanalyser utförda och en längre tid för åtgärd kanske bolaget kunde överleva och lösa problemt i boxen och skapa ett utbytesprogram
 
Gimp Gimp skrev:
Precis, därav min fråga.
Vad händer om Easee konkar, kommer då ESV rycka på axlarna och låta alla boxar sitta kvar och användas eller kommer dom att försöka trycka ansvaret/kostnanden på någon annan.
Att ESV har dragit den här parallellen tror jag är tveksamt, hade dom istället gett en öppning att dom kan tänka sig att godkänna en egengjord jordfelsbrytare med rätt tester och riskanalyser utförda och en längre tid för åtgärd kanske bolaget kunde överleva och lösa problemt i boxen och skapa ett utbytesprogram
Jo det är ju det här som är den stora frågan och det borde varit med i bedömningen att konsekvenserna är så stora. Men norska Nkom borde komma med mer bedömningar. Laddaren kan ju mycket väl vara "elsäker" men har avvikelser som måste rättas till i framtiden. Har inte sett några nya nyheter från Norge.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Det märks ganska tydligt i den här tråden att det är många som har Easee boxar hemma. Är väl många som skrutit hur de köpt en billig box som är mkt bättre än andras, mindre, snyggare, med häftiga funktioner osv osv. Är väl svårt att klättra ner för den synnerligen höga hästen :)
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det märks ganska tydligt i den här tråden att det är många som har Easee boxar hemma. Är väl många som skrutit hur de köpt en billig box som är mkt bättre än andras, mindre, snyggare, med häftiga funktioner osv osv. Är väl svårt att klättra ner för den synnerligen höga hästen :)
Nej jag har ingen men en mycket orolig ädre man som granne som ville diskutera sin laddare. "Vågar jag ladda?" Mycket märkligt ärende och fortsättning följer...
 
F fsn skrev:
Har du tittat in i någon laddbox av annat fabrikat? Det är ingen ström att tala om och således inga kg koppar att spara in på. Den mesta kopparn går åt från centralen till laddboxen och det är garanterat lika mycket för en Easee som för alla andra.
Så deras ”nya teknologi” är mest överdrifter, att de snålat på material, komponenter och själva konstruktionen? :thinking:
Har de låtit testa laddboxen (SEMKO etc) eller bara intygat CE själva?

Nja, jag vet väl ungefär vad som behövs i en laddbox. Den är bara ett smart uttag med lite säkerhetsfunktioner som talar om för bilen hur mycket laddström bilen får lov att dra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det stora problemet med boxarna om Easee konkar är väl vem som skall hantera webbtjänsten, om någon? Finns det någon som vill köpa på sig tjänsten och kunderna eller lämnas de helt vind för våg?
 
P paralun skrev:
Jo det är ju det här som är den stora frågan och det borde varit med i bedömningen att konsekvenserna är så stora. Men norska Nkom borde komma med mer bedömningar. Laddaren kan ju mycket väl vara "elsäker" men har avvikelser som måste rättas till i framtiden. Har inte sett några nya nyheter från Norge.
Ska elsäkerhetsverket ta hänsyn till att företaget konkar? "Tja, enligt vad samlad kunskap säger så ÄR den här apparaten inte säker, tillverkaren har ljugit om vad de byggt ihop och dolt förenklade och billigare lösningar... men det är ju lite synd om dem, de verkar ju vara pigga unga pojkar o flickor så vi kanske ska titta på ett annat håll istället"
 
  • Gilla
  • Haha
gmogmo och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ska elsäkerhetsverket ta hänsyn till att företaget konkar? "Tja, enligt vad samlad kunskap säger så ÄR den här apparaten inte säker, tillverkaren har ljugit om vad de byggt ihop och dolt förenklade och billigare lösningar... men det är ju lite synd om dem, de verkar ju vara pigga unga pojkar o flickor så vi kanske ska titta på ett annat håll istället"
Jo vem vet.... de har sålt 580000 exemplar och inga inrapporterade skador.
Fanns det felstatistik så var det en annan sak.
Så den stora frågan är risk/nytta/konsekvens?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Så deras ”nya teknologi” är mest överdrifter, att de snålat på material, komponenter och själva konstruktionen? :thinking:
Har de låtit testa laddboxen (SEMKO etc) eller bara intygat CE själva?

Nja, jag vet väl ungefär vad som behövs i en laddbox. Den är bara ett smart uttag med lite säkerhetsfunktioner som talar om för bilen hur mycket laddström bilen får lov att dra.
Jag skulle säga att de sparat in en hel del jämfört med de andra "stora" boxarna som baseras på en seperat kontaktor, osv. Både kostnadsmässigt och materialmässigt.
Sen är det jäkligt klantigt att inte sett till att man inte haft på det torra med avseende på standarder.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet med boxarna om Easee konkar är väl vem som skall hantera webbtjänsten, om någon? Finns det någon som vill köpa på sig tjänsten och kunderna eller lämnas de helt vind för våg?
Tibber verkar ju ha köpt Wattys grejjer, så inte omöjligt att de tar över Easees med (ifall nu installerade boxar får vara kvar)
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Så deras ”nya teknologi” är mest överdrifter, att de snålat på material, komponenter och själva konstruktionen? :thinking:
Har de låtit testa laddboxen (SEMKO etc) eller bara intygat CE själva?

Nja, jag vet väl ungefär vad som behövs i en laddbox. Den är bara ett smart uttag med lite säkerhetsfunktioner som talar om för bilen hur mycket laddström bilen får lov att dra.
I denna artikel så förklaras väldigt enkelt vad som behövs för att få bilen att ladda:
- https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772

Utöver detta så skall man ha laddkabelsigenkänning (hur mycket ström tål kabeln) med kablar av Typ2, inte nödvändigt dock om man max stödjer 16A per fas. Man skall också ha separat jordfelsavkänning (eller JFB typB) som uppfyller kraven (jag har JFB typ2 i mitt hus). Samt att man skall uppfylla alla elsäkerhetskrav i allmänhet.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Från produktbladet [länk]
Easee tycker visst om att slira på sanningen. Zaptec väger 1.3kg och wallbox 1kg...
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo vem vet.... de har sålt 580000 exemplar och inga inrapporterade skador.
Fanns det felstatistik så var det en annan sak.
Så den stora frågan är risk/nytta/konsekvens?
Jag tror inte att någon hade haft framgång med liknande argumentation i tingsrätten om man sagt:

"Ja, jo jag körde 150 på motorvägen den 7 januari, men det har jag gjort varje dag i 40 år och jag har inte krockat så därför har jag ju retroaktivt visat att det inte var någon fara"

"Brottet" blir ju inte mindre allvarligt för att man upprepar det 580 000 gånger.
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag tror inte att någon hade haft framgång med liknande argumentation i tingsrätten om man sagt:

"Ja, jo jag körde 150 på motorvägen den 7 januari, men det har jag gjort varje dag i 40 år och jag har inte krockat så därför har jag ju retroaktivt visat att det inte var någon fara"

"Brottet" blir ju inte mindre allvarligt för att man upprepar det 580 000 gånger.
Jo det finns mycket här i världen som inte är perfekt och det fungerar ändå.
Så för den här laddaren ser jag egentligen bara en fråga, är den elsäker eller ej oavsett bristerna?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
P paralun skrev:
För mig förefaller det mer som ett gäng yngre välutbildade människor med nytänkade som slåss mot gamla väderkvarnar. Flera har sin bakgrund i Zaptec.

En bra bild på gänget i "situation room" från i går kväll.
[länk]
Jag delar den bilden tills jag vet vilka tester som fallerat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.