Texan skrev:
För att få CE-märka en produkt så behöver du inte bevisa något i förväg. Du ska inom skälig tid kunna uppvisa dokumentation som styrker att du följt CE-märkningskraven. D.v.s. att det är fullt möjligt för oseriösa företag att sälja CE-märkta produkter så länge de inte behöver bevisa att de följt kraven för märkningen.
Du tycker att både Fibaro och Qubino känns som oseriösa företag?
 
Det kan jag inte uttala mig om för jag vet för lite om vad som ligger bakom eventuella problem med deras produkter!
 
Nyfniken skrev:
Kan någon förklara nedanstående kopplingsschema för mig? Det kommer från Fibaros Advanced user guide.
[bild]
Den antyder att man kan använda bruten fas istf Sx till ingångarna S1 och S2. Men det står inget om det i manualen till dimmern. Är det möjligt så skulle det förenkla en hel del koppling här hemma.

Sciemniacz betyder dimmer enligt Google translate.
sx är samma punkt om L. jag använder inte en enda sx på mina dimmers.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Henke-el skrev:
sx är samma punkt om L. jag använder inte en enda sx på mina dimmers.
Tack. Det underlättar enormt.
 
Vad använder ni för rörelsesensor/multisensor ute? Har prövat med fibaros multisensor ute nu ca 2 månader men nu har den börjat fungera dåligt. Den är skyddad från regn.

multisensor.JPG
 
Kör med Aeon 4-in-1. Dålig räckvid men funkar annars helt ok.
 
Adamski74 skrev:
Är min Vera 3 död?
Insåg i morse att inget fungerar här hemma ;) Startat om, dragit ut sladden, men kommer inte ens åt gränssnittet via webbläsaren. Följande visas:

[bild]
1. Connect your computer directly into the LAN1 port on the Vera3 unit
2. Plug the power adapter in Vera and when the power led starts blinking red (amber), press and release the reset button.
This is the most important step because it puts the unit into flashing mode. If this is successful you will see the the power light blink red/green faster.
3. Put a static IP on your computer (192.168.1.2) and the gateway 192.168.1.1
4. Open a command prompt and telnet into the unit: telnet 192.168.1.1
Run these commands:
flash_eraseall -j /dev/mtd7
sync
echo b > /proc/sysrq-trigger
Now the Vera unit should reboot and you should see it booting up. It might take a couple of
seconds, first the LED should be solid red, then green, red and after that it should boot up
6. Change your IP address back on automatically or 192.168.81.2 and gateway 192.168.81.1
7. Check that the Dashboard loads on 192.168.81.1 after all the LEDs are on and solid green.
 
  • Gilla
Adamski74
  • Laddar…
Hej,
Jag har sedan drygt ett år tillbaka en Vera3 med RFXtrx och en VeraLite, samt ett 30 tal Z-wave prylar, t.om en iKettle som jag styr med LUA-script och röststyrning.
Har tröttnat lite grann på Veras support och firmware hantering och vill prova HC2.
Jag skulle dock vilja behålla en del trevlig funktionalitet från Veran, t.ex:
1. Röststyrningen (använder idag autovoice, autovera och tasker)
2. Annonsering i Sonos högtalarna
3. Eventuellt ha kvar 433MHz sensorer, men inget måste.
Har läst igenom alla 260 sidor i denna underbara tråd och vill ställa några frågor:
1. Riktad till @Bamsefar kanske: Kör du idag en HC2 och en Vera som slav? Hur ställer du in detta? Såg att du hänvisade till denna tråd: http://forum.fibaro.com/viewtopic.php?t=1814&highlight=rfx
Dyker upp alla enheter då både i HC2:an och i Veran? Kan du då styra prylarna från båda controllers?
2. Kör idag Imperihome på en android platta på väggen, vad finns det för motsvarande gränssnitt till HC2:an?
Kommer säkert att ha fler frågor när jag får hem HC2:an imorgon, är bara lite ivrig :wow:
Har fått mycket inspiration och en hel del svar på mina funderingar genom att läsa denna tråd.
/micke
 
Redigerat:
Ehhh.. Nej jag har bara en HC2 idag - hade Vera Lite tidigare men tröttnade på tillgängligheten i Vera'n. Men för att köra RFX så tror jag det var den tråden som talade om hur man kunde göra - men jag minns inte rakt av...
 
