Jo jag vill förstå men det är inte helt lätt att hänga med när luftspaltens funktion skiftar hela tiden. Ena gången är den till för att skapa en tryckskillnad och andra gången för att den ska vara noll och tredje gången för att skapa ett utrymme utan fukt eller med så låg fukthalt som möjligt.

Jag kan hänga med på det sista att en större luftspalt skapar en bättre luftväxling som torkar upp panelen. Men att en trävägg skulle vara så tät att det skulle uppstå tryckskillnader mellan ut och insida av panelen är väldigt svårsmällt. Men det är klart att när det blåser hårt mot panelen så är trycket högre på utsidan men det torde ingen luftspalt i världen kunna hindra om man inte hoppar över varannan bräda. Och inte att en del regnvatten smiter in heller.

Att det sedan uppstår tryckskillnader mellan inomhus och utomhus tror jag vi förstår. Men den lär nog vara den samma oavsett luftspaltens utformning. Kort borde väl allt inklusive luftspalt handla om att hålla så torrt bakom panelen som möjligt vilket du tidigare argumenterade emot.

T totalpeter skrev:
får uppfattningen att du inte riktigt vet varför man har en luftspalt?
Känns som du tror att hela grejen med luftspalt är att fukt som tar sig förbi regnskyddet ska ha ett ställe att torka ut på?
/Mats
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Jo men nu pratar vi ju inte om en trapanel som ligger direkt på iosoleringen som man gjorde med putsen. Ja menar att en traditionell träpanel på spikreglar 28mm från isolering inte kan jämföras. Öven om det bara är fyra fem mm mellan bräderna. Sedan må det väl vara ännu bättre med en spalt även mellan spikregeln isoleringen. Men jag har då inte lyckats hitta annat än att man möjligen sätter en masonit emellan med jämna mellanrum. Men kan du länkat till något så är jag intresserad

Mats
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
Tror du att en luftspalt fungerar på olika sätt beroende vad de är för material?
Tror du fukt bryr sig om de är en träfasad eller putsfasad?

Drivkrafterna är desamma klart
Visst är principen densamma men förutsättningarna är ju inte i närheten av samma. En träfasad på en träkonstruktion torkar ur på ett helt annat vis än en en/tvåstegstätad putsfasad som du tar upp. Liggande spikläkt är nog helt funkis och jag skulle inte oroa mig. Bor i ett 110år gammalt hus med träfasad utan luftspalt. Står upp fortfarande.
 
Kretikos Kretikos skrev:
En träfasad på en träkonstruktion torkar ur på ett helt annat vis
Gör den verkligen det? Är det torrt så torkar det. Om organiskt material är fuktigt för länge så möglar det. Gäller allt.

Det är därför plast, stål, glas och sten kan stå i vatten utan att bli skadligt medan trä, bomull och fjädrar möglar.

Jag skulle i alla fall inte snåla in på några vertikala 22x45'or om jag byggde hus om jag visste att det fanns minsta risk för mögel utan dem.

Visst, det finns säkert tusentals exempel på hus där det gått bra utan. Det finns också gott om exempel på hus i obehandlat virke som stått där de står i över 100 år. Jag målar ändå.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är därför plast, stål, glas och sten kan stå i vatten utan att bli skadligt medan trä, bomull och fjädrar möglar.
Ställ inte huset i vatten för guds skull!
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Intressant ämne. Jag vill se fler formler. Mer termodynamik och diskussion om drivande kraft.

För övrigt är plast och bitumen exempel på i allra högsta grad organiska material, vilka klara fuktbelastning väl.
 
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
"I sammanhanget måste det säkerställas att tillräcklig ventilation i luftspalten inte bara anges i projektering utan också säkerställs vid utformade av detaljer samt i produktionen"
Jag älskar såna här citat i rapporter från något skrivbord. Kontentan är alltså att det räcker inte med att luftspalten är med på ritningen för att det ska bli ventilerat. Den måste finnas med i den faktiska väggen också. :crysmile:

Edit: Det är inte utan att jag funderar på hur de kom fram till den slutsatsen. Gjorde de praktiska försök där de bara hade med luftspalten på ritningen, men inte i väggen, och gjorde mätningar?
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Här har ni en tråd på 321 inlägg på samma ämne.

[länk]
Tror hul är totalpeter så hen är nog väl insatt i den tråden.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Men träpaneler spikas väl i alla fall numera ytterst sällan utan luftspalt som enstegstätade putsade fasader gjorde.

Lite av problemet är att du hänvisar till enstegstätade väggar med fasaden direkt på isoleringen utan luftspalt. Detta är ju inget som har föreslagits här och diskussionen handlade ju egentligen inte om huruvida panelen skulle ligga direkt på isoleringen eller inte. Och det måste väl ända vara det viktigaste att den inte gör det. Sedan är nog alla ense om att en större luftspalt snabbare vädrar bort fuktig luft efter t. ex regn. Sedan pratar vi kanske om två saker då vi talar om luftspalt. Dels det utrymme som spikläkten ger mellan vindpapp och panel. Dels luftspalten mellan plankorna där luften kan ta sig in eller eventuell spalt mellan spikläkt och vindpapp/isolering


Men att en mindre luftspalt p.g.a. av tätt mellan brädorna skulle ha någon betydelse för tryckskillnaden mellan väggens insida och yttersida när man väl har ett mellanrum där måste jag säga är svårsmält om man nu inte har en vägg tät som ett kylskåp. Jag kan tyvärr inte heller hitta något sådant i de länkar du hänvisar till. Finns det ett mellanrum mellan panel och resten av väggen är är vad jag förstår inte panelen inblandad i den tryckskillnaden. Så tät kan knappast någon trävägg vara att den inte klarar den tryckutjämningen. Eller menar du att det uppstår ett undertryck i luftspalten bakom panelen. Jag skulle vilja se ett mätresultat på det i så fall.

