KristinaRT
Integrerat, och jag misstänker (men vet inte säkert) att eftersom det är hela enheten som är godkänd ut stördskyddssynpunkt, kan detta påverkas om man börjar bygga om enheten själv....
 
JohanLun skrev:
Blir mer och mer lockad av nån form av elektroniskt lås. Snart kommer dottern vilja ha nyckel, och föräldrar och svärföräldrar på besök ska låna nycklar mm. Ska man göra ett antal nyckelkopior och att nån nyckel förkommer och leder till cylinderbyte gör att det sannolikt inte är så mkt dyrare att gå på ett doorman direkt... Har idag samma nyckel på alla dörrar i huset utom entredörren som används mest, den har en "egen" cylinder, så om denna nyckel förkomms så behöver jag inte byta hela husets lås...

Därmed skulle det passa att sätta elektroniskt lås på huvudentren. Men doorman känns varken designmässigt eller funktionellt färdigutvecklat.

Försökt läsa lite i tråden. Det verkar funnits en hel del problem, men det verkar ju även gjorts ett antal modifieringar på låset sen intro.

Är doorman så stabilt att man vågar lita på det så mycket att om man skaffar sådant tryggt kan lämna den fysiska nyckeln till alternativ dörr hemma? (dvs det alltid går att låsa upp)

Kommer det alltid gå att låsa dörren när man ska iväg?

Jag som alltid vill rycka i dörren, kommer jag känna mig trygg med detta lås? Eller ska jag montera ett klassiskt tillhållarlås som komplettering, tex vid semester eller om låset dör när man har bråttom iväg hemifrån? (å andra sidan är väl de flesta inbrott dagtid, så spontanupplåser låset så kommer tillhållarn vara öppen vid det tillfället...)

Håller låset 10år eller ska man räkna med 3-5 år?

Givetvis skulle man kunna ha en fysisk nyckel som backup gömt på något mycket listigt ställe som för en tjuv är omöjligt att hitta. Men krånglar låset flera gånger per år känns det inte seriöst ändå.
Prismässigt så är ju Doorman nästan billigare än ett traditionellt mekaniskt lås i samma klass (typ Assa Entre).
3080 för Doorman och runt 2700 för Assa Entre (med fem nycklar). Om man är fyra i familjen och sedan ska ge ut en nyckel till ett vaktbolag och några till grannar/släkt så räcker inte 5 nycklar och plötsligt är det dyrare.


Sedan kvalitetsmässigt så är jag också orolig. Jag håller inte med om argumentet att det bara är de som har problem som skriver och därför ser det ut som att majoriteten har problem.
Om man t.ex. tittar på vad som skrivs om problem med Assa 2002/Entre så finns det färre probleminlägg än det gör för Doorman - och så ska man veta att det säkert säljs betydligt fler Assa 2002/Entre.
Dessutom så tycker jag att de problem som nämns här med baklås och hakreglar som förstör dörrfoder osv är riktigt allvarliga. Det intressanta är att det inte är så många som problem med det elektroniska (förutom den som hade ett lås som pratade för sig själv på danska) utan det är mekaniken som inte håller måttet.
Så sätt är det lite konstigt varför man ha en sådan här avancerad konstruktion med massa reglar fram och tillbaka, varför skulle man inte kunna ta en vanlig meknik/låshus från Assa Entre och bara ersätta cylindern med ett elektroniskt motordriven cylinder?

Och till sist designmässigt. Det är fult som stryk (subjektivt såklart), det är gränsfall om frugan tillåter att det kommer upp på ytterdörren här
 
Redigerat:
Jag betalade 4500 för 3 set ASSA 1957 behör med 7 nycklar...
 
Robert-san01 skrev:
Jag betalade 4500 för 3 set ASSA 1957 behör med 7 nycklar...
Jag skulle aldrig byta tillbaka till ett lås med nycklar om de så var gratis :)

Inte ens om jag fick betalt skulle jag byta tillbaka, det är oerhört bekvämt att vara nyckelfri och att aldrig fundera var jag lagt nycklarna eller om jag glömt låsa osv är väldigt skönt.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
jag har inget larm bara internetkopplingen och det fungerar bra
 
Sett att dom säljer GLUE på t.ex. Netonnet, hur står sig detta mot Doorman?
 
Earplugged skrev:
Jag skulle aldrig byta tillbaka till ett lås med nycklar om de så var gratis :)

Inte ens om jag fick betalt skulle jag byta tillbaka, det är oerhört bekvämt att vara nyckelfri och att aldrig fundera var jag lagt nycklarna eller om jag glömt låsa osv är väldigt skönt.
Du förlitar dig altså helt på ditt doorman? Har du 2st i olika dörrar? Eller gömda extranycklar till sidoingång? Jag ser framför mig hur man kommer hem med matkassar, kissnödiga barn och ett pressat tidsschema eller sent på natten och nåt i låset strular... Så man står där och rycker i dörren och svär...

Jag har vid några tillfällen varit med om att det inte gått att låsa upp bilen (olika bilar), enormt frustrerande, dock har bilarna haft vanlig nyckel också som gått använda i nödfall.

Johannes Carlsson skrev:
Sett att dom säljer GLUE på t.ex. Netonnet, hur står sig detta mot Doorman?
Glue verkar mera att kunna låsa upp till nån på distans än att ersätta nycklar. Att fippla med mobilen varje gång man ska in genom dörren lockar inte mig. Att släppa in hantverkare, svärföräldrar etc på distans ska altså bygga på att de installerar appen eller ringer mig och jag ska låsa upp. Sitter man på möte, missar samtalet etc så ska altså personen stå och vänta vid dörren.

