O Opz99 skrev:
har en Fibaro multisensor, men det är kostant strul med rörelsesensorn (alltid på, eller blir alltid på efter någon timme efter omstart). Finns mängder med trådar på nätet som beskriver samma sak.

Läst att även aeotec multisensor kan ha samma problem. Skulle iofs kunna köpa den och testa (och hålla reda på kvittot till skillnad från när jag köpte Fibaro..). Den kan man köra på USB ström, och ska enligt vissa trådar gör att den funkar bättre.

Finns det någon z-wave rörelsesensor som faktiskt funkar? Har dessvärre inget kvitto kvar, annars hade den åkt tillbaka.
De enda rörelsesensorer som alltid fungerat för mig är faktiskt Philips Hue-sensorer. (dock ej z-wave)

O Opz99 skrev:
har en Fibaro multisensor, men det är kostant strul med rörelsesensorn (alltid på, eller blir alltid på efter någon timme efter omstart). Finns mängder med trådar på nätet som beskriver samma sak.

Läst att även aeotec multisensor kan ha samma problem. Skulle iofs kunna köpa den och testa (och hålla reda på kvittot till skillnad från när jag köpte Fibaro..). Den kan man köra på USB ström, och ska enligt vissa trådar gör att den funkar bättre.

Finns det någon z-wave rörelsesensor som faktiskt funkar? Har dessvärre inget kvitto kvar, annars hade den åkt tillbaka.
Man måste ställa in dem efter situationen där de sitter. Jag ha 11 st. som jag haft mellan 3 tiil 4 år. De fungerar utmärkt med Domoticz i vart fall. Men man måste oftast minska känsligheten för både rörelse och skakningar. Har även 5 st. Aeotec. De fungerar lika bra men även de måste konfigureras för att fungera bra och det är lite jobb innan man får dem att fungera som tänkt.
Alla 16 ingår i mitt larm, som är kopplat till Safeland, och de har fungerat utmärkt i 3 år. Inga falsklarm utöver de som vi åstadkommit själva genom glömska. Mycket nöjd.
//Henry

Jag letar efter en z-Wave utomhus rörelsedeckare, den enda jag hittar är Nexa SP816, som förövrigt verkar vara samma som Everspring, Tyvärr verkar den inte vara kompatibel med min Vera:(
Så, finns det nåt annat att välja?

K Keld skrev:
Jag letar efter en z-Wave utomhus rörelsedeckare, den enda jag hittar är Nexa SP816, som förövrigt verkar vara samma som Everspring, Tyvärr verkar den inte vara kompatibel med min Vera:(
Så, finns det nåt annat att välja?
Varför inte en vanlig utomhus rörelsevakt. typ Steinel, för 230 V och koppla den till reläingång på en vanlig Fibaro eller Qubino puck?
Jag har 3 st. sådana igång på min Domoticz och de fungerar mycket bra.
https://www.bauhaus.se/belysning/tillbehor-belysning/skymningsrelaer-rorelsesensorer
https://www.zwavesverige.se/strombrytare/qubino-insatsbrytare-1-rela-1x2-3kw-energimatning-gen-5
https://www.zwavesverige.se/strombrytare/fibaro-single-switch-2-insatsbrytare-1-rela-1x1-8kw-gen-5.
//Henry

Tyvärr finns ingen 230 där deckarna finns, idag kör jag med 3 Nexa 433 MHz via en,rfxtrx433, men minst en av dom måste bytas pga räckviddsproblem.
Jag funderar på att chansa på Nexan ändå, enligt nåt forum skall det gå att ställa vissa parametrar, så att det skall funka

X
hek hek skrev:
Byggde ikväll ihop styrningen till vår nya "smarta" ventilation.

Bakgrund
Drog en ny imkanal när köket byggdes för några år sedan och på taket sitter numera två fläktmotorer, en för frånluft (toaletter/tvättstuga/kök) och den andra är dedicerad till köksfläkten. Har aldrig varit riktigt nöjd med "draget" från köksfläkten eftersom den får kämpa mot frånluften som drar ut luft på andra ställen i huset. Dessutom blir det lite fuktigt i badrummet efter vi duschar då frånluften hela tiden går med konstant hastighet.

