T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tryckskillnad i förhållande till vad då?
Det där låter ju om något som en hemmasnickrad teori à la Åsanisse.
Va, de säger ju lite om din kunskap.
Skapa en ”fuktneutral” tryckzon över fasaden är ju hela grejen med luftspalt.

Skrämmande att komma med råd och inte ha grundläggande kunskap i ämnet.
Detta är var dom lär ut på nybörjarnivå på högskolor.
 
T totalpeter skrev:
Skapa en ”fuktneutral” tryckzon över fasaden är ju hela grejen med luftspalt.
Berätta nu vad lufttrycket kommer in i bilden.
Men gör det väldigt långsamt och enkelt, för som du påpekat flera gånger,
har jag väldigt svaga kunskaper i ämnet.

”fuktneutral” tryckzon :crysmile:
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Berätta nu vad lufttrycket kommer in i bilden.
Men gör det väldigt långsamt och enkelt, för som du påpekat flera gånger,
har jag väldigt svaga kunskaper i ämnet.

”fuktneutral” tryckzon :crysmile:
heltuppenbart
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Berätta nu vad lufttrycket kommer in i bilden.
Men gör det väldigt långsamt och enkelt, för som du påpekat flera gånger,
har jag väldigt svaga kunskaper i ämnet.

”fuktneutral” tryckzon :crysmile:

HAHA säger de mesta om din kunskap när du undrar hur lufttrycket kommer in i bilden.
Hela grejen med luftspalt handlar om lufttryck

bifogar 3 bilder från rapporter där tryckskillnaden diskuteras, så ska du nog även förstå.

man skapar helt enkelt ett utrymme över tryckskillnaden som innehåller minsta möjliga fukt.

nekar du fortfarande till att lufttrycket inte kommer in i bilden?
 
  • Schematisk illustration av en väggsektion som visar tryckskillnader och problemet med avsaknad av luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre illustrationer av väggsektioner med grafik nedanför som visar tryckskillnader i dränerande och ventilerande konstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritningar som jämför enstegs- och tvåstegstätad konstruktion med markerad tryckskillnad, regnskydd och vindskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T totalpeter skrev:
nekar du fortfarande till att lufttrycket inte kommer in i bilden?
Absolut!
Hur kommer det sig att det är övertryck ute och undertryck inne?
Var kommer dessa bilder ifrån, är det dina egna funderingar eller var finns källan?
Jag menar, att om det är problem med "tryckskillnader" är det ju bara att ställa ett fönster eller en dörr på glänt, så är lufttrycket utjämnat. För övrigt har om inte alla så i alla fall de flesta bostadshus en massa ventiler som ser till att lufttrycket är lika ute och inne.

Kanske en tabell med lufttryck utanför och inne i bostaden skulle vara intressant i sammanhanget.
Du har väl en sådan tabell också?
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Absolut!
Hur kommer det sig att det är övertryck ute och undertryck inne?
Var kommer dessa bilder ifrån, är det dina egna funderingar eller var finns källan?
Jag menar, att om det är problem med "tryckskillnader" är det ju bara att ställa ett fönster eller en dörr på glänt, så är lufttrycket utjämnat. För övrigt har om inte alla så i alla fall de flesta bostadshus en massa ventiler som ser till att lufttrycket är lika ute och inne.

Kanske en tabell med lufttryck utanför och inne i bostaden skulle vara intressant i sammanhanget.
Du har väl en sådan tabell också?
är du på riktigt?
nej de är inte mina bilder utan från diverse rapporter. Men detta är inget kontroversiellt utan standard i branschen och de vet alla om som är tekniskt utbildade.

Vad menar du med "om" det är problem med tryckskillnad?
Självklart är de problem med tryckskillnad de är ju de som skapar en drivkraft för att fukt vandrar utifrån och in i konstruktionen, därför man använder sig av luftspalt för att motverka detta?

du kan inte mena att du tror att lufttrycket är samma inne som ute bara för att du har ventiler i fasaden?
man skapar övertryck och undertryck inne medveten och omedveten genom ventilationsaggregatet i huset.
Ofta försöker man ju självklart skapa ett litet undertryck.

sedan påverkar ju utvändiga fenomen självklart med. När vinden ligger på en villa så blir de olika tryckskillnader på olika sidor om huset samt temperaturen skapar tryckskillnader över fasaden.

gissar du bara eller?
 
  • Skiss av en väggsektion som visar temperaturskillnad och tryckskillnad inne och ute.
  • Illustration av ett väggsektionssnitt som visar tryckskillnader med siffror och vindriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
heltuppenbart



HAHA säger de mesta om din kunskap när du undrar hur lufttrycket kommer in i bilden.
Hela grejen med luftspalt handlar om lufttryck

bifogar 3 bilder från rapporter där tryckskillnaden diskuteras, så ska du nog även förstå.

man skapar helt enkelt ett utrymme över tryckskillnaden som innehåller minsta möjliga fukt.

nekar du fortfarande till att lufttrycket inte kommer in i bilden?
Nu säger du väll ändå emot dig själv?
Med en luftspalt på stående panel men utan spalt mellan spikläkt så kommer väll ändå lufttrycket vara samma på båda sidor om panelen -> alltså ingen fuktsugande effekt genom panelen.
Då borde ju denna lösning vara fullgod trots sin bristfälliga ventilation?
 