Glue (och även doorman och andra) gör reklam att man kan sitta nån annanstans och släppa in de som levererar matkassar, kommer med en leverans och liknande. Min erfarenhet är att leveranser ska man vara glad om de bär de över tomtgränsen, kanske om man beställer inbärning, men hur ska denna kommunikation ske med leveransbolaget? Och matleveranserna. Jag är glad när de ringt på och väntat, många gånger har de dumpat grejjorna utanför dörren om man inte är rekordsnabb att rusa ned och möta upp... Så att de skulle bära in maten ser jag som en utopi.

Fördelen är ju dock att man har kvar nyckel, snygga beslag, handtag etc...
 
Earplugged skrev:
Jag skulle aldrig byta tillbaka till ett lås med nycklar om de så var gratis :)

Inte ens om jag fick betalt skulle jag byta tillbaka, det är oerhört bekvämt att vara nyckelfri och att aldrig fundera var jag lagt nycklarna eller om jag glömt låsa osv är väldigt skönt.
Efter att ha behövt ställa mig och byta lås en morgon för att skiten inte låser skulle jag aldrig enbart förlita mig på ett Doorman. Att det sedan är fult och har tveksam känsla i mekaniken gör det helt ointressant.

Tanken är helt rätt, Doorman är helt fel.
 
Robert-san01 skrev:
Efter att ha behövt ställa mig och byta lås en morgon för att skiten inte låser skulle jag aldrig enbart förlita mig på ett Doorman. Att det sedan är fult och har tveksam känsla i mekaniken gör det helt ointressant.

Tanken är helt rätt, Doorman är helt fel.
Och det berodde inte på bristfällig/felaktig installation? :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
stilofunk skrev:
Och det berodde inte på bristfällig/felaktig installation? :)
Nej, det var fel på låset. Fick ett nytt som aldrig blev monterat utan hamnade i förrådet.
 
JohanLun skrev:
Du förlitar dig altså helt på ditt doorman? Har du 2st i olika dörrar? Eller gömda extranycklar till sidoingång? Jag ser framför mig hur man kommer hem med matkassar, kissnödiga barn och ett pressat tidsschema eller sent på natten och nåt i låset strular... Så man står där och rycker i dörren och svär...
Ja jag förlitar mig helt på Doorman och har totalt tre stycken som fungerat bra i ett antal år och har ett 9v "nödbatteri" i garaget om batteriet av någon anledning skulle lägga av. I garaget har jag både ett doorman och en Z-wave styrd garageport så där finns också backup att komma in om ett lås lägger av.
Har inga cylindrar kvar någonstans men har man fler än ett Doorman så kan man känna sig trygg att alltid komma in.
Skulle låset inte låsa som tydligen hänt några i tråden så är det för min del inte värre än att jag slår på larmet, åker till bygghandeln 1km bort och hämtar ett nytt eller stannar hemma ett par timmar medan man väntar på låssmeden.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag litar också till vårt Doorman och vill inte gå tillbaka till medeltiden.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ps vårt första lås köpte vi 2012 till huvudentren och har öppnats/stängts många gånger per dag i dessa 5år utan bekymmer, sen pratar det ibland danska vilket iofs är märkligt men påverkar ju inte funktionen i stort. :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Earplugged skrev:
Ps vårt första lås köpte vi 2012 till huvudentren och har öppnats/stängts många gånger per dag i dessa 5år utan bekymmer, sen pratar det ibland danska vilket iofs är märkligt men påverkar ju inte funktionen i stort. :)
Då kanske våra lås är släkt eftersom vårt lås också talar danska ibland.
 
  • Gilla
Stellemark och 1 till
  • Laddar…
Earplugged skrev:
Ja jag förlitar mig helt på Doorman och har totalt tre stycken som fungerat bra i ett antal år och har ett 9v "nödbatteri" i garaget om batteriet av någon anledning skulle lägga av. I garaget har jag både ett doorman och en Z-wave styrd garageport så där finns också backup att komma in om ett lås lägger av.
Har inga cylindrar kvar någonstans men har man fler än ett Doorman så kan man känna sig trygg att alltid komma in.
Skulle låset inte låsa som tydligen hänt några i tråden så är det för min del inte värre än att jag slår på larmet, åker till bygghandeln 1km bort och hämtar ett nytt eller stannar hemma ett par timmar medan man väntar på låssmeden.
Fast då förlitar du dig på flera doorman, min fråga var om man kan förlita sig på ETT... ;) Uppenbarligen kan man inte det, när man dessutom måste vara beredd på att invänta låssmed eller stanna hemma från jobbet... att man kan ha flera doorman som redundanta lås är inte det jag tycker innebär att lita på den.

Jag är inte ute efter att såga elektroniska lås i allmänhet eller doorman i synnerhet, men om jag köper ett vill jag veta vad man ska räkna med. Och det är, som jag tolkar det, att man INTE kan lita på låset...

Men dubbla doorman eller en extra nyckel gömd på ett mycket bra ställe är ju båda en backup, i det fall den vägrar låsa upp. Ett tillhållarlås i doorman dörren gör att man kan låsa om nåt strular... Eller kan doorman välja att fälla ut kolven och vägra dra tillbaka den så dörren inte ens går att stänga?

Är man 100% säker på att doorman inte buggar på det sättet att den sporadiskt låser upp dörren, eller indikerar låst men sen visar sig vara öppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.