Ingredienser
Transformatorn som satt i vår gamla Alliance-fläkt (5-stegs).
3 nyinköpta reläer.
En gammal switchad transformator (100-230VAC -> 12VDC) som jag hittade i en låda som ger 12 v när köksfläkten slås på.
Fibaro 2x1,5kW
Fuktsensor - Everspring ST814

Funktionalitet
Tanken är att när vi är hemma (Disarmed, Arm-home) skall frånluften gå i "normalläge".
Larmas vi på huset (borta) på går fläkten ner i lågvarv.
Triggar en fuktsensor på toaletten går frånluften upp på högvarv tills fuktkvoten gått ner.
Och slutligen, sätter vi igång köksfläkten stängs ventilationen av helt!

Och här följer lite bilder på skönheten.
[bild]

[bild]

[bild]
hek hek skrev:
Byggde ikväll ihop styrningen till vår nya "smarta" ventilation.

Bakgrund
Drog en ny imkanal när köket byggdes för några år sedan och på taket sitter numera två fläktmotorer, en för frånluft (toaletter/tvättstuga/kök) och den andra är dedicerad till köksfläkten. Har aldrig varit riktigt nöjd med "draget" från köksfläkten eftersom den får kämpa mot frånluften som drar ut luft på andra ställen i huset. Dessutom blir det lite fuktigt i badrummet efter vi duschar då frånluften hela tiden går med konstant hastighet.

Ingredienser
Transformatorn som satt i vår gamla Alliance-fläkt (5-stegs).
3 nyinköpta reläer.
En gammal switchad transformator (100-230VAC -> 12VDC) som jag hittade i en låda som ger 12 v när köksfläkten slås på.
Fibaro 2x1,5kW
Fuktsensor - Everspring ST814

Funktionalitet
Tanken är att när vi är hemma (Disarmed, Arm-home) skall frånluften gå i "normalläge".
Larmas vi på huset (borta) på går fläkten ner i lågvarv.
Triggar en fuktsensor på toaletten går frånluften upp på högvarv tills fuktkvoten gått ner.
Och slutligen, sätter vi igång köksfläkten stängs ventilationen av helt!

Och här följer lite bilder på skönheten.
[bild]

[bild]

[bild]
Mycket intressant! Har du kopplingsschema på hur du kopplade reläna med trafo o fibaro? Hur får du 4 olika lägen? Är det
O1/O2 av så är fläkten av, O1/O2 på/av t.ex. 100v, O1/O2 av/på 150v, O1/O2 på/på 230v?

X
hek hek skrev:
Här är elschemat:
[länk]
Tack så mycket! Är lite novis på detta , hur styr du med O1 O2 för att få ut olika spänningar till frånluftsfläkten?
Vart får man tag på reläerna LY2 230VAC och LY1?

Redigerat:
Transformatorn som satt i vår gamla alliance-fläkt hade flera olika lindningar. O1/O2 styr via reläerna in en spänning på de olika ingånarna i transformatorn. Blir lite som binärkoding av O1/O2:

0 0 = Avstängd
0 1 = Lågt läge (lindning (80V)
1 0 = Mellan (lindning 100V)
1 1 = Max (lindning 145V)

Ventilationsstyrningen har rullat i 7 år nu utan några problem.

Numera har all automation här hemma flyttat till NodeRED och en gammal VeraEdge tar bara hand om z-wave trafiken som skickas vidare med MQTT.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
X
hek hek skrev:
Transformatorn som satt i vår gamla alliance-fläkt hade flera olika lindningar. O1/O2 styr via reläerna in en spänning på de olika ingånarna i transformatorn. Blir lite som binärkoding av O1/O2:

0 0 = Avstängd
0 1 = Lågt läge (lindning (80V)
1 0 = Mellan (lindning 100V)
1 1 = Max (lindning 145V)

Ventilationsstyrningen har rullat i 7 år nu utan några problem.

