Müssli Müssli skrev:
Det heter väl Europastandard och har inget med EU att göra? (Jag kan ha fel.)
Japp. Ofta är de i stort sett identiska med iec standarden.
Müssli Müssli skrev:
Det heter väl Europastandard och har inget med EU att göra? (Jag kan ha fel.)
Ja så är det. Men det finns ändå en massa avvikelser i EU länder. Och Korea, Japan Australien etc...
Otydligt av mig, jag vet....
 
R Ring skrev:
Japp. Ofta är de i stort sett identiska med iec standarden.

Ja så är det. Men det finns ändå en massa avvikelser i EU länder. Och Korea, Japan Australien etc...
Otydligt av mig, jag vet....
Jo, du har fel. Europastandard är i de flesta fall initerade av EU.

Harmonised Standards.
A harmonised standard is a European standard developed by a recognised European Standards Organisation: CEN, CENELEC, or ETSI. It is created following a request from the European Commission to one of these organisations. Manufacturers, other economic operators, or conformity assessment bodies can use harmonised standards to demonstrate that products, services, or processes comply with relevant EU legislation.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jo, du har fel. Europastandard är i de flesta fall initerade av EU.

Harmonised Standards.
A harmonised standard is a European standard developed by a recognised European Standards Organisation: CEN, CENELEC, or ETSI. It is created following a request from the European Commission to one of these organisations. Manufacturers, other economic operators, or conformity assessment bodies can use harmonised standards to demonstrate that products, services, or processes comply with relevant EU legislation.
CENELEC och ETSI är inte EU organisationer...
I detta fall har organisationen tagit en IEC standard och kört igenom den som EN. Det är ju nationella organisationer (som finnansieras av industrin) som är med i till exempel CENELEC.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
R Ring skrev:
CENELEC och ETSI är inte EU organisationer...
I detta fall har organisationen tagit en IEC standard och kört igenom den som EN. Det är ju nationella organisationer (som finnansieras av industrin) som är med i till exempel CENELEC.
Jo, men det är ju det jag visade på.

Sen så var det egentligen Mussli som jag vände mig till, som skrev att,
"Det heter väl Europastandard och har inget med EU att göra"

Det är riktigt att det är industrin som utformar själva standarden, men det är ochså EU som använder dessa t ex för att tillåta att en produkt får sättas på marknaden t ex.

Det finns också andra organisationer som t ex IPC som utformar standarder som normalt sett inte är tvingande, men i princip används så ändå.

Naturligtvis finns även drösvis med nationella standards som QSR, utfärdat av FDA. Som ingen utanför USA behöver följa, men gör det ändå, eftersom kunden kräver det.
 
Elsäkerhetsverket har meddelat att ett beslut kommer under nästa vecka.
 
  • Gilla
GK100 och 3 till
  • Laddar…
F Fredrik Sjödin skrev:
Elsäkerhetsverket har meddelat att ett beslut kommer under nästa vecka.
vad kan det här beslutet utmynna i? Står i begrepp att beställa laddbox i dagarna. Står mellan easee och zaptec go
 
  • Gilla
oge123
  • Laddar…
B berguv skrev:
vad kan det här beslutet utmynna i? Står i begrepp att beställa laddbox i dagarna. Står mellan easee och zaptec go
Allt mellan inget alls och att Easee måste återkalla alla sina laddboxar ungefär.
Vore jag du skulle jag avvakta en vecka och se vad de säger.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Allt mellan inget alls och att Easee måste återkalla alla sina laddboxar ungefär.
Vore jag du skulle jag avvakta en vecka och se vad de säger.
Har sett reklam från ett flertal små elfirmor som rear ut laddbox med montering av märke Easee till klart lägre pris än tidigare. Känns som att många vill tömma lagret innan beslutet kommer...