Du kan väl inte på fullt allvar jämföra en enstegstätad putsad fasad med en trävägg. En trävägg hur välgjord den är är kan aldrig bli lika tät oavsett luftspaltens storlek. Det behöver man inte någon vidare utbildning för att förstå. Det räcker att man spikat några hundra meter fasad. I det där exemplet är det ju dessutom fukten som går vidare in i vägg och isolering som är problemet. Jag skulle vilja se en liknande rapport om en träfasad.

/Mats
 
  • Gilla
NickeZ
  • Laddar…
T
C clobar skrev:
Nu säger du väll ändå emot dig själv?
Med en luftspalt på stående panel men utan spalt mellan spikläkt så kommer väll ändå lufttrycket vara samma på båda sidor om panelen -> alltså ingen fuktsugande effekt genom panelen.
Då borde ju denna lösning vara fullgod trots sin bristfälliga ventilation?
hela grejen är ju att tryckskillnaden över panelen ska vara noll.
den stora tryckskillnaden hamnar då mellan inomhus och insida panel. När de tryckutjämnar så kommer luft vandra in i konstruktionen, dock är ju denna luften "torr".

kommer de in fukt i luftspalten så kommer fuktig luft transporteras in i fasaden när den tryckutjämnar
 
T
S senmathal skrev:
Du kan väl inte på fullt allvar jämföra en enstegstätad putsad fasad med en trävägg. En trävägg hur välgjord den är är kan aldrig bli lika tät oavsett luftspaltens storlek. Det behöver man inte någon vidare utbildning för att förstå. Det räcker att man spikat några hundra meter fasad. I det där exemplet är det ju dessutom fukten som går vidare in i vägg och isolering som är problemet. Jag skulle vilja se en liknande rapport om en träfasad.

/Mats
de var ju bara för att visa att de handlar om tryckskillnad som ni inte förstod.
får du ingen ventilerad luftspalt som du inte kommer få så kommer fukt samlas i luftspalten.
denna fuktiga luften kommer tryckas in i fasaden.

hela grejen med luftspalt är ju att skapa ett utrymme utan fukt så tryckskillnaden inte blir ett problem
 
Oj, allt vad vi har fått oss itutat hittills var alltså helt upp och ner!
Till förra veckan var det fuktvandring inifrån ut i väggarna som var det stora problemet,
som vi på alla sätt skulle förhindra med ångtät plastfolie mm.
Nu, efter halvårsskiftet, går den farliga ångtransporten åt andra hållet.
Som man brukar säga: Hur man än vänder sig har man ändan bak :D

Men bäste Total: Kan du inte ange några källor till dina fakta och illustrationer?
Och den där bilden med siffrorna, 1,2 0,6 0,5 osv: Vad avser siffrorna?
Vad är det som är uppmätt?
 
T
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Oj, allt vad vi har fått oss intutat hittills var allts helt upp och ner!
Till förra veckan var det fuktvandring inifrån ut i väggarna som var det stora problemet, som vi på alla sätt skulle förhindra med ångtät plastfolie mm.
Nu, efter halvårsskiftet, går den farliga ångtransporten åt andra hållet.
Som man brukar säga: Hur man än vänder sig har man ändan bak :D

Men bäste Total: Kan du inte ange några källor till dina fakta och illustrationer?
Och den där bilden med siffrorna, 1,2 0,6 0,5 osv: Vad avser siffrorna?
Vad är det som är uppmätt?
angående källor är de bara google på valfri studier/rapporter, kommer stå i alla är ju inget konstigt detta alls.
siffrorna är ju tagna ur ett exempel, så visar ju bara trycket över en fasad. du behöver inte bry dig om de absoluta talen utan bara förhållandet.

du kan ju inte på allvar tro att förhållanden är desamma under alla årets dagar, och fukt inifrån ut i konstruktion alltid är de ända problemet? Generellt är de i Sverige de största.

Men självklart kan fukten vandra andra vägen med och kommer absolut att göra det, hur kan du tro något annat?
blir de en tryckskillnad över fasaden och de regnar etc självklart kommer fukten vandra utifrån och inåt.
 
T totalpeter skrev:
hela grejen är ju att tryckskillnaden över panelen ska vara noll.
T totalpeter skrev:
hela grejen med luftspalt är ju att skapa ett utrymme utan fukt så tryckskillnaden inte blir ett problem
T totalpeter skrev:
hela grejen med luftspalten är att skapa en tryckskillnad över klimatskalet med ett låg RF.
Vad är nu egentligen hela grejen?