Numera har all automation här hemma flyttat till NodeRED och en gammal VeraEdge tar bara hand om z-wave trafiken som skickas vidare med MQTT.
Verkligen häftigt.
Så om jag förstår det rätt så med min modifikation nedan så får man följande beteende på frånluftsfläkten med O1/O2 kombinationerna:
O1 O2 Frånluftsfläkt
0 0 80V
0 1 100V
1 0 145V
1 1 230V
Elritning för styrning av frånluftsventilationsfläkt med olika spänningsnivåer via reläer och transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag styr nämligen nu min FTX med ett flerstegsvred 0-1-2-3 där 0 är avstängda fläktar, 1 är 110V, 2 är 155V, och 3 är 210V (har en trafo där man kan plocka ut mellan typ 80-230V i typ 8 olika steg.
Vart får man tag på Relä LY2 230VAC och LY1 230VAC?
Jag har Telldus Tellstick NET v2, funkar Fibaro relä switchen med den, eller finns det andra som man kan använda?

Redigerat:
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag köpte reläerna (och basen) på elnu.se. Men siten verkar inte vara uppe längre. Antar att du hittar på Elfa.

X
hek hek skrev:
Jag köpte reläerna (och basen) på elnu.se. Men siten verkar inte vara uppe längre. Antar att du hittar på Elfa.
LY2 verkar finnas på Elfa:
https://www.elfa.se/sv/industrirela...dustrial-automation-ly2-220-240vac/p/13712076
https://www.elfa.se/sv/relaesockel-...omron-industrial-automation-ptf08a/p/13714268
rätt? men hittar inte motsvarande LY1
Hittar inte Fibaro med 2x2.5kw, bara med 2x1.5kw:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3106284
Elkopplingsschema för en dubbelströmbrytare med anslutningar och förklarande noter.
Skapa konto

Finns det alternativ, Nexa, Telldus? Skulle t.ex. denna kunna funka:
https://nexa.se/smarta-hem/systemnexa/inbyggnadsmottagare/wmr3000
Schematisk bild av en elritning med kopplingar för dubbla reläer och laster.
Skapa konto

Vad har du ritat elritningen i för program förresten? Finns det något enkelt gratis som man kan använda?

Redigerat:
  • Gilla
Frasier
  • Laddar…
Du kan ju köpa två LY2 (och bara använda en av polerna).
Vilken fibaro du väljer spelar ju mindre roll eftersom den bara styr reläerna och inte fläktmotorn.

Ritat i circuitlab. Här är en länk till min ritning:
https://www.circuitlab.com/circuit/29dz89/flaktsystem/

• Gilla
Xious och 1 till
  • Laddar…
X
hek hek skrev:
Vilken fibaro du väljer spelar ju mindre roll eftersom den bara styr reläerna och inte fläktmotorn.

[länk]
Tack så mycket! Så effekten 2x1.5w
hek hek skrev:

[länk]
Tack så mycket för hjälpen!
Kladdade ner lite på paper hur jag tror det borde kunna funka för mig. Ser det bra ut? Också bifogat kopplingsschemat för min FTX, brytaren för fläktarna går ju nu till Blå (N) på respective fläkt, så jag antar att jag ska koppla in den utstyrda signalen från reläerna till Blå (N) på respective fläkt? Låter det vettigt?

Såg att kjell & company också har reläer, är denna likvärdig med LY2?:
https://www.kjell.com/se/produkter/...laer/2-poligt-rela-240-v-ac-10-a-250-v-p36101
är ju också 10A 240VAC

Kjell & company har ju också 4-polig:
https://www.kjell.com/se/produkter/...elaer/4-poligt-rela-240-v-ac-3-a-250-v-p36179
Men det är "bara" 3A 240VAC, är det inte tillräckligt?

• Handritat kopplingsschema med transformator, reläer och fläktanslutningar för hemmabruk.
    Skapa konto
  • Handritat kopplingsschema för FTX-system med markeringar och anteckningar.
    Skapa konto
X
Var hittar man en sådan kopplingslåda? Eller vad det nu heter

• Öppen kopplingslåda med elektriska komponenter och koppartrådar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.