JohanLun skrev:
Fast då förlitar du dig på flera doorman, min fråga var om man kan förlita sig på ETT... ;) Uppenbarligen kan man inte det, när man dessutom måste vara beredd på att invänta låssmed eller stanna hemma från jobbet... att man kan ha flera doorman som redundanta lås är inte det jag tycker innebär att lita på den.

Jag är inte ute efter att såga elektroniska lås i allmänhet eller doorman i synnerhet, men om jag köper ett vill jag veta vad man ska räkna med. Och det är, som jag tolkar det, att man INTE kan lita på låset...
Det jag menade med mitt inlägg var att jag litar på låset och att jag inte ser några större konsekvenser om något trots allt skulle hända.
Finns inget som är idiotsäkert, allt kan strula och det är upp till var och en och göra riskbedömning, pannan kan gå sönder när det är minus 20, bilen kan gå sönder när du är på väg till flyget osv osv
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mitt Assa 2000 Evo slutade också att fungera en gång!
Oavsett vad du har är risken att det händer något. Har tyvärr inget eget doorman men känner de som har och haft nu i rätt så många år utan några problem. Är man så rädd bör man akta sig för det mesta inklusive att vistas i trafiken om man inte vill dö.
 
Hej

Vi byggde huset 2011, vi fick modifiera dörren för att få in låset, vi monterade detta 2015, och sen strulade det konstant! Både vid låsning och ibland vid öppning.

Smidigt lösning, men nej tack! Förtroendet sprack första månaden, funkar perfekt med järn nyckel, varje gång, du vet att det blir låst, du vet hur man öppnar, vi har aldrig haft problem med borttappade nycklar, trots barn.
 
Diskussionen blir smått absurd med enbart anekdotisk data. Men för att fortsätta bidra till det så... :)

- Mitt Yale har aldrig strulat med öppning.
- Det strular ibland om man vrider "fullt ut" när man låser upp, men det beror på att jag inte kortat av "stången" i låset.
- Haken åker ut ibland, det är lite irriterande.

Visst har jag fler dörrar in i huset, men jag har aldrig nyckel till dessa med, så jag förlitar mig helt på Yale.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Tänk så många som använder hästen som transportmedel!
Eller har ni aldrig haft krångel med er bil? För så som ni tänker då byta ni bilen mot en häst direkt :rolleyes:
 
Så hästen krånglar aldrig?
 
Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vi byggde huset 2011, vi fick modifiera dörren för att få in låset, vi monterade detta 2015, och sen strulade det konstant! Både vid låsning och ibland vid öppning.
Nu var kanske inte detta fallet med ert lås men har en känsla av att en bidragande orsak är att låset säljs som "gör det själv" kit, alla har inte riktigt koll på rätt avstånd till bleck, monterar det i dörr där det inte passar klockrent och kanske hamnar i spänn, kablarna hamnar i kläm, man skruvar ihop det för för hårt osv osv
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
nissenhj skrev:
Tänk så många som använder hästen som transportmedel!
Eller har ni aldrig haft krångel med er bil? För så som ni tänker då byta ni bilen mot en häst direkt :rolleyes:
Man kan ju välja mer eller mindre driftsäkra val...

Hade jag kännt att behovet av elektroniskt styrt lås hade varit livskritiskt hade jag monterat in ett motorbleck och integrerat det mot KNX systemet, en prox/RFID läsare och ett chip under huden. Doorman känns lite 2013. ;)
 
Robert-san01 skrev:
Man kan ju välja mer eller mindre driftsäkra val...

Hade jag kännt att behovet av elektroniskt styrt lås hade varit livskritiskt hade jag monterat in ett motorbleck och integrerat det mot KNX systemet, en prox/RFID läsare och ett chip under huden. Doorman känns lite 2013. ;)
Ett riktigt motorlås verkar kosta 10.000 för bara låskistan, om man inte hemmapular styrningen så går väl 10.000 till minst...

Eftersom vår entre har två dörrar (kallentre) har jag allvarligt tänkt att man skulle kunna hemmapula ett elslutbleck och fallregellås till den yttre dörren och sätta ett vanligt lås i den inre dörren. Eftersom den yttre är larmad så spelar det inte så stor roll den är lättforcerad om man bara tar som rutin att låsa den inre dörren. I princip skulle man kunna ha 2st fallregellås och elslutbleck i båda dörrarna, tjuven som när larmet gått pillar upp dörr nummer 2 kommer forcera vad man än sätter dit i en vanlig dörr... Kanske är det till och med att föredra att tjuven "pillar upp" en dörr mot att bryta sönder halva huset för att komma in... Problemet man får är väl med försäkringsbolaget...
 
JohanLun skrev:
Ett riktigt motorlås verkar kosta 10.000 för bara låskistan, om man inte hemmapular styrningen så går väl 10.000 till minst...

Eftersom vår entre har två dörrar (kallentre) har jag allvarligt tänkt att man skulle kunna hemmapula ett elslutbleck och fallregellås till den yttre dörren och sätta ett vanligt lås i den inre dörren. Eftersom den yttre är larmad så spelar det inte så stor roll den är lättforcerad om man bara tar som rutin att låsa den inre dörren. I princip skulle man kunna ha 2st fallregellås och elslutbleck i båda dörrarna, tjuven som när larmet gått pillar upp dörr nummer 2 kommer forcera vad man än sätter dit i en vanlig dörr... Kanske är det till och med att föredra att tjuven "pillar upp" en dörr mot att bryta sönder halva huset för att komma in... Problemet man får är väl med försäkringsbolaget...
Det var just den där lilla detaljen med kostnaden för ett riktigt motorbleck som gjort att jag inte kommit till skott... (Har fått ungefär de siffrorna också när jag kollat. :( )
 
JohanLun skrev:
Funkar verisures internet koppling ok utan larm, har ett eget larm och vill inte byta, ser det som en fördel att de är separerade...
Jag körde ett år med Yale Doorman och utan Verisures nya larm med integrering till Yale Doorman. Jag fick alltså köpa till paketet med bredbandskopplingen som annars ingår i Verisures nya larm.

