Tommty
av att läsa i brevet från elsäkerhetsverket så ligger focus mot JFB, främst mot avsaknaden av fysisk test och deklaration av funktion/utlösningsvillkor (exempelvis på en vanlig JFB så finns en tydlig testknapp samt att utlösningsvillkor finns skrivet på brytaren. Vilket easee inte visar tydligt.

För den som är intresserad hur Easee har gjort med sin JFB finns test här:

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
Tommty Tommty skrev:
av att läsa i brevet från elsäkerhetsverket så ligger focus mot JFB, främst mot avsaknaden av fysisk test och deklaration av funktion/utlösningsvillkor (exempelvis på en vanlig JFB så finns en tydlig testknapp samt att utlösningsvillkor finns skrivet på brytaren. Vilket easee inte visar tydligt.

För den som är intresserad hur Easee har gjort med sin JFB finns test här:
[media]
Tack för länken! (y)

Har också en Easee-box installerad utan extern jfb som så många andra så det känns tryggt att det trots allt verkar finnas en fullt fungerande sådan även om nu ESV inte är helt nöjda med hur den fungerar. Blev lite nojig först när jag snubblade på detta brev på FB första gången häromdagen..

Har köpt min genom Tibber och om det nu är så att den skulle få säljförbud/bli återkallad så räknar jag med att man har rätt goda grunder att få pengarna tillbaka på och häva köpet?

• Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
A ajn82 skrev:
Om man köpt en easse med installation av sin lokala installatör gissar jag att det är de som sitter i skiten om det blir en återkallelse?
Risk för konkurs för småfirmor som installerat många boxar?
Ingen fara, det ingår i timpenningen och det stora påslaget på produkterna :cool:

• Haha
  • Älska
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är värre än så…
Eftersom laddboxarna är beroende av Easees servrar(molnet) så lär alla deras laddboxar sluta fungera om Easee går i konkurs…

Vad gäller installationen så har jag också en jordfelsbrytare bakom, det känns extra bra nu. :)
Det finns en orsak till att jag inte köper produkter som är beroende av nätet. Något undantag iofs, men jag gör mig inte beroende av andra i onödan.

• Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jag som satt drösvis med Garoboxar känner mig rätt lugn, men min kollega som satt dessa norska boxar börjar bli lite svettig nu ;)
Hoppas det inte blir problem med dessa för din del, för Garos support är den sämsta på marknaden. Typ helt omöjligt att reklamera en produkt därifrån.

• Gilla
Stev87 och 2 till
  • Laddar…
Tommty
berisen berisen skrev:
Tack för länken! (y)

Har också en Easee-box installerad utan extern jfb som så många andra så det känns tryggt att det trots allt verkar finnas en fullt fungerande sådan även om nu ESV inte är helt nöjda med hur den fungerar. Blev lite nojig först när jag snubblade på detta brev på FB första gången häromdagen..
Ja, Enligt videon ovan så har onekligen Easee tänkt till både med säkerhet och funktion... kanske lite för mycket.

För som tidigare skrivet så är min tolkning att Elsäkerhetsverktet har hakat upp sig på just Jordfelsbrytaren och att de klassar den inte som en jordfelsbrytare vilket då resulterar i att laddaren inte uppfyller kraven (för det är ju då ingen jordfelsbrytare som är installerad....bara en brytare som bryter mot...ehm, jordfel)
berisen berisen skrev:
Har köpt min genom Tibber och om det nu är så att den skulle få säljförbud/bli återkallad så räknar jag med att man har rätt goda grunder att få pengarna tillbaka på och häva köpet?
Nja, så långt skulle jag inte dra det.

Trots hårda ord från elsäkerhetsverket brukar resultatet bli lite mindre...hårt. Lite som politik.

Om felet är Jordfelsbrytaren och den döms ut att ej uppfylla kraven som en jordfelsbrytare skall ha så kan lösningen vara olika. Exempelvis att Easee/återföräljaren behöver eftermontera en separat JFB, då är problemet löst. Kan också vara återkallelse av produkten såklart, men jag ser det personligen som en obefintlig chans. Men som sagt, bara min gissning.

Sedan kan Elsäkerhetsverket inte tvinga en redan såld produkt att den ska återkallas, de kan enbart tvinga att produkten ej får säljas. Således kommer vi tillbaka till reklamationsbiten ovan om kunder ej vill ha kvar den.

Sista delen kan givetvis också vara att Easee uppfyller kraven och tolkningen Elsäkerhetsverket har gjort på vad för funktion en Jordfelsbrytare ska ha är felaktig, således händer ingenting och allt fortsätter som vanligt.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
S
Läste igen vad ESV skriver. Och problemet är ju som sagt att de inte har en jordfelsbrytare enligt en harmoniserad standard. Föreskriver standarden något måste man följa det för att uppfylla kraven för ce märkning. Däremot har de jordfelsövervakning på något annat sätt, så troligen är den rätt säker ändå.
Sen förekommer ju problem med isolationsspänning och Emc-immunitet vilket gör att det blir lite mer än att sätta en jfb före.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Hoppas det inte blir problem med dessa för din del, för Garos support är den sämsta på marknaden. Typ helt omöjligt att reklamera en produkt därifrån.
Nja du jag har behövt reklamera 1 box pga trasigt bottenkort. Snabbt ordnat, kunden fick sin nya box 3 dagar senare. Helt okej för mig och för kunden.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nja du jag har behövt reklamera 1 box pga trasigt bottenkort. Snabbt ordnat, kunden fick sin nya box 3 dagar senare. Helt okej för mig och för kunden.
I närtid?