Och välkommen till z-Wave och detta forum :)
 
Det finns en Sonos-plugin till HC2 som är helt ok och rätt lättmodifierad. Men jag tror att det krävs internetaccess för talsyntes.
 
Tack för alla svar. Fick min HC2:a igår, den är mycket snabb i jämförelse med Vera, har redan börjat exkludera enheter från Vera och lägga till i HC:n. Det är snyggt och lättfattligt, dock rätt så få plugins.
Jag har skummat igenom Fibaros forum i ett par dagar nu och det är skrämmande många som är antingen missnöjda med supporten eller rent av fly förbannade och hotar att byta produkt(kontroller).
Jag registrerade mig på Fibaros forum, fick ett mail med verifieringslänk, men kontot måste aktiveras av admin. Det har gått 3 dagar nu, jag har skickat 4 mail där jag ber dom att aktivera. Hur blir det med supporten då?.......
Hur som helst..."when in doubt, google it" det brukar lösa det mesta.
Jag återkommer med fler intryck när jag flyttat Z-wave prylarna. Min tanke är att behålla Vera3 som slav-kontroller och använda RFXtrx och fler andra trevliga funktioner. Vi får se hur det går.
/Micke
 
Redigerat:
mickesanda skrev:
Tack för alla svar. Fick min HC2:a igår, den är mycket snabb i jämförelse med Vera, har redan börjat exkludera enheter från Vera och lägga till i HC:n. Det är snyggt och lättfattligt, dock rätt så få plugins.
Jag har skummat igenom Fibaros forum i ett par dagar nu och det är skrämmande många som är antingen missnöjda med supporten eller rent av fly förbannade och hotar att byta produkt(kontroller).
Jag registrerade mig på Fibaros forum, fick ett mail med verifieringslänk, men kontot måste aktiveras av admin. Det har gått 3 dagar nu, jag har skickat 4 mail där jag ber dom att aktivera. Hur blir det med supporten då?.......
Hur som helst..."when in doubt, google it" det brukar lösa det mesta.
Jag återkommer med fler intryck när jag flyttat Z-wave prylarna. Min tanke är att behålla Vera3 som slav-kontroller och använda RFXtrx och fler andra trevliga funktioner. Vi får se hur det går.
/Micke
Jag väntade bra länge utan att få någon admin som aktiverade mitt. Provade en andra emailadress med samma resultat. I deras FAQ står det att man ska kontakta en admin. Men eftersom det inte finns någon email till någon asmin angivet antar jag att det är via PM de menar. Det är ju svårt när man inte fått kontot aktiverat, haha.. Moment 22..
Slutade med att jag skrev ett meddelande till Fibaro via deras Facebook, fick svar efter några dagar att de kontaktat en admin som aktiverat mitt konto. Under dagen blev kontot aktivt. Så prova kontakt via FB.
 
Hej, Jag kör Vera Lite med ett gäng Devices. Nästa steg blir att integrera villalarmet från Visonic med hjälp av plugin. I dagsläget har jag interfacet installerat i panelen så jag får ut en RS232. Nu behöver jag få tag på en USB->serial konverter. Har prövat ett par olika men det verkar mycket riktigt bara vara med FDTI-chip som det lirar (som också står i guiden..).

De modeller jag hittar i wikin verkar vara svåra att få tag på, någon som har tips på vilken jag skall köpa och vart jag får tag på?
 
Granis skrev:
Hej, Jag kör Vera Lite med ett gäng Devices. Nästa steg blir att integrera villalarmet från Visonic med hjälp av plugin. I dagsläget har jag interfacet installerat i panelen så jag får ut en RS232. Nu behöver jag få tag på en USB->serial konverter. Har prövat ett par olika men det verkar mycket riktigt bara vara med FDTI-chip som det lirar (som också står i guiden..).

De modeller jag hittar i wikin verkar vara svåra att få tag på, någon som har tips på vilken jag skall köpa och vart jag får tag på?
Är det bara PowerMax som pluginen fungerar för? Jag har en Powermaster 33 på väg till mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.