Funkade finfint och jag hade inga problem med att styra låset via deras webbsida (och kunde även styra det via mitt hemautomationssystem Indigo Domotics tack vare ett script.)

Jag kör sedan 1 månad tillbaka med Verisures nya larm och har nu integrerat låset helt i mitt larmsystem.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Har problem med att handtagen "hänger" lite och att de är lite sladdriga. Har skruvat loss låset och skruvat åt alla skruvar som håller fast handtagen men det hänger ändå både på insidan och utsidan av dörren.

Någon annan som har liknande problem?
 
Japp, samma problem. Dock inte listat ut hur man åtgärdar.
 
Earplugged skrev:
Nu var kanske inte detta fallet med ert lås men har en känsla av att en bidragande orsak är att låset säljs som "gör det själv" kit, alla har inte riktigt koll på rätt avstånd till bleck, monterar det i dörr där det inte passar klockrent och kanske hamnar i spänn, kablarna hamnar i kläm, man skruvar ihop det för för hårt osv osv
- avstånd låshus > slutbleck är för stort
- slutblecket monteras för långt in (kan behöva tas ut en eller två millimeter om listtrycket är väldigt högt för bra funktion. Alternativet är att inte använda standardblecket 1487-2 utan tex 1487-1 om det börjar bli vansinniga glapp.
- man behöver höja dörren något då hakregeln inte kan fällas ut (väldigt vanligt)
- Vredpinnen är för lång vilket gör att låset kärvar. Vissa monterar inte ens vredpinnen och då fungerar inte nödöppning.
- Vredet upplevs låsa åt fel håll om man har valt fel montagesätt med lägesväljaren på insidan av yale doorman.
- Man kan behöva ta upp ngt bakom låshuset då yale är ngt större än många låshus tex 8765, 2000, 410 osv.
- Låshuset kan i vissa fall gå in snett pga felaktig fräsning. Detta kan påverka negativt.
- Tunna dörrblad kan klämma ihop låshuset så att funktionen blir dålig. då får man lätta ngt och använda lite locktite och kanske en träskruv på insidan (finns utrymme för det högst upp på montageplattan).
- Det faktum att hakregeln fälls ut ibland är inte konstigt utan kan åtgärdas med ett NYTT handhavande, man ska hålla ner trycket under tiden man öppnar dörren och det finns risk att låshuset vidrör slutblecket. då kommer detta aldrig uppstå. (det finns dock visa låshus som är väääldigt känsliga).

på BH upplever jag dock att de flesta är normalt händiga och då brukar montaget vara en piece of cake. men detta kan variera kraftigt såklart ;)
 
norrbottenssnickaren skrev:
- avstånd låshus > slutbleck är för stort
- slutblecket monteras för långt in (kan behöva tas ut en eller två millimeter om listtrycket är väldigt högt för bra funktion. Alternativet är att inte använda standardblecket 1487-2 utan tex 1487-1 om det börjar bli vansinniga glapp.
- man behöver höja dörren något då hakregeln inte kan fällas ut (väldigt vanligt)
- Vredpinnen är för lång vilket gör att låset kärvar. Vissa monterar inte ens vredpinnen och då fungerar inte nödöppning.
- Vredet upplevs låsa åt fel håll om man har valt fel montagesätt med lägesväljaren på insidan av yale doorman.
- Man kan behöva ta upp ngt bakom låshuset då yale är ngt större än många låshus tex 8765, 2000, 410 osv.
- Låshuset kan i vissa fall gå in snett pga felaktig fräsning. Detta kan påverka negativt.
- Tunna dörrblad kan klämma ihop låshuset så att funktionen blir dålig. då får man lätta ngt och använda lite locktite och kanske en träskruv på insidan (finns utrymme för det högst upp på montageplattan).
- Det faktum att hakregeln fälls ut ibland är inte konstigt utan kan åtgärdas med ett NYTT handhavande, man ska hålla ner trycket under tiden man öppnar dörren och det finns risk att låshuset vidrör slutblecket. då kommer detta aldrig uppstå. (det finns dock visa låshus som är väääldigt känsliga).

på BH upplever jag dock att de flesta är normalt händiga och då brukar montaget vara en piece of cake. men detta kan variera kraftigt såklart ;)
Nu har jag visserligen inte montera något Yale ännu, men har slängt upp ett ASSA2000 och ett ASSA2002 på gamla huset utan att något av det där krånglar - verkar som Yale är mkt mer känsligt för att allt blir exakt (hur tusan ska det fungera på min dörr som sväller säkert 5mm på sommaren).
Och det är där med NYTT handhavande..menar du på riktigt? Lycka till att berätta det där med hur man ska hantera handtaget för en barnfamilj eller för gäster :) Själv har jag fullt upp att försöka få ungarna och deras kompisar att inte slänga igen dörren stup i kvarten - tror inte de är sååå mottagliga för att finlira med handtaget för att öppna dörren på rätt sätt :)
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.