Nissens Nissens skrev:
Ok, men så fort de har strul med sina servrar så funkar ju inte laddboxen. Easee appen lär ju försvinna också.. och att gå ner från 16A till 8A funkar inte för mig, det dubblar laddtiden…

Jag tänkte precis köpa en andra Easee, men det blir nog Zaptec istället.
Hm, har aldrig haft problem med att den inte laddar... Har du lastbalansere från dem med?

Men nä, 8a är klent.

Nissens
H hapazard skrev:
Hm, har aldrig haft problem med att den inte laddar... Har du lastbalansere från dem med?

Men nä, 8a är klent.
Ja, jag har pulse, men den funkar tydligen med Zaptek också.
Jo, schemaprogrammering går tex inte att ändra om Easees servrar krånglar… det har jag upplevt.

Nissens Nissens skrev:
Ja, jag har pulse, men den funkar tydligen med Zaptek också.
Jo, schemaprogrammering går tex inte att ändra om Easees servrar krånglar… det har jag upplevt.
Ok, mitt schema styrs via Enegic så kanske förklarar skillnaden.

Nissens Nissens skrev:
Kanske läge att väcka liv i denna tråden igen. Easee har tydligen fuskat med sin laddbox och har fått riktigt stora problem med elsäkerhetsverket.

Eventuellt kommer de att bli tvingade att återkalla samtliga laddboxar…
De har fått frågor av Elsäkerhetsverket som besvarats vilket i princip alla elektriska produkter i Sverige får.
Nedan är delar av ett mail jag fått från en av deras återförsäljare:
Easee har mottagit frågor från elsäkerhetsverket, vilket är normalt för alla tillverkare av elektriska produkter som säljs i Sverige. Easee besvarar dessa frågor och har ingen påverkan avseende produkternas fortsatta försäljning på svenska marknaden.
Det förekommer falska påståenden i Norge om att det redan är säljstopp i Sverige för Easee vilket inte stämmer. Easee dementerar här:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...bMw&utm_content=244365899&utm_source=hs_email

Bullshit-mätaren ger visst utslag av det där svaret. Easee är inte noterat på någon börs, så det går inte att se någon marknadsreaktion, men vore intressant om någon med branschkunskap har lust att killgissa om risken att det blir säljförbud, och varför.

Det är ju ganska många standarder ESV menar att Easee inte uppfyller.

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Det är den enda laddaren jag installerar idag så jag hoppas verkligen det bara är illvilliga rykten. Om så är fallet lär det ända skada deras rykte och om det stämmer så blir det riktigt jobbigt för Easee.
Vi får vänta och se helt enkelt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S
Om det som står i utlåtandet från ESV stämmer är det grova felsteg! ESV begär in dokumentation från tillverkarens tekniska fil och uppenbarligen har de en lvd granskning som inte är godkänd och ESV bedömer att de inte har godkänd jfb inkluderad. Det är standard practice, men det förutsätter ju att man har sitt på det torra... Mtp vilken het marknad laddboxar är så förvånar det inte det minsta om det tas vissa genvägar.

• Gilla
Johan Nilsson76 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Müssli Müssli skrev:
De har fått frågor av Elsäkerhetsverket som besvarats vilket i princip alla elektriska produkter i Sverige får.
Nedan är delar av ett mail jag fått från en av deras återförsäljare:

Det förekommer falska påståenden i Norge om att det redan är säljstopp i Sverige för Easee vilket inte stämmer. Easee dementerar här:
[länk]
Du kan ju börja med att läsa Elsäkerhetsverkets brev i tråden. Det är grova fel på Easee laddarna. De uppfyller inte standarderna de själva påstår att de uppgfyller. Jag tror nog att elsäkerhetsverket vet vad de gör.

Easee har stora problem och till exempel är många Easee laddboxar installerade utan extern JFB eftersom Easee påstått att de har en inbyggd. Vilket nu ESV inte godkänner. De kan alltså orsaka bränder… enligt ESV.

Nissens Nissens skrev:
Du kan ju börja med att läsa Elsäkerhetsverkets brev i tråden. Det är grova fel på Easee laddarna. De uppfyller inte standarderna de själva påstår att de uppgfyller. Jag tror nog att elsäkerhetsverket vet vad de gör.

Easee har stora problem och till exempel är många Easee laddboxar installerade utan extern JFB eftersom Easee påstått att de har en inbyggd. Vilket nu ESV inte godkänner. De kan alltså orsaka bränder… enligt ESV.
Överhörde lite diskussioner på elbilsexpo där en ÅF hävdade att Easee klarade allt och att det inte var några problem med jfb test då det finns i appen och återställs automatiskt om du startar om laddning.

Det skall bli intressant att se vad de kommer fram till!

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
S
R Robert-san01 skrev:
Överhörde lite diskussioner på elbilsexpo där en ÅF hävdade att Easee klarade allt och att det inte var några problem med jfb test då det finns i appen och återställs automatiskt om du startar om laddning.

Det skall bli intressant att se vad de kommer fram till!
Tills ESV säger ok så lär det mesta vara rykten och lösa diskussioner...
Det kan vara så att nån specifik standard kräver fysisk tesknapp på jfb.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
S swirve skrev:
Tills ESV säger ok så lär det mesta vara rykten och lösa diskussioner...
Det kan vara så att nån specifik standard kräver fysisk tesknapp på jfb.
Exakt så jag också tänker. Vad Easee tycker är rätt orelevant om inte ESV håller med.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
S
Ingen som har en easee som kan öppna och fota lite högupplösta bilder?! Vore intressant att se vad de har i boxen och om jordfelsbrytare är obefintlig eller "bara" saknar formkraven?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S swirve skrev:
Ingen som har en easee som kan öppna och fota lite högupplösta bilder?! Vore intressant att se vad de har i boxen och om jordfelsbrytare är obefintlig eller "bara" saknar formkraven?
Jag som satt drösvis med Garoboxar känner mig rätt lugn, men min kollega som satt dessa norska boxar börjar bli lite svettig nu ;)

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Om man köpt en easse med installation av sin lokala installatör gissar jag att det är de som sitter i skiten om det blir en återkallelse?
Risk för konkurs för småfirmor som installerat många boxar?

Det känns som att de kan lösa en del genom att sätta tydliga krav på installationen.
Men att den inte klarar immunitet blir knepigare.

Edit! Easee verkar hävda att den har inbyggd JFB för både AC och DC.
Undrar vad det är ESV hakat upp sig på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.