Första våren sedan vi blev med robot som det inte var något kabelbrott utan den rullade ut så fint och började klippa direkt! Ingen blå lampa! Yeeeeeeeeesssss!!!
 
  • Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
YEEES!
Fick grönt ljus av frun att investera i en robotgräsklippare.

Så jag beställde en Gardena Sileno Life Lona 900 genom Proshop. Den var inte billig, 13,5k, vilket är en halv månadslön före skatt men då ingick garaget som tydligen brukar kosta ett par tusen.

Har emellertid ingen aning om jag gjort ett bra köp eller inte, jag gläds mest åt tanken att slippa baxa den gamla Klippon runt trädgården stup i ett.

Tur jag har semester nästa vecka för jag antar att det tar några dagar av installation innan den kan börja klippa gräs.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 7 till
  • Laddar…
galento
Du kommer nog att att bli väldigt nöjd när du sitter och tar en java och roboten
klipper gräset åt er istället 👍.
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
Man vet att man bor bra när man möts av denna utsikten från tomten varje dag

Utsikt över en lummig trädgård med en blommande hästkastanj och landskap i bakgrunden under våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och våren gör det ännu bättre med blommande träd, denna en hästkastanj

Blommande hästkastanjträd framför röd stuga med vit knut under våren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu är det bara att vänta 3-4 veckor så vänder det och går åt andra hållet...
Kanske inte så mycket YEEEEEESSSS i det konstaterandet men varje årstid har ju sin tjusning även om nu och några månader framåt är highlight på året.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 15 till
  • Laddar…
YEEEESSSSSS!
Då va det dags igen....
Skrapad Trisslott med olika beloppar uppvisade och texten "Plötsligt händer det" på lotten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
4774 och 5 till
  • Laddar…
galento
mikethebik mikethebik skrev:
Man vet att man bor bra när man möts av denna utsikten från tomten varje dag

[bild]

Och våren gör det ännu bättre med blommande träd, denna en hästkastanj

[bild]

Så nu är det bara att vänta 3-4 veckor så vänder det och går åt andra hållet...
Kanske inte så mycket YEEEEEESSSS i det konstaterandet men varje årstid har ju sin tjusning även om nu och några månader framåt är highlight på året.
Ser härligt ut , skulle nog inte fixa att bo i ett villaområde.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
YEEEEESSSS.
Myggmedlet Mygga funkar perfekt på mig.
Legat på gräsmattan och klippt kanter i 2 timmar nu i kväll med en hel myggsvärm runt mig.
Fick bara ett bett mitt uppe på huvudet där en tydligen tog sig ner i håret.
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Isakare Isakare skrev:
YEEEEESSSS.
Myggmedlet Mygga funkar perfekt på mig.
Legat på gräsmattan och klippt kanter i 2 timmar nu i kväll med en hel myggsvärm runt mig.
Fick bara ett bett mitt uppe på huvudet där en tydligen tog sig ner i håret.
Skaffa keps! Skyddar mot mygg o solsting🤔
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Skaffa keps! Skyddar mot mygg o solsting🤔
Tanken är god, men jag hatar prylar på huvudet. Räcker med att jag jobbar med reparationer i kyl och frysrum, och efter en halvtimme i -25 blir tvingad att ta på mig en mössa för att inte frysa bort hjärnan eller öronen ska ramla av 😉
 
  • Haha
Pappa1986
  • Laddar…
Det här är bara ett antagande, men kan bli ett YEEEEESSSS.....eller GHHHHAAAA.
Alla mins vi väl sommaren 2018, dock kanske lite olika beroende på var vi bor, men det var väl mer sommar på de flesta håll mer än vanligt. Stockholm slog iaf rekord på antalet tropiska nätter det året.
Jag skriver in vädret dagligen i min tidsbok på jobbet.
Denna vår har börjat likt 2018, det var lite svalare de första dagarna i maj, sen sommar temperaturer 18-33 grader ända till 27 september då det var 11 grader.
Kan vi få en sån sommar till tro ??
(Fast med lite mera regn, det var väl väldigt torrt oxå)

Tänkte lägga till en bild jag inte hittar nu, den är från den 4 augusti 2018 och visar instrumentet på bilen. Klockan är 23.23 och det är 23 garder varmt, hade just lagt till i båthamnen efter en resa hem från stan i 30 knop, kädd i kortbyxor och T tröja.