Att inte luftspalten mellan bräderna skulle räcka för att tyckutjämna skulle jag gärna vilja läsa en rapport om. Jag har googlat men inte kunnat hitta något av det du påstår om en träfasad. Det jag hittar om luftspaltens funktion är att den ska ge vatten som trängt in möjlighet att rinna ut samt att ventilera för att torka upp. Inget om tryckutjämning. Men jag ska läsa med största intresse om du kan länka till något intressant. Jag vill ju ha så bra vägg som möjligt. Men länken ska handla om en träfasad.

Ett ord som jag överhuvud inte kunna få någon träff på var fuktneutral. Vad menas med det? Jag har googlat på många ovanliga fackuttryck och det är ytterst sällsynt att man inte får träff på google om det är ett etablerat begrepp om än i en begränsad krets.

/Mats
 
T
S senmathal skrev:
Vad är nu egentligen hela grejen?

Att inte luftspalten mellan bräderna skulle räcka för att tyckutjämna skulle jag gärna vilja läsa en rapport om. Jag har googlat men inte kunnat hitta något av det du påstår om en träfasad. Det jag hittar om luftspaltens funktion är att den ska ge vatten som trängt in möjlighet att rinna ut samt att ventilera för att torka upp. Inget om tryckutjämning. Men jag ska läsa med största intresse om du kan länka till något intressant. Jag vill ju ha så bra vägg som möjligt. Men länken ska handla om en träfasad.

Ett ord som jag överhuvud inte kunna få någon träff på var fuktneutral. Vad menas med det? Jag har googlat på många ovanliga fackuttryck och det är ytterst sällsynt att man inte får träff på google om det är ett etablerat begrepp om än i en begränsad krets.

/Mats
verkar som du inte vill förstå.

luftspalten gör inte så du tryckutjämnar?
Det är ju naturens lagar som gör att de tryckutjämnar, du har ett tryck inne och ett annat ute. Naturen vill tryckutjämna och därmed kommer luften vandra från en sida av väggen till den andra.

Har du ingen luftspalt så kommer tryckskillnaden vara rakt över fasaden då kommer fuktig luft utifrån tryckas in i fasaden.

har du en luftspalt som är dåligt ventilerad så kommer samma sak ske luften kommer tryckas in och den kommer fortfarande innehålla lite fukt

har du en väl ventilerad luftpalt så kommer luften i luftspalten vara torr. vilket innebär att torr luft kommer tryckas in i fasaden och inga problem uppstår.

Sedan att du nämner träpanel spelar ingen roll detta gäller ju självklart alla typer av fasader, fysiken lagar ändras inte bara för att du byter från träpanel till tegel osv.

för att göra de super enkelt:
  • du förstår att vi har olika tryck ute och inne pga massor av faktorer såsom, ventilation, temperatur, vind etc?
  • har vi olika tryckskillnader så kommer naturen vilja utjämna dessa så luften kommer vandra inifrån och ut eller tvär om
  • tryckskillnaden ligger över din träpanel utan trycket är desamma ute som i luftspalten
  • tryckskillnaden ligger mellan luftspalten och inomhus.
  • luften kommer då vilja vandra från luftspalten in i huset ibland
  • har du torr luft i luftspalten så blir de inga problem
fuktneutral var bara ett ord jag använde när jag försökte förklara.
googla tekniska rapporter/artiklar inom fuktsäkerheten så kan du läsa oändligt om tryckskillnader
 
T totalpeter skrev:
har du en väl ventilerad luftpalt så kommer luften i luftspalten vara torr. vilket innebär att torr luft kommer tryckas in i fasaden och inga problem uppstår.
Hur kan det komma sig att luften i luftspalten är torr?
Är den ventilerad, dvs har samma luft som ute, har den väl samma relativ fuktighet som ute?
Dvs om det är regnigt och fuktigt väder med 80 - 90% RH ute, så är det lika fuktigt i luftspalten, eller hur?
För inte blir luften torrare bara för att den är innanför panelbrädorna?

T totalpeter skrev:
fuktneutral var bara ett ord jag använde när jag försökte förklara.
googla tekniska rapporter/artiklar inom fuktsäkerheten så kan du läsa oändligt om tryckskillnader
Vi är inte alla lika bra på att googla som du är.
Kan du inte vara så snäll och lägga upp några länkar till dessa rapporter som du hela tiden hänvisar till?
 
S senmathal skrev:
Jag tror att den variant jag beskrivit och även använt på huset är väldigt vanlig. Har aldrig hört att det skulle vara en riskkonstruktion heller. Det behövs nog inget våldsamt drag där. Det viktigaste tror jag är att panelen inte ligger emot pappen. Men jag är ju ingen utbildad snickare. Att det inte skulle vara godkänt, var finns den regeln?

Mats
Den varianten du talar om är riktig och den kommer funka perfekt, det viktiga är om man använder duk att den är spänd så att det är bra luftspalt bakom panel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.