YEEEEEEEEESSSSSS !!!!!
Äntligen har banken infört ett valbart begränsningsbelopp, för att skicka pengar till andra konton än ens egna! Kommer att bli mycket svårare för telefonbedragare att lura till sig stora pengar.
 
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
Gäller det alla banker?
 
yonna yonna skrev:
Gäller det alla banker?
Vet inte. Vet bara att Swedbank har infört det nu. Jag antar att konkurrensen sedan ser till att det blir alla banker på sikt. Det blir ju stor skillnad för bedragarna att kunna få stora pengar, om man t.ex. sätter gränsen 5000:- mot idag obegränsat ( kanske många hundra tusen ).
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Nu postade du fel bild :D
[bild]
Har för mig att det var i Skellefteå det var ett företag (kund på ett tidigare jobb) som hade hockeysarg runt mat/fikaborden i kontorslandskapet...
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
YEEEEEEEEESSSSSS !!!!!
Äntligen har banken infört ett valbart begränsningsbelopp, för att skicka pengar till andra konton än ens egna! Kommer att bli mycket svårare för telefonbedragare att lura till sig stora pengar.
Var ser du det här? Tycker det borde vara en nyhet att skrika högt om, men hittar inget (förvisso ganska trött nu men ändå..
 
Under Profil>Säkerhet
Skärmdump av säkerhetsinställningar visar beloppsgränser för dagliga överföringar och tips mot bedrägeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tveksamt och 5 till
  • Laddar…
RoTe
Hur ändrar man beloppsgränsen då?
 
RoTe RoTe skrev:
Hur ändrar man beloppsgränsen då?
Tryck på beloppsgräns - ändra till önskat värde
 
RoTe
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tryck på beloppsgräns - ändra till önskat värde
Vad är det då som stoppar stora överföringar? Ska jag swisha mycket måste jag ringa min bank och identifiera mig och ingå avtal och hej å hå...
 
RoTe RoTe skrev:
Vad är det då som stoppar stora överföringar? Ska jag swisha mycket måste jag ringa min bank och identifiera mig och ingå avtal och hej å hå...
Vad menar du nu? Sätter du en beloppsgräns på tex 15', så kan du bara överföra 15' per dygn. Behöver du swisha mer, loggar du in i appen och ändrar, på den tillfälliga gränsen kan du sätta max 300'
 
RoTe RoTe skrev:
Vad är det då som stoppar stora överföringar? Ska jag swisha mycket måste jag ringa min bank och identifiera mig och ingå avtal och hej å hå...
Det går ju inte att föra vidare ett belopp över " beloppsgränsen", så om du inte aktivt ändrar den till ett högre belopp, genom att använda BankId upprepade gånger ( om en telefonröst uppmanar till det, så får man ju bli misstänksam) så riskerar du aldrig att bli lurad på mer pengar än den beloppsgräns du satt d.v.s max är lika med beloppsgränsen om man bara använder BankId 1 gång.
 
RoTe
Jag menar om bedragarna får dig att föra över alla dina pengar vad hindrar dom från att lura dig ändra gränsen?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det går ju inte att föra vidare ett belopp över " beloppsgränsen", så om du inte aktivt ändrar den till ett högre belopp, så riskerar du aldrig att bli lurad på mer pengar än den beloppsgräns du satt.
Det blir åtminstone en chans till att tänka efter innan hela sparkapitalet försvinner.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
RoTe
Jag tror det behövs 24-timmars spärr eller att man måste ringa sin bank, för att 95 åriga Agda ska vakna ur sitt blåögda synsätt.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag menar om bedragarna får dig att föra över alla dina pengar vad hindrar dom från att lura dig ändra gränsen?
Vad skulle du gissa på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.