Edit: Glömde lägga till varför jag skrev detta, just nu är det 1a juni kl 00.30 och det är 20,2 grader ute.....typ som 2018, och de som springer Stockholm Maraton i morgon får nog inte frostskador (Vilket år det nu var ??)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pappa1986 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det här är bara ett antagande, men kan bli ett YEEEEESSSS.....eller GHHHHAAAA.
Alla mins vi väl sommaren 2018, dock kanske lite olika beroende på var vi bor, men det var väl mer sommar på de flesta håll mer än vanligt. Stockholm slog iaf rekord på antalet tropiska nätter det året.
Jag skriver in vädret dagligen i min tidsbok på jobbet.
Denna vår har börjat likt 2018, det var lite svalare de första dagarna i maj, sen sommar temperaturer 18-33 grader ända till 27 september då det var 11 grader.
Kan vi få en sån sommar till tro ??
(Fast med lite mera regn, det var väl väldigt torrt oxå)

Tänkte lägga till en bild jag inte hittar nu, den är från den 4 augusti 2018 och visar instrumentet på bilen. Klockan är 23.23 och det är 23 garder varmt, hade just lagt till i båthamnen efter en resa hem från stan i 30 knop, kädd i kortbyxor och T tröja.

Edit: Glömde lägga till varför jag skrev detta, just nu är det 1a juni kl 00.30 och det är 20,2 grader ute.....typ som 2018, och de som springer Stockholm Maraton i morgon får nog inte frostskador (Vilket år det nu var ??)
Tanten där hemma var höggravid sommaren -18. Det blev många turer till badplats den sommaren.

Risken är nog tyvärr större att de som springer idag ger oss ett upprepande på Göteborgsvarvet, men det är ett ämne för en annan tråd.
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Det här är bara ett antagande, men kan bli ett YEEEEESSSS.....eller GHHHHAAAA.
Alla mins vi väl sommaren 2018, dock kanske lite olika beroende på var vi bor, men det var väl mer sommar på de flesta håll mer än vanligt. Stockholm slog iaf rekord på antalet tropiska nätter det året.
Jag skriver in vädret dagligen i min tidsbok på jobbet.
Denna vår har börjat likt 2018, det var lite svalare de första dagarna i maj, sen sommar temperaturer 18-33 grader ända till 27 september då det var 11 grader.
Kan vi få en sån sommar till tro ??
(Fast med lite mera regn, det var väl väldigt torrt oxå)

Tänkte lägga till en bild jag inte hittar nu, den är från den 4 augusti 2018 och visar instrumentet på bilen. Klockan är 23.23 och det är 23 garder varmt, hade just lagt till i båthamnen efter en resa hem från stan i 30 knop, kädd i kortbyxor och T tröja.

Edit: Glömde lägga till varför jag skrev detta, just nu är det 1a juni kl 00.30 och det är 20,2 grader ute.....typ som 2018, och de som springer Stockholm Maraton i morgon får nog inte frostskador (Vilket år det nu var ??)
Ser ut att vända nu efter helgen som tur är

Väderprognos för Stockholm med soliga och regniga dagar, temperatur och nederbörd uppradade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag minns bara problemen jag fick efter störtskurar i slutet på Juli de året, lera började flöda ner i nya dräneringen

Dräneringsduk delvis täckt av lera nära en sluttning efter kraftiga regn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
G-83 och 2 till
  • Laddar…
galento
Sommaren 2018 , pust kommer ihåg drygt 34 grader på termometern , som tur var fick vi LLVP installerad före sem och det var underbart med kylan inomhus för första gången. Nja , längtar inte efter den värmen igen.
 
Den 21 juli 2022 kl. 15.30, tempen syns nere i vänstra hörnet i trakten av Målilla, men det blev inget rekord. Tror det saknades några tiondelar.
Bilens instrumentpanel visar en hastighet på 103 km/h och utomhustemperaturen på 38°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Framme vid fritidshuset i skuggan.
Termometer visar nästan 35 grader Celsius mot röd trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
YEEEESSSS
SMHI lovade 23 grader o regnskurar, men de åkte tydligen vilse.
Vädret blev precis som jag ville (normalt blir det ju aldrig så)
Nu ska jag ut i Saltsjön o plaska 🙂🛥️🌞
Solig vy från en båt som närmar sig en bro, med andra båtar och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Violina och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.