Nyfniken skrev:
Det finns såvitt jag vet ingen som klarar 500 W. Vad är det för lampa du har?!
Aeon specar 500W (600W) i sina datablad. Men som sagt, skulle inte tro att det funkar att ta ut så mycket i en vanlig plastdosa.
 
Redigerat:
perka99 skrev:
Har 4 st By Rydens Float [länk] som jag idag dimrar med en Eltako dosdimmer på 400W
Då har du två problem - först ska du hitta en dimmer som funkar med din trafo (bakkant/framkant osv). Skulle tro att det kokar ner till Qubino, som inte har effekten.

Säkrast, oavsett, vilken dosdimmer du väljer, är om du kan dela på två (om du har plats för detta någonstans!), och göra en direktassociation.
 
Någon som är fena på grafer i DataMine och som vill dela med sig av dessa? Är framförallt på jakt efter något snyggt till el-förbrukningen. Något i still med det HEK publicerade i ett tidigare inlägg.
 
Tänkte koppla in en Fibaro Universal binary sensor till mitt larm för att kunna få status om det är larmat eller om larmet går. Men jag får det inte att fungera.
Tanken är att koppla Fibaros IN1 och IN2 mot larmets utgångar PGX resp PGY.
Jag matar Fibaro med larmets U+ och GND.
Blir lite konfunderad när det står i larm-manualen att PGX/Y sluts mot larmets GND med max 12V. Matningen från U+ är 13.8V. Kan detta spela roll?
Hur gör jag en enkel mätning för att dubbelkolla att larmutgångarna är rätt?

Om jag för kablarna från Fibaros IN1 och IN2 till GND så ändras statusen så det verkar som Fibaron fungerar som den skall.

Någon som kan svara på om Fibaros bägge GND-kontakter? Har jag förstått det rätt om en GND är till för IN1/IN2, medans den andra GND är till för temp-mätarna?


Visa bilaga Larm-instruktion.bmp
Visa bilaga Fibaro-universal-sensor.bmp
 
markis skrev:
Tänkte koppla in en Fibaro Universal binary sensor till mitt larm för att kunna få status om det är larmat eller om larmet går. Men jag får det inte att fungera.
Tanken är att koppla Fibaros IN1 och IN2 mot larmets utgångar PGX resp PGY.
Jag matar Fibaro med larmets U+ och GND.
Blir lite konfunderad när det står i larm-manualen att PGX/Y sluts mot larmets GND med max 12V. Matningen från U+ är 13.8V. Kan detta spela roll?
Hur gör jag en enkel mätning för att dubbelkolla att larmutgångarna är rätt?

Om jag för kablarna från Fibaros IN1 och IN2 till GND så ändras statusen så det verkar som Fibaron fungerar som den skall.

Någon som kan svara på om Fibaros bägge GND-kontakter? Har jag förstått det rätt om en GND är till för IN1/IN2, medans den andra GND är till för temp-mätarna?


[bifogad fil]
[bifogad fil]
Det verkar som du tänkt rätt. Den ena GND på fibaron är ju för spänningsmatningen och den andra för ingångarna. Gissar att de är hopkopplade i fibros, men i ditt case kopplar du i vilket fall ihop dem.
 
Hejsan! Håller på att lägga en beställning på lite Z-wave grejor. Men jag undrar vad man ska använda för dimmer som jag ha bakom mina kronbrytare, eftersom fibaros inte är godkända längre.
Några tips?
 
Qubino.
 
Tack Nyfniken
Glömde skriva till leddriver för framkantsdimmer. :) Men kom på nu att jag måste ändå bytta leddrivers då jag har "push" styrning på dessa nu. Det lär ju inte fungera om jag har fattat allt rätt :)
 
Qubino, jag har dem till mina LED-drivers från Design Light!
 
Qubino är den enda av de stora som är bakkant.
 
Även jag behöver en dimmer till mina tilltänkta spotlights. Är det Qubino som gäller även om man har Hide-a-lite-spots och deras driver?
 
qubino ska funka till både fram och bakkants trafo. tänk bara på hur mycket LED du har i Watt då det är effekten för glödljus de skriver ut.
 
Henke-el skrev:
qubino ska funka till både fram och bakkants trafo. tänk bara på hur mycket LED du har i Watt då det är effekten för glödljus de skriver ut.
Hur menar du? Jag kommer att ha 5-6 st 8W led i badrummet. Så 40-48W. Eller ska man räkna på något annat sätt?
 
Det borde funka bra.
Liten tumregel är att tänka vad en 8w motsvarar i halogen och i ditt fall 50w.
50x6=300w och detta ska dimmern klara. Fibaros dimmer står ser 500w på men själv skulle jag klassa den i 300w då den blir sjukt varm. Men vi hoppas de löst detta i en ny version.

snowballtwo skrev:
Hur menar du? Jag kommer att ha 5-6 st 8W led i badrummet. Så 40-48W. Eller ska man räkna på något annat sätt?
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Har problem med mottagningen från min NorthQ el-mätare. Har provat att flytta ett par brytare för att få dessa att bygga ut mesh-nätverket till el-skåpet. Hur har ni andra gjort som bara har mätare i plåtskåpet på fasaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.