Schematisk illustration av väggkonstruktion med vertikala stolpar och en markerad röd yta som diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den regeln gör knappast mycket nytta utan går antagligen att lämna bort, den tar mest onödig plats ifrån isoleringen. Men det beror lite på hurudan konstruktion du har i övrigt.
 
A
S senmathal skrev:
Ja då blev det ju en regel till innan panelen. Man bygger ju bort en del köldbryggor då och det är ju en poäng i att inte trasa sönder vindpappen med spikarna. Sedan lär panelen sitta som berget. Hur vanlig är den här konstruktionen?

/Mats
Vi har så, fast med liggande panel. Så alltså har vi:

Stående 95x45 | liggande 45x45 | stående 45x45 | vindpapp | stående 22x45 | liggande panel.

Fördelen med denna är att vi kunde gå ner och isolera bärlinan genom att låta den stående 45x45 gå ner lite extra.
 
F Finndjävel skrev:
[bild]
Den regeln gör knappast mycket nytta utan går antagligen att lämna bort, den tar mest onödig plats ifrån isoleringen. Men det beror lite på hurudan konstruktion du har i övrigt.
Jag tänker att den finns där bland annat för att fästa ändarna på spikreglarna som panelen ska sitta i. Men dom kanske man bara kan spika ihop med varandra i hörnet. Men den ger väl en bra möjlighet att skruva ihop långsida och kortsida. Men det kanske räcker om det hålls ihop vid syll och hammarband. Lövångersbyggs garage tror jag bara har en 45x45 i ute i hörnet men där halvas syll och hammarband ihop.

Erik_Hansson skrev:
Fördelen med denna är att vi kunde gå ner och isolera bärlinan genom att låta den stående 45x45 gå ner lite extra.
Jag tänker att jag skulle klara mig utan bärlina om det är den under hammarbandet du tänker på. Vet inte vad den fyller för funktion om alla takstolar vilar på en stående regel.

/Mats
 
A
Jag menade egentligen grunden,oavsett om det är platta eller plintar.

Du kanske ska ha fönster och där måste du förstärka hammarbandet med liggande regel.
 
Jag reser upp väggarna och sätter vinkeljärn i hörnen från utsidan i det "döda utrymmet" som man sedan isolerar utifrån. Sedan 45x45 liggandes med en stående i varje knut. Den stående är för att lättare få vindduken fin runt knuten och att isoleringen stannar kvar. Men det här är för stående panel.
3D-modell av en trästomme för en vägg med horisontella och vertikala reglar samt vinkeljärn markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Och stående panel ska jag ha. Det finns en del varianter som sagt. Det som man väl vill eftersträva är väl antar jag mesta möjliga isolering med bibehållen styrka i konstruktionen. Är även den här varianten tänkt för en extra 45 isolering utanpå och sedan en spikregel för panelen.

/Mats
 
S senmathal skrev:
Och stående panel ska jag ha. Det finns en del varianter som sagt. Det som man väl vill eftersträva är väl antar jag mesta möjliga isolering med bibehållen styrka i konstruktionen. Är även den här varianten tänkt för en extra 45 isolering utanpå och sedan en spikregel för panelen.

/Mats
Jag har i ritningen redan lagt in 45x45. Jag hade ingen spikregel eftersom jag körde lockpanel. Har du lockläkt eller faspanel måste du lägga på en spikregel.
 
Om man har 145 reglar och isolerar mellan dem är det då värt att lägga till 45 mm isolering på andra ledden för att få bort köldbryggorna som reglarna utgör. Jag kommer att hålla runt 10 grader i garaget och kanske höja lite då jag ska vara där. Kommer det att bli märkbart i energiåtgången? Det är ju lite extra pyssel att göra det.

/Mats
 
T
S senmathal skrev:
Om man har 145 reglar och isolerar mellan dem är det då värt att lägga till 45 mm isolering på andra ledden för att få bort köldbryggorna som reglarna utgör. Jag kommer att hålla runt 10 grader i garaget och kanske höja lite då jag ska vara där. Kommer det att bli märkbart i energiåtgången? Det är ju lite extra pyssel att göra det.

/Mats
Självklart ska du göra de.
Är ju ingen extra kostnad överhuvudtaget i sammanhanget.
 
S senmathal skrev:
Om man har 145 reglar och isolerar mellan dem är det då värt att lägga till 45 mm isolering på andra ledden för att få bort köldbryggorna som reglarna utgör. Jag kommer att hålla runt 10 grader i garaget och kanske höja lite då jag ska vara där. Kommer det att bli märkbart i energiåtgången? Det är ju lite extra pyssel att göra det.

/Mats
Ska du ha stående panel så blir den extra arbetsinsatsen minimal. Du måste ända regla upp utanpå stommen.
 
Jag ska ha stående panel med lockläkt så det får väl i så fall bli en 22 spikregel utanpå 45X45:an. Jag vill ha bra med luft bakom panelen då jag tror det är det viktigaste för livslängden. Jag skulle nog sett till att få en luftspalt oavsett vilken typ av panel jag valt.

/Mats
 
T
S senmathal skrev:
Jag ska ha stående panel med lockläkt så det får väl i så fall bli en 22 spikregel utanpå 45X45:an. Jag vill ha bra med luft bakom panelen då jag tror det är det viktigaste för livslängden. Jag skulle nog sett till att få en luftspalt oavsett vilken typ av panel jag valt.

/Mats
Helt rätt att luftspalten är väsentlig för att förlänga livstiden. skapa en tryckskillnad över fasaden utan fukt är A & O.

Dock kommer ditt förslag med 22mm spikregel och stående lockläkt inte att fungera, där måste du tänka om. Kommer vara en obefintlig luftspalt.
 
A
Varför är inte 22mm ok?
 
T
Erik_Hansson skrev:
Varför är inte 22mm ok?
de blir ju inte 22mm när de är stående panel.
spikläkt kommer sitta horisontell så i praktiken kommer de bli 0mm luftspalt


Edit: vertikal = horisontell
 
Redigerat:
T totalpeter skrev:
de blir ju inte 22mm när de är stående panel.
spikläkt kommer sitta vertikalt så i praktiken kommer de bli 0mm luftspalt
Märkligt, kan du rita upp hur du menar?
Stående panel och vertikal (=stående) spikläkt :thinking:
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.