1 305 317 läst · 5 347 svar
1305k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 536 inlägg
Timer på duschlyset?? Vad är det för fel på en traditionell strömbrytare? Dessa har den enkla egenheten att det lyser när man trycker på knappen, och slutar lysa när man trycker på den igen. Ofta passerar man dessutom strömbrytaren naturligt vid in och utpassage ur duschpalatset. Mer effektiv och snål användning av lyset torde vara svårt att uppnå. Inte behöver man skriva nån programkod heller.Nyfniken skrev:
Med Danfoss termostaterna så är det bara setpointen som du kan skriva till. Climate widgeten i zipato kan inte styra annat än den när det gäller danfoss och då har man ingen nytta av extern tempgivare, man kan se om det är zipatos setpoint men inget mera.Tomas Andersson skrev:
Så för att få en ökning eller minskning utgående från den externa tempgivaren så behöver man öka/minska setpointen som skickas till termostaten.
Det jag lärt mig är att neutralledaren alltid ska vara blå i hela sin längd i nya installationer . Men om en styrd neutral kan vara en annan färg finner jag inget om, man behöver ju aldrig tänka på det i vanliga installationer.Nyfniken skrev:
Bo kanske kan lite mer om detta.?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 536 inlägg
Det är bra synpunkter. Jag tyckte inte att det spelade roll först, men jag inser nu att styrd nolla bara skapar onödiga frågeställningar, och förhindrar att man använder strömbrytare på "vanligt" med styrd fas. Inge bra Qubino!
Ang frågan, nollan ska ju vara blå, men om en styrd ledare har samma krav på färgsättning låter jag vara osagt. Skulle själv föredra en avvikande färg så att ingen luras till att det är en fast nolla.
Ang frågan, nollan ska ju vara blå, men om en styrd ledare har samma krav på färgsättning låter jag vara osagt. Skulle själv föredra en avvikande färg så att ingen luras till att det är en fast nolla.
Jag har satt timer på nästan alla lampor hemma, (om man skulle glömma släcka) iom Verans inträde. Dock är timertiden relativt lång, så man skall ha max otur om man börjar dusha strax innan tiden tar slut.Bo.Siltberg skrev:Timer på duschlyset?? [bild] Vad är det för fel på en traditionell strömbrytare? Dessa har den enkla egenheten att det lyser när man trycker på knappen, och slutar lysa när man trycker på den igen. Ofta passerar man dessutom strömbrytaren naturligt vid in och utpassage ur duschpalatset. Mer effektiv och snål användning av lyset torde vara svårt att uppnå. Inte behöver man skriva nån programkod heller.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 536 inlägg
Och dagens ungar får inte lära sig att manövrera en mekanisk strömbrytare, och kan inte lära sig att släcka efter sig? Det kan mina katter... ☺
Den ena är jord för spänningsmatningen och den andra är jord för sensorer. Förmodligen är de hopkopplade inne på kortet, men jag skulle ändå koppla dem separat för att ev minimera störningar.perka99 skrev:
Har idag en Jolly Micro (se bifogat foto). Ska koppla in en Qubino dimmer och drivdonet ovan.power650 skrev:
Ska jag koppla in båda oranga trådarna (från tryckknappen) till ingång I1 på Qubinon?
Antar att N och L trådarna som går in i Jolly Micron ska in på N och L på Qubinon?
Drivdonet har L och N ingångar men Qubinon har ju bara en utgång?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 536 inlägg
Bo.Siltberg skrev:Nej, du ska studera kopplingsschemat och koppla rätt, dvs du ska själv förstå hur det ska kopplas.
[media][/QUO
[media]
Ok, är det L eller tändtråden som ska in på I1 på dimmern?
Den andra som inte kopplas in på I1 ska in på N på dimmern?
Och sedan kopplar jag N på drivdonet till N på dimmern och L på drivdonet till Q på dimmern?