Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker svaret var bättre och intressantare än ett ja eller nej. Och alls inget politikersvar, utan fördjupande snarare än undvikande.

Att någon kommer på en potentiellt bättre lösning än dem reglerna tillåter är inget extremt ovanligt och kan leda till bra regelförändringar – eller omtolkningar av reglerna om myndigheten läst dem för snävt.
Ja, men argumentet att många inte testar sina JFB är irrelevant.
Jag testar inte speciellt ofta heller, men det händer.

Nyligen upptäckte jag att JFB:n i en ”byggcentral” jag har slutat fungerade när jag testade. Hade den inte haft en fysisk testknapp så hade jag sannolikt inte testat.

Såå, det är standarden som gäller tills den ändras, man kan liksom inte förutsätta att den ändras i framtiden och då strunta i den som finns…
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Vad du krånglar till det. TV har jag inbyggd i TVn (Android TV) och varför behöver du byta fiberbox (som redan nämnts nyss)? Och även om du inte vill byta så skall du ringa och kräva nyteckningspriser ändå, annars säger du upp avtalet. Då hamnar du hos uppsägningsavdelningen och de erbjuder dig nyteckningspris ändå...

Och rörande laddbox så finns det flera som erbjuder lokala APIer.
Bra tips angående nyteckningspris!
Jag höll på att byta internetleverantör nyligen, och enligt den nya leverantören var jag tvungen att byta fiberboxen. De lär ju veta vad de pratar om.

Vad gäller TV-boxen så har jag en sådan jag kan hoppa över reklamen med, och den fina funktionen vill jag inte förlora. Jag har också android-tv, men skippar gärna reklamen…
 
Redigerat:
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Garos nya boxar skulle jag rekommendera att ta en titt på. De har gjort om sina boxar helt och har trådlös lastbalansering som inte är beroende av internet eller någon molntjänst.

Även konstruerade för att husägaren skall kunna byta själv och inte behöva hjälp av en elektriker om den går sönder.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens
R Robert-san01 skrev:
Garos nya boxar skulle jag rekommendera att ta en titt på. De har gjort om sina boxar helt ok har trådlös lastbalansering som inte är beroende av internet eller någon molntjänst.

Även konstruerade för att husägaren skall kunna byta själv och inte behöva hjälp av en elektriker om den går sönder.
Hur styr man dem om man inte använder internet?
 
richardtenggren
Nissens Nissens skrev:
Hur styr man dem om man inte använder internet?
Det står väl ändå bara "beroende av" i Roberts text?
 
Nissens
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det står väl ändå bara "beroende av" i Roberts text?
Ja, men en laddbox som inte går att styra är ju inte speciellt kul. Eller?
 
richardtenggren
Nissens Nissens skrev:
Ja, men en laddbox som inte går att styra är ju inte speciellt kul. Eller?
Tror det var underförstått att den går styra utan inblandning av molntjänst eller internet, men kommunikationen kan ju ske lokalt via tex wifi, bluetooth eller lan.
 
  • Gilla
ARJU och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hur styr man dem om man inte använder internet?
Den har direkt koppling mellan mätare och boxar via radiolänk och de har mesh funktion om man har flera boxar.

Du kan naturligtvis koppla upp dem mot nätet med det är inget måste för att lastbalanseringen skall fungera.

Det funkar även du ex har boxen på garaget och inkommande servis är på huset och det inte är rimligt att gräva ny kabel mellan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Nissens
R Robert-san01 skrev:
Den har direkt koppling mellan mätare och boxar via radiolänk och de har mesh funktion om man har flera boxar.

Du kan naturligtvis koppla upp dem mot nätet med det är inget måste för att lastbalanseringen skall fungera.

Det funkar även du ex har boxen på garaget och inkommande servis är på huset och det inte är rimligt att gräva ny kabel mellan.
Ok, men har den display etc. Då? För appar är ju också beroende av nätet och leverantören. Försvinner leverantören så försvinner appen också med tiden… vilket problemet kan bli med Easee om de inte löser sina problem.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Nissens
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tror det var underförstått att den går styra utan inblandning av molntjänst eller internet, men kommunikationen kan ju ske lokalt via tex wifi, bluetooth eller lan.
Jo men med vad? App på mobilen går ju bort…
 
Nissens Nissens skrev:
Ok, men har den display etc. så? För appar är ju också beroende av nätet och leverantören. Försvinner leverantören så försvinner appen också med tiden… vilket problemet kan bli med Easee om de inte löser sina problem.
Du kan ansluta till den lokalt också.

Det är också därför den är intressant, för att den inte har lastbalanseringen i eller via molnet.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
Nissens
R Robert-san01 skrev:
Du kan ansluta till den lokalt också.

Det är också därför den är intressant, för att den inte har lastbalanseringen i eller via molnet.
Det låter ju bra, hur styr man boxen?
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, men en laddbox som inte går att styra är ju inte speciellt kul. Eller?
Det går väl att slå av den med en plejd? Deras app kommer aldrig att försvinna har jag hört.
 
  • Haha
  • Gilla
David Wallin och 10 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag tänkte precis köpa en andra Easee, men det blir nog Zaptec istället.
Lärdomen från att ha haft en laddbox som slutar fungera bra när dess molntjänst strular, borde vara att köpa en molntjänstfri laddbox, inte en till laddbox med molntjänst (som kan strula). Molntjänster kan leverera mervärde i en del fall, som kraftfull dataanalys men det som krävs för att styra en laddbox är verkligen på en miniräknarnivå.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det låter ju bra, hur styr man boxen?
Vill du nyttja de avancerade funktionerna som styrning mot Nordpol mm måste den ha uppkoppling. Annars har den lysdioder på fronten som indikerar precis som Easee och Zaptec.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.