Jag har behövt reklamera flera stycken och det har inte varit smärtfritt. Har en pågående reklamation där 2 av 3 boxar inte fungerar och har inte gjort på över en månad. Garo har inte ens konstaterat vad som är fel än.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
I närtid?

Jag har behövt reklamera flera stycken och det har inte varit smärtfritt. Har en pågående reklamation där 2 av 3 boxar inte fungerar och har inte gjort på över en månad. Garo har inte ens konstaterat vad som är fel än.
1 år sedan.

Nissens
Tommty Tommty skrev:
Ja, Enligt videon ovan så har onekligen Easee tänkt till både med säkerhet och funktion... kanske lite för mycket.

För som tidigare skrivet så är min tolkning att Elsäkerhetsverktet har hakat upp sig på just Jordfelsbrytaren och att de klassar den inte som en jordfelsbrytare vilket då resulterar i att laddaren inte uppfyller kraven (för det är ju då ingen jordfelsbrytare som är installerad....bara en brytare som bryter mot...ehm, jordfel)

Nja, så långt skulle jag inte dra det.

Trots hårda ord från elsäkerhetsverket brukar resultatet bli lite mindre...hårt. Lite som politik.

Om felet är Jordfelsbrytaren och den döms ut att ej uppfylla kraven som en jordfelsbrytare skall ha så kan lösningen vara olika. Exempelvis att Easee/återföräljaren behöver eftermontera en separat JFB, då är problemet löst. Kan också vara återkallelse av produkten såklart, men jag ser det personligen som en obefintlig chans. Men som sagt, bara min gissning.

Sedan kan Elsäkerhetsverket inte tvinga en redan såld produkt att den ska återkallas, de kan enbart tvinga att produkten ej får säljas. Således kommer vi tillbaka till reklamationsbiten ovan om kunder ej vill ha kvar den.

Sista delen kan givetvis också vara att Easee uppfyller kraven och tolkningen Elsäkerhetsverket har gjort på vad för funktion en Jordfelsbrytare ska ha är felaktig, således händer ingenting och allt fortsätter som vanligt.
Jaha, och emc problemet då? Och isolationsdspänningsfelet?
Och brytaren som inte bryter trepoligt?
Hjälper en JFB mot de problemen också?

Med 550 000 laddboxar ute på marknaden kan detta bli riktigt besvärligt för Easee…

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns en orsak till att jag inte köper produkter som är beroende av nätet. Något undantag iofs, men jag gör mig inte beroende av andra i onödan.
Jadu, det är ju bra om det går, men det mesta kräver nätuppkoppling idag. Vilken laddbox använder inte någon app tex?

• Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
Nissens
berisen berisen skrev:
Tack för länken! (y)

Hur vet du att JFB fungerar när du inte kan testa den?
Och JFB:n är bara ett av flera problem…

Nissens Nissens skrev:
Hur vet du att JFB fungerar när du inte kan testa den?
Och JFB:n är bara ett av flera problem…
Det vet jag ju inte egentligen men enligt testerna ovan så verkar den ju göra det så man får väl lita på det. Skulle det här ha varit ett jätteproblem så skulle man läst om det från någon av alla 600 tusen boxar som sålts tänker jag men vi får väl se hur det hela slutar. :seenoevil:

Kör på som vanligt så länge, den fungerar trots allt helt perfekt och hela integrationen med Tibber är spot on så ingenting att klaga på där men skulle det visa sig att det inte finns en fungerande JFB är det såklart en annan historia..

Tommty
Nissens Nissens skrev:
Jaha, och emc problemet då? Och isolationsdspänningsfelet?
Och brytaren som inte bryter trepoligt?
Hjälper en JFB mot de problemen också?

Med 550 000 laddboxar ute på marknaden kan detta bli riktigt besvärligt för Easee…
Kan betyda vad som helst, allt beror på hur de har utfört testet. Har de utfört testet på felaktiga grunder eller mot andra standarder som inte produkten skall testas mot så kommer vilken produkt som helst att bli underkänd.

Men det är i dagsläget bara ESV och Easee som vet hur själva testet har utförts. Samt hur Easee har valt att certifiera sin produkt innan den sattes på marknaden.

Dokumentet är bara ett vanligt standard dokument som ESV skickar ut till tillverkaren eller importören när de är osäkra över ett test de själva har initierat eller som de har fått en anmälan på (från en privatperson eller ett företag)

Men det låter som du är säker på din sak, isåfall skulle jag rekommendera att köpa aktier i Zaptec.

Själv kommer jag avvakta tills ett beslut kommer och fortsätta ladda min bil med Easee.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.