/Mats
 
S senmathal skrev:
Men träpaneler spikas väl i alla fall numera ytterst sällan utan luftspalt som enstegstätade putsade fasader gjorde.

Lite av problemet är att du hänvisar till enstegstätade väggar med fasaden direkt på isoleringen utan luftspalt. Detta är ju inget som har föreslagits här och diskussionen handlade ju egentligen inte om huruvida panelen skulle ligga direkt på isoleringen eller inte. Och det måste väl ända vara det viktigaste att den inte gör det. Sedan är nog alla ense om att en större luftspalt snabbare vädrar bort fuktig luft efter t. ex regn. Sedan pratar vi kanske om två saker då vi talar om luftspalt. Dels det utrymme som spikläkten ger mellan vindpapp och panel. Dels luftspalten mellan plankorna där luften kan ta sig in eller eventuell spalt mellan spikläkt och vindpapp/isolering


Men att en mindre luftspalt p.g.a. av tätt mellan brädorna skulle ha någon betydelse för tryckskillnaden mellan väggens insida och yttersida när man väl har ett mellanrum där måste jag säga är svårsmält om man nu inte har en vägg tät som ett kylskåp. Jag kan tyvärr inte heller hitta något sådant i de länkar du hänvisar till. Finns det ett mellanrum mellan panel och resten av väggen är är vad jag förstår inte panelen inblandad i den tryckskillnaden. Så tät kan knappast någon trävägg vara att den inte klarar den tryckutjämningen. Eller menar du att det uppstår ett undertryck i luftspalten bakom panelen. Jag skulle vilja se ett mätresultat på det i så fall.

/Mats
Det är i vilket fall som helst ingen nackdel att sätta en vertikal tunn läckt innan dom horisontella. Men det är inget måste.
 
S senmathal skrev:
Varför måste du hela tiden ha en så nedvärderande ton om andra? Men du kanske trivs med att få känna dig överlägsen oss som inte förstår.

/Mats
Tror problemet är att personen i fråga tror att det är samma funktion på en putsad vägg och en träfasad. Och det är det inte.
Du kan bygga upp väggar på tusentals olika sätt och då krävs det olika funktioner för olika matrial.
 
För den som orkar följa totalpeters länkar och läsa så framgår det tydligt att luftspalten (som man får med läkt mellan papp och panel, utan isolering) ska vara vertikal, och inte horisontell. Det är tydligt.

Det finns också många exempel på hus som inte har en vertikal luftspalt. Det finns även snickare som byggt hus utan sådan i flera år "utan problem" så det är inte nödvändigt så att man får problem bara för att man inte har vertikal läkt. Men om man nu ska bygga så är det väl inte dumt att ta till både hängslen och livrem.

Snömoset om tryckutjämning kan man helt enkelt strunta i om man inte är intresserad av hur spalten fungerar i teorin. Det är praktiken den behövs.
 
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
För den som orkar följa totalpeters länkar och läsa så framgår det tydligt att luftspalten (som man får med läkt mellan papp och panel, utan isolering) ska vara vertikal, och inte horisontell. Det är tydligt.

Det finns också många exempel på hus som inte har en vertikal luftspalt. Det finns även snickare som byggt hus utan sådan i flera år "utan problem" så det är inte nödvändigt så att man får problem bara för att man inte har vertikal läkt. Men om man nu ska bygga så är det väl inte dumt att ta till både hängslen och livrem.

Snömoset om tryckutjämning kan man helt enkelt strunta i om man inte är intresserad av hur spalten fungerar i teorin. Det är praktiken den behövs.
Kul du iaf bemödar dig att läsa igen om inte bara klagar.

Att jag försökte få fram med tryckutjämningen är att de kan vara bra att veta hur en luftspalt fungerar om man är osäker på hur man ska konstruera den.

Vet man hur den fungerar med tryckskillnader så blir de snabbt ganska uppenbart att en horisontell läkt är undermåligt
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
För den som orkar följa totalpeters länkar och läsa så framgår det tydligt att luftspalten (som man får med läkt mellan papp och panel, utan isolering) ska vara vertikal, och inte horisontell. Det är tydligt.

Det finns också många exempel på hus som inte har en vertikal luftspalt. Det finns även snickare som byggt hus utan sådan i flera år "utan problem" så det är inte nödvändigt så att man får problem bara för att man inte har vertikal läkt. Men om man nu ska bygga så är det väl inte dumt att ta till både hängslen och livrem.

Snömoset om tryckutjämning kan man helt enkelt strunta i om man inte är intresserad av hur spalten fungerar i teorin. Det är praktiken den behövs.
Det kan självklart i vissa fall vara bra med både hängsel och livrem. Du får ju tex ett mycket säkrare tak om du tar in en takläggare som bränner på riktig papp på taket innan taktegel och självklart så är det bättre med tryckt takläckt en vanlig, sen om det behövs i alla lägen kan man ju diskutera.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.