1 305 305 läst · 5 347 svar
1305k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Hej,
Har nyligen installerat dataMine och köpt en NorthQ powermeter. Det hela fungerar ganska bra, det är ett riktigt detektivarbete att lägga in alla prylar och kategorisera dessa. En sak återstår dock som jag inte har koll på, luft-vatten värmepumpen. Det är en Daikin-Altherma som har en egen säkringsbox som är avknoppad från huvudboxen med en mindre stigare (ordvalet avslöjar säkert att jag är en lekman).
Kan en manik som denna göra jobbet? https://www.m.nu/zwave-clamp-power-meter-three-clamps-second-edition-aeon-labs-p-800.html
Se bifogade bilder. Jag är ute efter att identifiera energiförbrukningen för värmepumpen och lägga in denna i dataMine.
Tack på förhand,
/Micke
Har nyligen installerat dataMine och köpt en NorthQ powermeter. Det hela fungerar ganska bra, det är ett riktigt detektivarbete att lägga in alla prylar och kategorisera dessa. En sak återstår dock som jag inte har koll på, luft-vatten värmepumpen. Det är en Daikin-Altherma som har en egen säkringsbox som är avknoppad från huvudboxen med en mindre stigare (ordvalet avslöjar säkert att jag är en lekman).
Kan en manik som denna göra jobbet? https://www.m.nu/zwave-clamp-power-meter-three-clamps-second-edition-aeon-labs-p-800.html
Se bifogade bilder. Jag är ute efter att identifiera energiförbrukningen för värmepumpen och lägga in denna i dataMine.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand,
/Micke
Någon som vet hur tjurig qubinodimmern är på att den behöver en nolla?
Har ett par väggswitchar det blir jäkligt jobbigt att få en nolla till. Med fibarodimmern var ju det inget problem.
Är också lite fundersam över det här säljstoppet, man har ju inte krävt återkallelse utan bara säljstoppat till konsument. Det innebär ju att allt redan installerat är OK. Man kan ju fortfarande köpa dimmrarna utomlands, de är fortfarande CE-märkta. Kan verkligen någon ha synpunkter då, ex. vis försäkringsbolag.?
Någon som vill kränga sina fungerande fibarodimmrar och switchar etc. så skicka ett PM
Har ett par väggswitchar det blir jäkligt jobbigt att få en nolla till. Med fibarodimmern var ju det inget problem.
Är också lite fundersam över det här säljstoppet, man har ju inte krävt återkallelse utan bara säljstoppat till konsument. Det innebär ju att allt redan installerat är OK. Man kan ju fortfarande köpa dimmrarna utomlands, de är fortfarande CE-märkta. Kan verkligen någon ha synpunkter då, ex. vis försäkringsbolag.?
Någon som vill kränga sina fungerande fibarodimmrar och switchar etc. så skicka ett PM
Hade en maildiskussion med en återförsäljare om eventuellt reklamation av mina Fibaro och fick bl.a. detta svar:Akahigi skrev:Någon som vet hur tjurig qubinodimmern är på att den behöver en nolla?
samtDet finns flera nivåer av försäljningsförbud. För Fibaros produkter är det säljstopp med återkallelse från återförsäljare, vilket innebär att inga fler produkter får sättas på marknaden. Elsäkerhetsverket har inte bedömt bristerna som så stora att produkterna behöver återkallas från konsument.
Det allvarligaste är så klart att isolationsavstånden enligt elsäkerhetsverket inte ska vara tillräckliga. Det finns ett antal undantag i standarden som elsäkerhetsverket inte tagit hänsyn till. Om Fibaro kan nyttja dessa undantag är i nuläget oklart.
Så här kan det t.ex. se ut när produkten ska återkallas även från konsument:
[länk]
Jag har två puckar och tre pluggar men ligger så här lågt och avvaktar. En hel del för att det inte finns tilltalande alternativ, köpte två Aeon Labs Gen5 pluggar på classe men funkade inte med Vera så dessa har jag nu lämnat tillbaka.
Jag funderar på att bygga en braskorg med konstgjord glöd att ha vid entrén. Braskorg, ved, en bit LED-list, en Fibarodimmer och ett konstgjort-glöd-script i LUA.
Är det någon som har m.nu's LED-list och tror att det är rimligt att göra något som skulle komma i närheten av glöd-ljus?
Är det någon som har m.nu's LED-list och tror att det är rimligt att göra något som skulle komma i närheten av glöd-ljus?