Ska bli klart intressant att se vad som händer! Undrar hur vanligt det är att en halv miljon produkter av värde ett antal tusenlappar riskerar att få återkallas på grund av slarv med CE deklarationen. Man undrar ju om det finns finansiella möjligheter för Easee att reda ut detta, eller om det blir konken direkt och sen uppstår något nytt ur askan.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ska bli klart intressant att se vad som händer! Undrar hur vanligt det är att en halv miljon produkter av värde ett antal tusenlappar riskerar att få återkallas på grund av slarv med CE deklarationen. Man undrar ju om det finns finansiella möjligheter för Easee att reda ut detta, eller om det blir konken direkt och sen uppstår något nytt ur askan.
I det läget lär det bli KK. Även om de skulle kunna skaka fram pengarna på något sätt så lär ju varumärket vara helt kört så ingen mening att offra pengar på att rädda det.
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har sett reklam från ett flertal små elfirmor som rear ut laddbox med montering av märke Easee till klart lägre pris än tidigare. Känns som att många vill tömma lagret innan beslutet kommer...

Ska bli klart intressant att se vad som händer! Undrar hur vanligt det är att en halv miljon produkter av värde ett antal tusenlappar riskerar att få återkallas på grund av slarv med CE deklarationen. Man undrar ju om det finns finansiella möjligheter för Easee att reda ut detta, eller om det blir konken direkt och sen uppstår något nytt ur askan.
zaptec då? Är de påverkade av detta?
 
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har sett reklam från ett flertal små elfirmor som rear ut laddbox med montering av märke Easee till klart lägre pris än tidigare. Känns som att många vill tömma lagret innan beslutet kommer...

Ska bli klart intressant att se vad som händer! Undrar hur vanligt det är att en halv miljon produkter av värde ett antal tusenlappar riskerar att få återkallas på grund av slarv med CE deklarationen. Man undrar ju om det finns finansiella möjligheter för Easee att reda ut detta, eller om det blir konken direkt och sen uppstår något nytt ur askan.
Jag har Googlat på det. Hittade faktiskt inte en enda som rear ut. Var har du sett det någonstans.
 
Mikael_L
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Undrar hur vanligt det är att en halv miljon produkter av värde ett antal tusenlappar riskerar att få återkallas på grund av slarv med CE deklarationen. Man undrar ju om det finns finansiella möjligheter för Easee att reda ut detta, eller om det blir konken direkt och sen uppstår något nytt ur askan.
Och lägg till att alla dessa dessutom är installerade av tredje part för ett antal tusenlappars kostnad, och måste även demonteras av elektriker.
Och som grädde på moset, så har de flesta installerats med ett statligt stöd som delbetalning.

Soppan har blivit mycket delikat... ;)
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och lägg till att alla dessa dessutom är installerade av tredje part för ett antal tusenlappars kostnad, och måste även demonteras av elektriker.
Och som grädde på moset, så har de flesta installerats med ett statligt stöd som delbetalning.

Soppan har blivit mycket delikat... ;)
Nja, det är nog en överdriven rädsla.
Det rullar hundratusentals bilar med felaktiga (och farliga) airbags på vägarna. Det finns ingen tvingande återkallning av dem. Några märken byter iofs ut dem om kunden begär det, men inte annars.
Är ju mycket allvarligare än att en tillverkare byggt en produkt som är mycket modernare än normer som inte uppdaterats på flera år.
 
Nissens
P paralun skrev:
Jo i Sverige....en liten perifer marknad i det stora hela.
Så jag tror mer på en "akademisk streber" eftersom jag stött på dessa orakel i mitt yrkesliv.
Du verkar ha något märkligt Sverigekomplex. Tror du att människor är mindre kompetenta för att de bor i ett mindre land? Med det resonemanget borde de klokaste bo i Ryssland, Indien o Kina etc…
Esv gör sitt jobb helt enkelt.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Nja, det är nog en överdriven rädsla.
Det rullar hundratusentals bilar med felaktiga (och farliga) airbags på vägarna. Det finns ingen tvingande återkallning av dem. Några märken byter iofs ut dem om kunden begär det, men inte annars.
Är ju mycket allvarligare än att en tillverkare byggt en produkt som är mycket modernare än normer som inte uppdaterats på flera år.
Menar du att de då bryter mot någon standard?

För det är det frågan handlar om, inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.